Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 21:56
  #2353
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Saltsjöbanan har en tunnel vid Stadsgården som när den invigdes var Sveriges längsta järnvägst unnel efter Nuoljatunneln. Och ytterligare en kortare tunnel och flera broar och viadukter där det är svårt/olämpligt att evakuera tågen.
Javisst, den tunneln finns ju.
Broar och viadukter försvårar knappast någon utrymning.

Dock har man ändå inte tyckt att nödbromsblockering är motiverad
Citera
2018-07-24, 22:01
  #2354
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Visst är det så. Men blockeringen av dödmansgreppet behövdes inte under natten, vilket jag tycker visar att någon säkerhetskontroll inte ens var påtänkt.

Men bromsblocken var väl en annan säkerhetsdetalj de sket i?
Så, då tar vi nästa fråga.

Jo, blockeringen av dödmansgreppet gjordes just för att frilägga bromsarna, för att bromsklossarna inte skulle frysa fast.

Det här är givetvis inte tillåtet.

Men jag blir nyfiken på vad för säkerhetskontroll du syftar till ?
Citera
2018-07-24, 22:06
  #2355
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så, då tar vi nästa fråga.

Jo, blockeringen av dödmansgreppet gjordes just för att frilägga bromsarna, för att bromsklossarna inte skulle frysa fast.

Det här är givetvis inte tillåtet.

Men jag blir nyfiken på vad för säkerhetskontroll du syftar till ?

Att det kommer någon tjurig gubbe och för ett jäkla liv för att de inte följer säkerhetsföreskrifterna. För den händelse att någon städerska eller ekorre skulle råka komma åt gashandtaget, (eller va fan det heter).
Citera
2018-07-24, 22:12
  #2356
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att det kommer någon tjurig gubbe och för ett jäkla liv för att de inte följer säkerhetsföreskrifterna. För den händelse att någon städerska eller ekorre skulle råka komma åt gashandtaget, (eller va fan det heter).
Jaha, så du tror att säkerhetskontroll innebär att en massa gubbar tassar omkring i depåerna nattetid.

Då kan jag tala om för dig, att så är det inte.

Just det här var ett fall där man i åratal har sidosatt säkerhetssystem, av flera olika skäl.
Ingen har märkt något, förrän en olycka hände.
Citera
2018-07-24, 22:30
  #2357
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jaha, så du tror att säkerhetskontroll innebär att en massa gubbar tassar omkring i depåerna nattetid.

Då kan jag tala om för dig, att så är det inte.

Just det här var ett fall där man i åratal har sidosatt säkerhetssystem, av flera olika skäl.
Ingen har märkt något, förrän en olycka hände.

Jo, i min naivitet trodde jag nog det.

Men det är inte min sak att konstruera ett system för att se till att säkerheten efterlevs. Att sedan min bild om runtsmygande kontrollanter med protokoll och rödpenna, och rapporter till en överinspektör med hot om avsked, snarare hör hemma i gamla pilsnerfilmer är en annan sak.

Ändå. Någonstans måste man se till att reglementet efterlevs.
Citera
2018-07-24, 22:41
  #2358
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så, då tar vi nästa fråga.

Jo, blockeringen av dödmansgreppet gjordes just för att frilägga bromsarna, för att bromsklossarna inte skulle frysa fast.

Det här är givetvis inte tillåtet.

Men jag blir nyfiken på vad för säkerhetskontroll du syftar till ?

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo, i min naivitet trodde jag nog det.

Men det är inte min sak att konstruera ett system för att se till att säkerheten efterlevs. Att sedan min bild om runtsmygande kontrollanter med protokoll och rödpenna, och rapporter till en överinspektör med hot om avsked, snarare hör hemma i gamla pilsnerfilmer är en annan sak.

Ändå. Någonstans måste man se till att reglementet efterlevs.
Jo, som jag har nämnt nu, flera gånger, så har man sidosatt säkerhetsregler, flera stycken.
Detta har skett medvetet och av flera helt olika skäl.

Ingen kunde ana att det här skulle ske, då hade man antagligen inte gjort som man gjorde.
Citera
2020-03-02, 20:05
  #2359
Medlem
Teleslingas avatar
Jag vill gärna veta lite fakta om rangeraren. Fick han sparken?
Citera
2020-04-19, 13:11
  #2360
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu var poängen att brandsläckaren skulle blockera dödmamsgreppet.

Visserligen bryter det mot en hel rad tegler, men det är svaret på varför den där den låg.

Och skälet till det var att bromsblocken inte skulle frysa fast.
Var det verkligen en brandsläckare? Var det inte en bromssko som höll nere pedalen? Jag kan ju minnas fel iofs eller så var det en kombination.
Citera
2020-04-19, 13:31
  #2361
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Var det verkligen en brandsläckare? Var det inte en bromssko som höll nere pedalen? Jag kan ju minnas fel iofs eller så var det en kombination.
Nu orkar jag inte leta igenom tråden om varför formuleringen blev brandsläckare, trots att det var något annat.
Nu ändrar den detaljen ingenting.

Någonting hade används för att hålla in dödmansgreppet, och däri ligger problemet.
Exakt vad som användes spelar mindre roll.
Citera
2020-04-19, 13:53
  #2362
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu orkar jag inte leta igenom tråden om varför formuleringen blev brandsläckare, trots att det var något annat.
Nu ändrar den detaljen ingenting.

Någonting hade används för att hålla in dödmansgreppet, och däri ligger problemet.
Exakt vad som användes spelar mindre roll.
Givetvis spelar det ingen roll för slutresultatet men har för mig att det står bromssko i haveriutredningen. Skummade den snabbt nu och hittar inte i hastigheten. Kan ha fel om bromssko.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback