Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-05, 18:32
  #1
Medlem
bussturkens avatar
Hej!
Jag undrar om mannagrynsgröt är nyttigt eller onyttigt.
Om man jämför med havregrynsgröt är det som skillnaden mellan grovt och ljust bröd ?
På google hittar jag bara frågeställningen men inga svar.

PS: nu pratar jag bara om gröten med lite kanel på (inget socker,sylt,bananer,nötter osv)
Citera
2013-02-05, 19:04
  #2
Medlem
Havre innehåller blodfettsänkande ämne. Annars vet jag inte fler skillnader.
Skulle kunna vara protein och vitamin skillnader också?
Citera
2013-02-06, 06:45
  #3
Medlem
Beror väl på vad du menar med onyttig eller inte, mannagrynsgröt kokas på mjölk, havregrynsgröt på vatten, så mannagrynsgröten är kaloririkare. Sedan borde väl havgregryn vara mer fiberrika än mannagryn, men det finns fiberrika mannagryn att köpa.
Citera
2013-02-06, 06:59
  #4
Medlem
Det beror på... Vad definierar du som nyttigt?
Är det mängden kcal som avgör, fibermängden eller några specifika näringsämnen du är ute efter?
Citera
2013-02-06, 07:30
  #5
Medlem
Hej vänner!

Jag vill klargöra en viktig sak, som utbildad inom dietetik-specialkoster. Det är alltid mycket focus på frågor och svar om huruvida fibrer är bra och även vad som är lagom mängd.

Alla tål inte lika mycket fibrer,eller för den delen gillar inte rotfrukter eller grovt bröd.
Det går lika bra att äta vitt bröd och inga rotfrukter, bara man äter frukt i stället.
Vill man äta mannagröt i stället för havregröt, går det utmärkt att göra det om du kan äta en kiwifrukt eller ett äpple till.

Men om man vill "grotta" riktigt i näringslära, har de olika grötarna,olika "egenskaper", havre är gynnsamt för blodsocker nivån och för musklernas funktion,syreupptagning,återhämtning/påfyllnad mm.

I det sammanhanget jag mest jobbat i, mat för barn och äldre, är det alltid mycket prat om fibrer,de äldre skall inte äta mer än hälften av vad en normal vuxen skall få i sig. Detta för att de hinner bli mätta då innan de hunnit äta upp sin portion/inte hinner få i sig alla viktiga näringsämnen innan de är mätta.
Det samma för barn under 2 år.(inte fiberpasta eller fullkornsvälling etc.)
Men för den som orkar läsa, skiljer sig också de olika fibergrupperna sig åt, vattenlösliga osv.

Mitt råd är att lyssna till kroppen, och dess signaler, då kommer man alltid att vilja äta allsidigt och bra.

Jag skickar med ett kinesiskt ordspråk också: ät som en katt-drick som en hund.
På detta sätt kommer man alltid att ha en bra balans och inte äta för mycket...
Citera
2013-02-06, 16:06
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Hej vänner!

Jag vill klargöra en viktig sak, som utbildad inom dietetik-specialkoster. Det är alltid mycket focus på frågor och svar om huruvida fibrer är bra och även vad som är lagom mängd.

Alla tål inte lika mycket fibrer,eller för den delen gillar inte rotfrukter eller grovt bröd.
Det går lika bra att äta vitt bröd och inga rotfrukter, bara man äter frukt i stället.
Vill man äta mannagröt i stället för havregröt, går det utmärkt att göra det om du kan äta en kiwifrukt eller ett äpple till.

Men om man vill "grotta" riktigt i näringslära, har de olika grötarna,olika "egenskaper", havre är gynnsamt för blodsocker nivån och för musklernas funktion,syreupptagning,återhämtning/påfyllnad mm.

I det sammanhanget jag mest jobbat i, mat för barn och äldre, är det alltid mycket prat om fibrer,de äldre skall inte äta mer än hälften av vad en normal vuxen skall få i sig. Detta för att de hinner bli mätta då innan de hunnit äta upp sin portion/inte hinner få i sig alla viktiga näringsämnen innan de är mätta.
Det samma för barn under 2 år.(inte fiberpasta eller fullkornsvälling etc.)
Men för den som orkar läsa, skiljer sig också de olika fibergrupperna sig åt, vattenlösliga osv.

Mitt råd är att lyssna till kroppen, och dess signaler, då kommer man alltid att vilja äta allsidigt och bra.

Jag skickar med ett kinesiskt ordspråk också: ät som en katt-drick som en hund.
På detta sätt kommer man alltid att ha en bra balans och inte äta för mycket...


Det har aldrig slagit dig in att det finns folk som inte kan lyssna alternativt skiter i att lyssna på kroppens signaler?
Skulle det fungera för alla så skulle vi knappt ha folk som vore feta. Givetvis bidrar livsmedeln vi äter mycket men mängden mat är också en av de större orsakerna.
Helt enkelt så är svaret till TS att du först får förklara vad du menar när du säger nyttigt kontra onyttigt.
Citera
2013-02-07, 13:14
  #7
Medlem
För att vara lite tydligare för vissa, menar jag att om man måste ställa sig den frågan om maten/råvaran/livsmedlet man har framför sig, är nyttigt vs.onyttigt-då har man i regel svaret själv.
Lite som med moral och etik...funderar man över lagligt vs.olagligt har man nog också svaret...
Citera
2013-02-07, 13:34
  #8
Moderator
Kyrpators avatar
Med tanke på att det rör sig om finfördelat vete med låg fiberhalt så lär väl inte det glykemiska indexet vara så där lysande jämfört med gröt lagad på havregryn eller rågflingor. Exakt hur onyttigt det är har jag inte koll på. Det kanske fortfarande är ganska nyttigt jämfört med smörgåsar gjorda på fiberfattigt bröd.
Citera
2013-02-07, 17:18
  #9
Medlem
bussturkens avatar
Nu vet jag inte vilken måttstock jag själv går efter.
Men om jag varje dag äter en frukost av en tallrik managrynsgröt och 2 ägg är detta en duglig frukost ?
Citera
2013-02-07, 18:04
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bussturken
Nu vet jag inte vilken måttstock jag själv går efter.
Men om jag varje dag äter en frukost av en tallrik managrynsgröt och 2 ägg är detta en duglig frukost ?

Det beror på vad du är ute efter. Mättnadskänsla? Viktnedgång? Viktuppgång?
Beroende på vad du är ute efter så är det olika svar på din fråga.
Citera
2013-02-08, 08:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussturken
Nu vet jag inte vilken måttstock jag själv går efter.
Men om jag varje dag äter en frukost av en tallrik managrynsgröt och 2 ägg är detta en duglig frukost ?

Ägg innehåller bra med näringsämnen, och mår du gott av gröten fortsätt äta den. Var det du ville höra? Häll bara inte på onödig sylt eller strösocker.
Naturella bär är dock bara gott och kan pigga upp en trött morgon. Kanske variera med havregrynsgröt + mjölk/annan frukost lite då och då?

Om det är vikten du oroar dig över är det bättre du ser över allt du äter på en dag, snarare än att analysera enbart en frukost eller middag.
Citera
2013-02-08, 08:35
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Mitt råd är att lyssna till kroppen, och dess signaler, då kommer man alltid att vilja äta allsidigt och bra.
Vad menar du med att man ska "lyssna till kroppen"?

Min kropp skriker efter socker och onyttigheter. Då är det väl inte så smart att lyssna på den.

Jag antar du menar att man ska "lyssna" efter hur kroppen reagerar, men det tar lång tid att märka att för mycket energi i tex socker i kombination med för lite rörelse inte är bra.

Då är det bättre att lyssna på vad Livsmedelsverket säger, och vad man fått lära sig på idrotten i skolan. Tror inte det finns någon som lyder dessa råd som är överviktig. Däremot några miljoner bara i Sverige, som istället "lyssnar till sin kropp".
__________________
Senast redigerad av constant 2013-02-08 kl. 08:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback