Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-11, 21:15
  #13
Medlem
Utopiantoss avatar
Vete är utan tvekan betydligt onyttigare än havre. Därmed är havregrynsgröt garanterat mycket nyttigare än mannagrynsgröt. Ja, man kan säga att det ungefär motsvarar vitt bröd och grovt bröd.
Citera
2015-04-13, 03:22
  #14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Vete är utan tvekan betydligt onyttigare än havre. Därmed är havregrynsgröt garanterat mycket nyttigare än mannagrynsgröt. Ja, man kan säga att det ungefär motsvarar vitt bröd och grovt bröd.
Vete är väl inte onyttigare än andra sädesslag per definition. Det går ju att t ex baka grovt bröd även på vete om man inte siktar bort alla skaldelar. Däremot är ju mannagryn bara kärnorna där i princip alla fibrer tagits bort så mannagrynsgröt är nog inte det nyttigaste man kan äta men man kan dock knappast säga att vete alltid är onyttigare än havre utan det hänger på om man har siktat bort fibrerna eller ej.
Citera
2015-06-06, 13:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Hej vänner!

Mitt råd är att lyssna till kroppen, och dess signaler, då kommer man alltid att vilja äta allsidigt och bra.



Jag undrar det jag... då skulle jag nog äta coco pops till frukost...
Citera
2015-06-06, 13:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vete är väl inte onyttigare än andra sädesslag per definition. Det går ju att t ex baka grovt bröd även på vete om man inte siktar bort alla skaldelar. Däremot är ju mannagryn bara kärnorna där i princip alla fibrer tagits bort så mannagrynsgröt är nog inte det nyttigaste man kan äta men man kan dock knappast säga att vete alltid är onyttigare än havre utan det hänger på om man har siktat bort fibrerna eller ej.

Jo vete är onyttigare än andra sädesslag per definition. Finns otal sidor att läsa, detta är en: http://www.kostdemokrati.se/optimal/...dar-din-halsa/
Havre har även låg halt gluten vilket inte mannagryn har.
Citera
2015-06-06, 17:37
  #17
Medlem
Pocketpussys avatar
Annars är ju mannagryn godare än havregröt! Kan ju dock vara att det kokas på mjölk. Har faktiskt aldrig testat tvärtom, alltså manna på vatten eller havre på mjölk.
Citera
2015-06-07, 19:32
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jo vete är onyttigare än andra sädesslag per definition. Finns otal sidor att läsa, detta är en: http://www.kostdemokrati.se/optimal/...dar-din-halsa/
Havre har även låg halt gluten vilket inte mannagryn har.

Ja vete är inte någon höjdare men kostdemokrati är en sida som gillar att spela på folks rädsla, där är även ett gäng tomtar till skribenter. Det är inte heller i närheten så problematiskt som dom vill få det att låta som.
Har man celiaki, är intolerant eller har en viss känslighet mot gluten så bör man välja andra sädesslag men annars är det lite skit samma så länge man inte överkonsumerar det.

Sen är deras syn på GMO också ganska spännande
Citera
2015-06-18, 00:48
  #19
Medlem
syndroms avatar
Mannagryn är inte gott i min mening, känns kornigt på något sätt och enda sättet för mig att bli nöjd är om man häller i socker i samband med tillagingen. Gillar mer gedigen gröt som typ bovete eller havregryn. Känns som att ju större bitar i produkten som måste tillagas så blir det "nyttigare", i det här fallet, du blir mättare längre
Citera
2020-08-23, 21:53
  #20
Medlem
Mannagrynsgröt funkar för mig .. Blir helt kass i magen av havregryn .. Blir inte heller vrålhungrig efter en timme som av havregryn .. Har ätit mannagrynsgröt sen 1975 och har inte diabetes än.
Har en msk per dl mjölk .. Sen när den sjudit i 4 minuter ställer jag den åt sidan och väntar 10 min innan jag äter .. då får den bästa konsistensen
__________________
Senast redigerad av humantoilet 2020-08-23 kl. 21:56.
Citera
2023-12-22, 06:23
  #21
Medlem
olasvenssons avatar
Mannagrynsgröt är onyttigare än havregrynsgröt.
Citera
2023-12-22, 06:30
  #22
Avstängd
Kiddieoxos avatar
Gillar man mannagrynsgröt kan man gott och väl äta det.
Citera
2023-12-22, 06:35
  #23
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpussy
Annars är ju mannagryn godare än havregröt! Kan ju dock vara att det kokas på mjölk. Har faktiskt aldrig testat tvärtom, alltså manna på vatten eller havre på mjölk.

Definitivt!
Mannagrynsgrött är utan tvekan min favorit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback