Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-19, 10:28
  #8365
Medlem
Jag hadde sprungit lite mindre än 1 år när jag sprang maratondistans första gången, och hade då legat på i snitt 6 mil (väldigt ojämnt, en del 4 en del 8-10) med längsta pass på 28km i 5:00-tempo. Var inte tävling utan ett avslappnat långpass som blev ett maraton på uppstuds pga trevligt väder och godis i fickan, blev lite under 4h, 45 bast. Segt i slutet dock då jag inte hade många längre pass i benen. Med 6 mil i veckan och 5:40-tempo som väldigt bekvämt joggtempo bör det vara klart möjligt. Jack Daniels säger att en halvmara på 1:55 motsvarar hel på 3:58, så om du har gjort långpassen bör det vara möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Låter som att jag är på rätt spår, kör i princip som du beskriver med undantaget att jag kör ett pass styrka i veckan och landar runt 6 mil i veckan nu, vet inte om det kanske är för lite för att klara sub 4?
Citera
2024-02-19, 10:30
  #8366
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror nog det är rätt möjligt sen beror det mycket på andra omständigheter också som väder & vind, dagskänsla, energi osv.

Ålder spelar också in jag var över 45 när jag började springa och sprang min första ett år senare. Året innan sprang jag en halvmara som längst. Vill minnas att jag bestämde mig i september/oktober att springa min första mara i april. Sprang den på 3:45. Bör vara lättare om man är yngre och troligen svårare om man är äldre.

Halvalkis och fick för mig att börja löpa i augusti, körde en halvmara på typ 2.06 i november och fortsatt utvecklats.
5 år yngre än dig. Så jag har alltså goda förutsättningar??? 😂😉
Med dom tiderna jag springer på träning nu borde det vara möjligt, men som sagt man vet aldrig.
Citera
2024-02-19, 21:59
  #8367
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Från början var målet att orka springa hela loppet och ta sig runt, men jag ska vara ärlig och säga att jag skulle vilja klara sub 4, och det är det jag tränar för ( helt utan erfarenhet )
Har gjort lite test på 21km och har kommit ner till 1.55. men det var ett tag sen och träningen går fortsatt framåt.

Låter som vi haft lite liknande resa då. Jag sprang runt 1:55 i ett halvmaraton i våras och sen runt 4:12 på ett maraton i juni. Började springa sensommaren året innan dess. Blir riktigt impad om du fixar 4-strecket, det är tufft att hålla i farten sista milen och sista kilometrarna ska vi inte prata om. Nu kommer du säkert fixa det galant, men ändå. Första loppet är ju bara starten på ens löparkarriär Får man fråga vilket maraton som går så pass tidigt på året som om en månad?
Citera
2024-02-20, 06:07
  #8368
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Låter som vi haft lite liknande resa då. Jag sprang runt 1:55 i ett halvmaraton i våras och sen runt 4:12 på ett maraton i juni. Började springa sensommaren året innan dess. Blir riktigt impad om du fixar 4-strecket, det är tufft att hålla i farten sista milen och sista kilometrarna ska vi inte prata om. Nu kommer du säkert fixa det galant, men ändå. Första loppet är ju bara starten på ens löparkarriär Får man fråga vilket maraton som går så pass tidigt på året som om en månad?

Jag är nöjd om jag bara kommer runt men sub 4 blir lite av mitt håll käften mål. Men jag tog nog i lite väl där , det är alltså "nån" månad kvar, med det menade jag alltså Sthlm maraton.

Skickade ett pm.
Citera
2024-02-20, 09:55
  #8369
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Jag är nöjd om jag bara kommer runt men sub 4 blir lite av mitt håll käften mål. Men jag tog nog i lite väl där , det är alltså "nån" månad kvar, med det menade jag alltså Sthlm maraton.

Skickade ett pm.

Springer också Stockholm det blir min 14:de mara sen den första 2019. Tredje i Stockholm.
Citera
2024-02-20, 12:52
  #8370
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Vad tänker ni om ”VO2 max”-sessioner (nära maxpuls) när fokus är halvmarathon-marathon? Jag har försökt implementera ett sådant pass i veckan i stil med 4-5 intervaller á 3-4 minuter men mina ben är verkligen inte överens med detta. Brukar generellt få ont i smallbenen i en vecka efter vilket gör att övriga pass lider.

Är det så enkelt att jag bör köra kortare intervaller? Färre? Långsammare är tveksamt eftersom jag nätt och jämnt kommer upp i pulsen jag borde, men vad vet jag, kanske i kombination med högre lutning på löpbandet? Alla tips är välkomna!
Citera
2024-02-20, 12:53
  #8371
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Springer också Stockholm det blir min 14:de mara sen den första 2019. Tredje i Stockholm.

Snacka om att vara flitig! Jag springer f.ö. också i Sthlm nu i sommar. Har du någon mirakelkur för återhämtning eller hur fixar du den volymen?
__________________
Senast redigerad av Baskervilles-Hund 2024-02-20 kl. 13:02.
Citera
2024-02-20, 14:14
  #8372
Medlem
Av precis den anledningen gör jag inte så hårda pass. Fast det kanske beror på hur du definierar "nära maxpuls". Det närmsta jag kommer är typ 10x400 i 3k-fart vilket blir lite över 80s med en puls som i sista repetitionerna blir närmare 180 i slutpuls (min maxpuls 185). Benen överlever men nu blir det dock inga sådana gjorda då fokus är halvmara och då tycker jag tröskel är så mycket mer bang-for-the-buck (samt mer bang per vecka) med mindre skaderisk. Kanske att jag tar något snabbare någon gång mest för att resetta och komma ihåg hur lätt tröskelfart är, jämförelsevis

Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Vad tänker ni om ”VO2 max”-sessioner (nära maxpuls) när fokus är halvmarathon-marathon? Jag har försökt implementera ett sådant pass i veckan i stil med 4-5 intervaller á 3-4 minuter men mina ben är verkligen inte överens med detta. Brukar generellt få ont i smallbenen i en vecka efter vilket gör att övriga pass lider.

Är det så enkelt att jag bör köra kortare intervaller? Färre? Långsammare är tveksamt eftersom jag nätt och jämnt kommer upp i pulsen jag borde, men vad vet jag, kanske i kombination med högre lutning på löpbandet? Alla tips är välkomna!
Citera
2024-02-20, 14:42
  #8373
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Snacka om att vara flitig! Jag springer f.ö. också i Sthlm nu i sommar. Har du någon mirakelkur för återhämtning eller hur fixar du den volymen?


Jag struntar helt i återhämtning....förutom att jag är noga med 7-8 timmars sömn.
Många mil i lågt tempo varvat med fart, intervaller, backar och löpskolning och mycket styrka och streching.
Min återhämtning är löpning i 6 minuters tempo samt promenader.
Citera
2024-02-20, 15:30
  #8374
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Av precis den anledningen gör jag inte så hårda pass. Fast det kanske beror på hur du definierar "nära maxpuls". Det närmsta jag kommer är typ 10x400 i 3k-fart vilket blir lite över 80s med en puls som i sista repetitionerna blir närmare 180 i slutpuls (min maxpuls 185). Benen överlever men nu blir det dock inga sådana gjorda då fokus är halvmara och då tycker jag tröskel är så mycket mer bang-for-the-buck (samt mer bang per vecka) med mindre skaderisk. Kanske att jag tar något snabbare någon gång mest för att resetta och komma ihåg hur lätt tröskelfart är, jämförelsevis

Ok, det är åt det hållet det lutar nu med faktiskt. Har mycket hellre ett hållbart upplägg med två tröskelpass i veckan och ett långpass än att harva med anaerobiska pass och krämpor.
Pulsmässigt är det knappt så jag når runt 90% av maxpuls vilket är runt 185 för mig med, ligger på 172-175 ungefär för dessa pass men lyckas ändå sabba benen. Möjligtvis att det är bättre att springa på bana i vår, än på löpbandet. Känns som löpbandet möjliggör en sämre form än vad man skulle klara utanför löpbandet där det istället hade resulterat i en fartsänkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag struntar helt i återhämtning....förutom att jag är noga med 7-8 timmars sömn.
Många mil i lågt tempo varvat med fart, intervaller, backar och löpskolning och mycket styrka och streching.
Min återhämtning är löpning i 6 minuters tempo samt promenader.

Vad innefattar löpskolning och hur går man tillväga för att implementera det? Har övervägt att köpa nån löpanalys, men inte kommit till skott än.
Citera
2024-02-20, 15:44
  #8375
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund



Vad innefattar löpskolning och hur går man tillväga för att implementera det? Har övervägt att köpa nån löpanalys, men inte kommit till skott än.


Löpskolning är främst olika styrka och smidighets övningar som vi har i våra tränarledda löppass.
Det är lite olika men mycket fokus på höft, fötter armpendling, stegringlopp, indianhopp, squats och sådant. Ser rätt roligt ut troligen för andra som ser oss hålla på.

Fruktansvärt tråkigt att göra men väldigt nyttigt speciellt om man är som mig lite äldre och vig som ett kylskåp. Lite skoj är det dock att det är åldrar mellan 16-75 som tränar.

Löpanalys vet jag inte om jag tror så mycket på men ska faktiskt troligen själv göra en då jag vunnit ett presentkort på en tävling och får det gratis.
Citera
2024-02-20, 19:20
  #8376
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Löpskolning är främst olika styrka och smidighets övningar som vi har i våra tränarledda löppass.
Det är lite olika men mycket fokus på höft, fötter armpendling, stegringlopp, indianhopp, squats och sådant. Ser rätt roligt ut troligen för andra som ser oss hålla på.

Fruktansvärt tråkigt att göra men väldigt nyttigt speciellt om man är som mig lite äldre och vig som ett kylskåp. Lite skoj är det dock att det är åldrar mellan 16-75 som tränar.

Löpanalys vet jag inte om jag tror så mycket på men ska faktiskt troligen själv göra en då jag vunnit ett presentkort på en tävling och får det gratis.

Ja, sånt där vore väldigt nyttigt att orka göra, kan tänka mig att det är lättare om man är fler. Kan tänka mig att det ser kul ut med massa folk som försöker jucka loss höften och dansar som indianer
Lär försöka komma mig för att gå med i lokala löpgruppen/idrottsföreningen nu i vår, saknar ett sånt sammanhang.

Grattis till presentkortet! Du får jättegärna rapportera om löpanalysen ger något om du bestämmer dig att gå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback