Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 14:58
  #8485
Medlem
Om klockan visar maxpuls och du upplever det som lugnt så är det ju definitivt vajsing med klockan. Du kan ha fått så kallad cadence lock, dvs klockans pulssensor har börjat plocka upp signalartefakter från stegrytmen istället för puls.

158 till 183 på samma runda är inte helt omöjligt, Lite för högt tempo och dålig dagsform. Svårt att säga egentligen då det ju beror på vad maxpulsen är. Om din maxpuls är typ 185 så är det orimligt eftersom det då handlar om typ kontrollerat tempo vs all-out, men om maxpuls är (sjukligt hög) 220 så är det inte helt orealistiskt eftersom det blir zon 2 vs zon 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluewhite555
Hej!

Jag har tränat några månader nu inför Gbg-varvet och gjort (för mig) ganska stora framsteg. För några veckor sen fick jag dock kraftig benhinneinflammation som gjorde att jag fick ta 2 veckor vila från löpningen. När jag började springa igen förra veckan känns allt bra och som innan jag tog mitt uppehåll, enda problemet är att pulsen som min Garmin visar är extremt hög.

Sprang i 70 minuter igår och hade enligt klockan 183 i medelpuls medan jag sprang exakt samma runda precis innan mitt uppehåll med 158 medelpuls. Samma hände någon dag innan när jag gjorde ett pass som kändes lugnt och bra men enligt klockan hade jag maxpuls hela tiden i princip. Någon som vet vad det kan bero på? Är lite inne på att det är fel på klockan för tror ärligt inte att jag skulle orka 183 puls i 70 minuter utan att vägga totalt. Tror inte heller jag är sjuk för kände mig stark när jag sprang och vilopulsen är helt som vanligt.
__________________
Senast redigerad av Markowitz 2024-04-15 kl. 15:01.
Citera
2024-04-15, 23:59
  #8486
Medlem
Bostonroses avatar
Novablast 4 eller Bondi 8 som långpass sko?
Citera
2024-04-17, 10:09
  #8487
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Novablast 4 eller Bondi 8 som långpass sko?


Kollar man på https://www.runningshoesguru.com/rev...ondi-8-review/ så säger de att Bondi 8 är för long distance och daily training medan för Novablast 4 rekommenderar de speed work.

Men allt är som vanligt vad man själv gillar och vad man trivs med.
Citera
2024-04-17, 19:53
  #8488
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Någon mer som ska springa Premiärhalvan i helgen? Vad har ni för känsla inför lördagen i så fall? Ser ut att bli 3 grader och mulet..
__________________
Senast redigerad av Baskervilles-Hund 2024-04-17 kl. 20:29.
Citera
2024-04-22, 08:43
  #8489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Novablast 4 eller Bondi 8 som långpass sko?
Många verkar mena att Bondi 8 är så extremt dämpad att det slår över och blir en dålig sko för att löpa, särskilt långt och länge. Att den gör sig bäst som ”stå/gå mycket i jobbet-sko”.
Jag har aldrig testat den så vet inte. Använder Clifton 9 på långpass.
Citera
2024-04-22, 21:48
  #8490
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Många verkar mena att Bondi 8 är så extremt dämpad att det slår över och blir en dålig sko för att löpa, särskilt långt och länge. Att den gör sig bäst som ”stå/gå mycket i jobbet-sko”.
Jag har aldrig testat den så vet inte. Använder Clifton 9 på långpass.

Jag har flera par Bondi som jag använder regelbundet.
Brukar kanske inte vanligen ha dem på långa pass som för mig är över 21 km. Men att säga att det är en dålig sko att löpa i håller jag inte med om. Det är en skön sko och jag gillar faktiskt de normala modellerna framför wide även om jag har och använder båda. Jag föredrar nog Bondi även framför Clifton som jag också har två par av. Bondi har dock ett annat problem som jag inte gillar och det är att de har dålig hållbarhet. Det gäller flera av Hoka modeller tycker jag.

Jag har dock börjat röra mig från Hoka mot Altra och Topo och tillbaka till gamla favoriter som Kinvara och lite andra modeller från Saucony.
Citera
2024-04-24, 12:51
  #8491
Medlem
trewqs avatar
Någon med erfarenheter av Kinaklockor?

Började känna att det var dags att uppgradera från min trotjänare, en Garmin Forerunner 305 från sent 1700-tal, till något mer slimmat och up-to-date.

Först var jag helt inställd på Coros Pace 3 för ca 3000 kr. Därefter snöade jag in på Suunto Race som kostar 5000 kr. Samtliga recensenter betonar hur prisvärd(!) Suunton är, särskilt då i förhållande till Garmins modeller. Alltså, har löparklocksmarknaden helt kukat ur, eller är det jag som är fattig och snål?

I ren protest blev det i stället en Zeblaze Stratos 3 Pro från Aliexpress för 700 kr: https://www.aliexpress.com/item/1005006673896032.html

Zeblazen kostar alltså mindre än en fjärdedel av Coros och en sjundedel av Suunton. Frågon är ju hur dålig den är? Det som oroar mig lite är GPS:ens noggrannhet. Vad tror ni?
Citera
2024-04-24, 20:03
  #8492
Medlem
trewqs avatar
Kanske det blev ett lite väl impulsivt köp av Zeblaze Stratos 3 Pro, i ren affekt. Fattade jag ett dumsnålt beslut? Framtiden får utvisa om jag gjorde ett bra budgetval.

Efter lite mer utforskning av kinaklockor verkar det som om Amazfit Balance (på tyska Amazon kostar den drygt 2000 kr) ändå kan vara ett tryggare, mer kvalitativt köp. Recension: https://www.livescience.com/health/a...balance-review

De funktioner som jag är orolig att Zeblaze-klockan inte lever upp till Garmin-nivå är GPS:ens noggrannhet samt att pulsmätningen inte är lika exakt. Och det är ju, minst sagt, centrala funktioner hos en löparklocka.
Citera
2024-04-27, 20:59
  #8493
Medlem
Hej!

Har egentligen bara gymmat en hel del så kan rätt mycket inom det men knappt någonting inom kondition/löpning. Ska börja testa att springa för hjärtat skull (och även ett lopp jag siktar på i framtiden). Min fråga är hur ni skulle lägga upp er träning om målet var att springa så snabbt ni kunde på 5 km? Kan lägga 2-3 pass i veckan (helst 2 för mår psykiskt dåligt när jag inte hinner gymma ).
Citera
2024-04-28, 10:06
  #8494
Medlem
Beror på var du är någonstans nu, dvs klarar du ens av att springa 5km avslappnat?

I början är det nästan alltid bara en fråga om att förbättra sin grundförmåga, dvs spring så långt och mycket du orkar utan att bli utsliten, och sen när det vankas tävling kan du börja kolla vilken fart du har i benen och köra några fåtal specifika pass där du tränar på att hålla just den tänkta farten.

Som det alltid påminns om vid dessa frågor: Generalfelet nybörjare gör är att de springer alldeles för fort, vilket gör att de inte kan springa så långt, eller är för trötta i benen de fåtal gånger de ska springa lite snabbare, vilket gör att de stagnerar totalt nästan direkt (och lessnar eftersom löpning blir en otrevlig upplevelse).

Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Hej!

Har egentligen bara gymmat en hel del så kan rätt mycket inom det men knappt någonting inom kondition/löpning. Ska börja testa att springa för hjärtat skull (och även ett lopp jag siktar på i framtiden). Min fråga är hur ni skulle lägga upp er träning om målet var att springa så snabbt ni kunde på 5 km? Kan lägga 2-3 pass i veckan (helst 2 för mår psykiskt dåligt när jag inte hinner gymma ).
Citera
2024-04-28, 11:18
  #8495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Beror på var du är någonstans nu, dvs klarar du ens av att springa 5km avslappnat?

I början är det nästan alltid bara en fråga om att förbättra sin grundförmåga, dvs spring så långt och mycket du orkar utan att bli utsliten, och sen när det vankas tävling kan du börja kolla vilken fart du har i benen och köra några fåtal specifika pass där du tränar på att hålla just den tänkta farten.

Som det alltid påminns om vid dessa frågor: Generalfelet nybörjare gör är att de springer alldeles för fort, vilket gör att de inte kan springa så långt, eller är för trötta i benen de fåtal gånger de ska springa lite snabbare, vilket gör att de stagnerar totalt nästan direkt (och lessnar eftersom löpning blir en otrevlig upplevelse).

Hej! Tack för svar.

Springer just nu 5 km på 27 minuter ungefär och då är jag helt slut. Skulle utan problem klara av det avslappnat.

Menar du att det är bättre att springa långa sträckor fast långsammare än kortare och intensivare? Det jag gör nu är enbart att försöka bli bättre för varje pass så jag helt enkelt försöker slå min tidigare tid jag gjorde förra passet. Sedan gör jag så 2 dagar i veckan på en sträcka mellan 4-5 km.

Kan förstå det för det är väldigt påfrestande främst psykiskt att göra detta. Jag får dock inte ont i benen utan det är helt enkelt min kondition som säger ifrån/känns som jag kommer svimma.
Citera
2024-04-28, 12:09
  #8496
Medlem
Ja, du är i nuläget dåligt tränad bara och tjänar mycket mer på att springa långsammare fast längre och få upp grundflåset.

Att försöka slå tiden på sitt sista pass är också ett klassiskt nybörjarmisstag som snart leder till att varje pass blir en otrevlig upplevelse, och att det blir tråkigt efter ett tag eftersom man inte slår sin sista tid, samt att man aldrig springer långt och länge vilket bygger upp en grundkondition som gör att man faktiskt kan träna hårdare farter.

Eftersom du verkar styrketräna, skulle jag säga att motsvarigheten till vad du gör just nu är att du går in på gymmet och lägger dig i bänkpressen och gör ett halvmisslyckat försök på persvikt med dålig teknik, och sen går hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Hej! Tack för svar.

Springer just nu 5 km på 27 minuter ungefär och då är jag helt slut. Skulle utan problem klara av det avslappnat.

Menar du att det är bättre att springa långa sträckor fast långsammare än kortare och intensivare? Det jag gör nu är enbart att försöka bli bättre för varje pass så jag helt enkelt försöker slå min tidigare tid jag gjorde förra passet. Sedan gör jag så 2 dagar i veckan på en sträcka mellan 4-5 km.

Kan förstå det för det är väldigt påfrestande främst psykiskt att göra detta. Jag får dock inte ont i benen utan det är helt enkelt min kondition som säger ifrån/känns som jag kommer svimma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback