Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-06, 16:08
  #1
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
I den här tråden tänker jag mig att vi tar upp det mesta på den svenska mmascenen. Begränsningen som jag tänker mig är att vi undviker att prata om svenska fighters i de stora organisationerna, dvs. UFC och Bellator. T.ex. Max Nunes i BAMMA borde dock gå an.

I övrigt uppmuntrar jag till att reglerna efterföljs och att ingen ägnar sig åt fighterbashing(det är en skillnad på det och saklig kritik).

Värt att notera tidiga våren 2013:

att pro mma:n har intagit Malmö på allvar. Superior Challenge 8 var trots ett olyckligare inslag från en åskådare en succé för Malmö och för TEAM Avam och Malmö Muay Thai. Stan har även fått sin egna promotor i Trophy MMA som nyligen höll en gala med 3 pro bouts.

att Martin Svensson är en glad påg som gillar mat och dessutom vann med en enkel triangel i en mindre MMA-gala i Rosengårds sporthall 2:e mars. Är flytten till lättvikt permanent?

att Nicklas Bäckström inte har gått match sedan förra maj(mig veterligen) då matchen mot Svensson sket sig. När och var går han nästa match?

att Sirwan Kakais danska äventyr på Royal Arena har tagit slut av pga. organisationens finansiella trubbel.

att IRFA 4 inträffar nu i helgen i Solnahallen(?). Något möjligtvis något meh-igt kort för 320 kr/biljetten men Sirwan Kakai(Sveriges hetaste fighter utanför UFC) gör kortet intressant. Löftet Oliver Enkamp gör pro-debut efter att ha kickat ass som amatör några år.

att organisationen Heroes fighting championship har ploppat upp(finns tydligen en italiensk organisation under samma namn). Heroes tycks göra mycket rätt, biljetter från 200 spänn och ett gediget matchkort och inte bara ett kort med massa litauiska slagpåsar. Tre 3 Muay thai-fights på galan där även Sanny Dahlbeck fightas(!). En del intressanta matcher mellan svenska mma prospects t.ex. Malmö bouten mellan Martin Akhtar(2-0-0, gedigen thaiboxare) och Emil Hartsner(3-0-0, samtliga vinster via submission). Andra värda att notera är t.ex. Yousef Ali Muhammed(tungviktaren som folk började prata om efter sin debutvinst på Superior) som går match mot en obesegrad tjeck, Andreas Ståhl(7-0-0) går match mot någon tjetjen-tysk med likadant record. Jonathan Svensson går match igen. Varför hålls galan i Halmstad?

att fråga sig vilka det är som står bakom Heroes. Jag har fått för mig(utan att ha någon som helst källa på det) att det är folk från Vision som är iblandade. Hur gick det ned Vision och den där skottska organisationen, uppköp eller sammanslagning? Hur som helst så kommer Vision hålla en gala i Skottland den 27:e April.

att nästa Superior Challenge kommer hållas i Göteborg i november. Hoppas på ett kort med bra internationella inslag. Kanske läge för Sirwan Kakai vs David Häggström om inga kontrakt besvärar eller att UFC plockar Sirwan. Planerar SC att köra ett kort per år?
Citera
2013-03-06, 16:27
  #2
Medlem
Mx_1337s avatar
Bra trådstart!

Antar att denna frågan, kan tänkas, höra hit.

Cage 21 gick ju av stapeln 2 Februari (förvisso i Finland, men iallafall).
Svenske Simon Sköld fick spö av Jaakko Vayrynen via heelhook (detta kanske snarare hör hemma i den röda krabban's finntråd).

Men, skulle inte Ilir Latifi möta Juha Saarinen på denna galan?
Är Latifi skadad?
Citera
2013-03-06, 17:35
  #3
Medlem
bomayes avatar
Det känns som att svensk mma tagit lite av ett break sedan UFC sverige? Inte så att det varit helt tomt på galor, men definitivt mindre än förr om åren?

Har jag rätt?
Citera
2013-03-06, 20:54
  #4
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomaye
Det känns som att svensk mma tagit lite av ett break sedan UFC sverige? Inte så att det varit helt tomt på galor, men definitivt mindre än förr om åren?

Har jag rätt?

Kanske. Vet inte om det var några galor efter UFC på våren/tidiga sommaren men sen hadeThe Zoneen gala i slutet av sommaren och sen kom ju Superior. Men visst har det legat lite i lä förra året men det har det å andra sidan "alltid" gjort.

Nu verkar det ta fart det här året. Frontier gjorde sin grej nu med Svensson, Fighting for Change hade sin gala i februari, i helgen är det IRFA i Solna, sen Heroes i Halmstad. UFC i April. The Zone kör nog någon gång under hösten.

Jag skulle vilja säga att scenen har utvecklats stort efter UFC kom till Sverige - om det faktiskt beror på UFC eller inte går förstås att diskutera. En delförklaring tror jag är att scenen har mognat till i bemärkelsen att det finns ett stort antal personer som har kört amatör mma och shootfighting i några år och nu anser sig nu har tillräckligt med erfarenhet för att glida över till pro mma. Det finns ett symbiotisk förhållande - de svenska galorna behöver hemmafighters för att locka publik och svenska fajters behöver galor i Sverige så de slipper åka till Finland, Polen eller England - vilket kostar pengar.
__________________
Senast redigerad av TENTACLEHARDCORE 2013-03-06 kl. 20:57.
Citera
2013-03-06, 21:19
  #5
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Bra trådstart!

Antar att denna frågan, kan tänkas, höra hit.

Cage 21 gick ju av stapeln 2 Februari (förvisso i Finland, men iallafall).
Svenske Simon Sköld fick spö av Jaakko Vayrynen via heelhook (detta kanske snarare hör hemma i den röda krabban's finntråd).

Men, skulle inte Ilir Latifi möta Juha Saarinen på denna galan?
Är Latifi skadad?

Efter att ha googlat runt så hittade jag det här:

http://www.fightermag.se/nyheter/201...r-latifi-del-3

Det är alltså inte Ilir som är skadad utan Juha Saarinen.

Det hade varit grymt om Ilir skulle få match på Heroes i Halmstad om några veckor. Heroeskortet är riktigt prisvärt och skulle Ilir gå match där mot decent motstånd så drar jag nog dit. Något tveksamt att han får match där nu.

Annars får man väl hoppas på en prelimfajt på UFC!

Här gästar Ilir Latifi Lilla Al-Fadji på P3. Rekommenderas starkt!

http://sverigesradio.se/sida/default...programid=3473
Citera
2013-03-09, 13:04
  #6
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomaye
Det känns som att svensk mma tagit lite av ett break sedan UFC sverige? Inte så att det varit helt tomt på galor, men definitivt mindre än förr om åren?

Har jag rätt?

UFC snodde ju "storstjärnorna". Superior challenge har väl knappast något affischnamn längre och de var ju utan tvekan den stora arrangören.

Däremot har det nog ökat med mer småorganisationer och nya fighters.
Citera
2013-03-09, 15:25
  #7
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
UFC snodde ju "storstjärnorna". Superior challenge har väl knappast något affischnamn längre och de var ju utan tvekan den stora arrangören.

Däremot har det nog ökat med mer småorganisationer och nya fighters.
Efter UFC-galan i Globen nu i April så kommer nog några (iallafall minst en) svenska UFC-fighters förlora sitt kontrakt, så det återstår ju att se vart dessa tar vägen sen.

Papy Abedi vs Besam Youssef kommer ju vara do or die för bägge, Besam har aldrig slagits utanför Sverige, och vinnar han inte mot Papy så lär han nog inte göra det inom en överskådlig framtid heller.
Citera
2013-03-09, 16:51
  #8
Medlem
Moffegrevs avatar
Ser att det är en gala i Stockholm ikväll, http://www.irfa.se/fightcard.php. Hade gärna gått och kollat om jag bott kvar i Sverige, men ser ut som om jag får ta och tanka hem den imorgon, eller finns det stream?
Citera
2013-03-10, 03:20
  #9
Medlem
RedCrabs avatar
The Zone Fc betalar knappt för mat åt sina fighters, många av de som deltar anländer samma dag som invägning.

Två svenskar har åkt för doping nyligen.
Citera
2013-03-10, 04:41
  #10
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
The Zone Fc betalar knappt för mat åt sina fighters, många av de som deltar anländer samma dag som invägning.

Två svenskar har åkt för doping nyligen.

Ersättningar för folk som fajtas på svenska småkort är väl alltid ganska blygsamma, kan dock tänka mig att Maddadi kunde få ut lite pengar av SC iaf.

Här kan ni se lite information om omsättning i företaget bakom The Zone: http://www.allabolag.se/5564730009/V...mbat_Sports_AB

Kollar man på den här bestraffningslistan ( http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen...estraffningar/ ) så är det en del personer från mma-klubbar.
Citera
2013-03-18, 04:52
  #11
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Kommer Sirwan söka till TUF nu när de kör män och kvinnor 135 lbs?

Hade varit najs att se Sirwan reppa Svedala i huset.
Citera
2013-08-13, 12:02
  #12
Medlem
Mx_1337s avatar
Chris Spång har signat med RFA och kommer gå sin första match nu på fredag på RFA 9 mot Alan Jouban.
http://www.mmajunkie.com/events/deta...munhoz-vs-koch
http://mmanytt.se/resurrection-fight...matcher-bokas/

Vad tror ni om detta?
Själv tror jag det är bra att han får fightas i lite mindre organisationer, förhoppningsvis tar han några segrar och kan återvända till UFC.
Även om han såg blek ut i sin UFC debut så kan han bättre än så, det tycker jag han bevisade under sin sejour i Strikeforce.
Citera
mma

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback