Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-12, 15:59
  #1
Medlem
doejanes avatar
Efter några månaders hårt festande, läs supande, så börjar jag känna att jag inte riktigt är med som förut. Som att mina hjärnceller är döda. Hur kan jag återuppbygga dom? Kanske någon speciell mat eller frukt.
Citera
2013-03-12, 16:01
  #2
Medlem
oryxocrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Efter några månaders hårt festande, läs supande, så börjar jag känna att jag inte riktigt är med som förut. Som att mina hjärnceller är döda. Hur kan jag återuppbygga dom? Kanske någon speciell mat eller frukt.

Det går inte, men det skapas långsamt nya hjärnceller. Men du kommer få vara dum ett tag tills hjärnan återställt sig.
Citera
2013-03-12, 16:03
  #3
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oryxocrake
Det går inte, men det skapas långsamt nya hjärnceller. Men du kommer få vara dum ett tag tills hjärnan återställt sig.

Hur långt tid tar det? Finns inget jag kan äta typ nötter eller apelsiner för att hjälpa till?
Citera
2013-03-12, 16:06
  #4
Medlem
Veeoons avatar
Lyckas du aktivt skapa nya hjärnceller så har du löst en av medicinens stora problem och även bevisat en väldigt omtvistad fråga, om hjärnan ens skapar nya celler.

Nej, det går inte.
Citera
2013-03-12, 16:13
  #5
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Lyckas du aktivt skapa nya hjärnceller så har du löst en av medicinens stora problem och även bevisat en väldigt omtvistad fråga, om hjärnan ens skapar nya celler.

Nej, det går inte.

Så det är kört?
Citera
2013-03-12, 16:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Så det är kört?
Nej det är inte alls kört, det är bara att träna upp hjärnan igen. De har kommit på att den går reparera. Annars skulle en som får hjärnblödning tex aldrig mer lära sig gå igen osv.
Citera
2013-03-12, 16:33
  #7
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Nej det är inte alls kört, det är bara att träna upp hjärnan igen. De har kommit på att den går reparera. Annars skulle en som får hjärnblödning tex aldrig mer lära sig gå igen osv.

Vad ska jag göra då? Känner mig oerhört slö.

Detta är egentligen väldigt intressant, Man kanske ska ta och skapa en tråd om alkoholens påverkan på hjärnan.
Citera
2013-03-12, 16:47
  #8
Medlem
knivhippies avatar
min teori:

När du super utsöndras signalsubstansen dopamin. Den ökar vår motorik, vakenhet, glädje, entusiasm, och koncentration.

När du supit länge är dina dopaminnivåer för låga, därav att att du känner dig dum och slö osv. Men, dopaminet återhämtar sig! Låt det ta lite tid bara.

Tror inte det har med några hjärnceller att göra.

Sen är det alltid bra att röra på sig, det syresätter hjärnan vilket hjälper den att komma på fötter igen. Ät bra mat också, omega 3, 6 och 9 är bra för hjärnan så käka mycket nötter, fisk, avokado mm. Magnesium är inte dumt det heller.

edit: det är såklart fler saker i alkohol än dopamin som påverkar oss, vår motorik blir ju knappast bättre när vi super t.ex. Bara för att förtydliga om det lät motsägelsefullt.
__________________
Senast redigerad av knivhippie 2013-03-12 kl. 17:09.
Citera
2013-03-12, 17:16
  #9
Medlem
oryxocrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Lyckas du aktivt skapa nya hjärnceller så har du löst en av medicinens stora problem och även bevisat en väldigt omtvistad fråga, om hjärnan ens skapar nya celler.

Nej, det går inte.

Trodde det var känt att det visst bildades nya?

saxar wikipedia; "Nybildning av hjärnceller vid vuxen ålder, s.k. adult neurogenes, är ett färskt exempel på en länge försanthållen vetenskaplig teori som har välts över ända, fenomenet har nyligen accepterats av stora delar av forskarvärlden. "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neurogenes
Citera
2013-03-13, 20:14
  #10
Medlem
Du bör konsumera stora mängder cannabis.
Gå in här <http://phoenixtears.ca> för att lära dig hur du skall gå tillväga. OBS, det är förbjudet enligt svensk lag att använda sig av det här läkemedlet...
Citera
2013-03-15, 01:22
  #11
Medlem
swaydizzles avatar
Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2013-03-15, 20:03
  #12
Medlem
lithionits avatar
Att hjärnceller dör av för mycket alkohol är något av en myt, de blir snarare inaktiverade.
Det som kan döda hjärncellerna är alkoholabstinens, allvarlig sådan där man får epileptiska anfall, wernicke korakoffs syndrom.

Alkohol kan framkalla depression (även hos personer som ej har varit deprimerade innan) så kanske det kan vara en förklaring till hur du känner dig nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback