Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-05, 06:13
  #733
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Ni som sysslat med andra kampsporter än bjj så varför föll ni för just bjj? Tränat muay thai ett tag men tröskeln att börja tävla är lite hög. Själv så är jag kort men stark och inbillar mig att jag skulle klara mig bättre i bjj och dessutom har man möjlighet att träna närmare max då man inte kan gå 100 då man sparrar i mt

Har tränat i snart 20 år, thaiboxning, kickboxning m.m. Började med BJJ för fem år sedan och ett par saker som fick mig att fastna är bland annat:

Sporten utvecklas i en sjuk fart och det kommer hela tiden nya infallsvinklar och tekniker. Syndromet att sparringen kan bli förutsägbar mot folk man kör med ofta existerar inte i BJJ. En annan sak är att man kan hålla på med det hela livet om man tränar smart, och till sist är det jävligt roligt och ett avslappnat community.
Citera
2023-06-15, 17:26
  #734
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag tycker att vi markkämpar förtjänar en egen tråd där man kan diskutera tekniker och strategier specifika för markkamp. Vi kan även använda tråden för kommande tävlingar, så väl nationella som internationella, jag vet tex att vissa på forumet har tävlat i SM, SGL osv.

Jag har tränat BJJ i en termin och en termin SW. Ett av mina problem är Full Mount; jag kommer ofta ovanpå folk och lyckas ta full mount men när jag väl är där blir jag ofta flippad, utan många andra alternativ än att försöka ta en arm-bar.

Har ni några tips för någon som väger 76 kilo för att låsa den positionen och verkligen dra nytta av den?
Träna jiu jutsu så vet du det eviga över- under-över-under i evighet.
Citera
2024-01-04, 21:53
  #735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Har tränat i snart 20 år, thaiboxning, kickboxning m.m. Började med BJJ för fem år sedan och ett par saker som fick mig att fastna är bland annat:

Sporten utvecklas i en sjuk fart och det kommer hela tiden nya infallsvinklar och tekniker. Syndromet att sparringen kan bli förutsägbar mot folk man kör med ofta existerar inte i BJJ. En annan sak är att man kan hålla på med det hela livet om man tränar smart, och till sist är det jävligt roligt och ett avslappnat community.

Gammal tråd, men inga skador eller annat? Vad menar du med smart?
Citera
2024-02-12, 15:22
  #736
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Gammal tråd, men inga skador eller annat? Vad menar du med smart?

Att träna smart är att inse att man inte är en av de tjugoåriga aktivt tävlande längre. Att så att säga försöka köra ett young mans game som bygger mycket på fysik är ett bra exempel på att inte träna smart när man är över 40 som jag är. Ett annat exempel är att äta tillskott, inse att kroppen inte läker på 24h efter en skada längre och framförallt att kanske välja sina sparringpartners lite smart.

Jag har fått typ två bestående men genom hela min kampsportstid. Ett ärr från ett sprucket ögonbryn och ett finger som jag måste tejpa för att det dragits ordentligt ur led och givetvis blomkålsöra. Annars inte någonting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback