Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-19, 01:28
  #1
Medlem
heartbeeatss avatar
Varning för mycket text, men hoppas ni orkar läsa.

Jag har haft sömnproblem sedan många år tillbaka som eskalerade när jag inte hade någon sysselsättning och mått väldigt dåligt psykiskt.
Nu har jag fått hjälp av psykiatrin, går i DBT och har börjat på en praktikplats.
Men problemet med min sömn kvarstår.
Jag har sömnat 4-5 på morgonen länge och gått upp på eftermiddagarna, nu har jag börjat med sömnschema och försöker långsamt vända på dygnet. Jag har tur som har en väldigt flexibel praktik när det gäller arbetstider.

Nu till ämnet, jag har fortfarande ingen medicin som verkligen hjälper mig med sömnen.
Tidigare har jag behövt ta minst 4x25mg lergigan för att somna men bieffekterna är väldigt jobbiga.
Har fått både imovane och stilnoct, kan inte sova på någon utan att behöva komplettera med lergigan.
Tillsammans med stesolid som jag också har som vid behovs medicin fast mot ångest och inte sömnen blir jag hyfsat trött men får ändå en orolig och ytlig sömn.

Senast jag träffade min psykiatriker tog jag upp detta problem, jag sa att jag hade kollat upp vad det finns för andra sömnmediciner så som Mogadon (Nitrazepam), Halcion (Triazopam) och Flunitrazepam.
Men fick bara ett "Nej jag skriver aldrig ut någon av dom medcinerna till någon"
och jag fick istället en neuroleptika (Seroquel).
Provade med den men mådde väldigt dåligt med jobba bieffekter.

Nu känner jag mig helt maktlös och desperat, jag behöver en medicin som verkligen kan hjälpa med sömnen just nu när jag verkligen kämpar med att vända på dygnet.
Jag har läkartid nu på torsdag (21:a mars) och undrar nu vad tycker ni jag ska göra?
Citera
2013-03-19, 01:31
  #2
Medlem
Robinbobbaans avatar
Beskriv för läkaren precis som du gjorde nyss, men tilläg att dina sömnproblem orsakar andra problem te.x praktikplatsen osv. Bieffekter på andra tabletter du har prövat osv.
Citera
2013-03-19, 01:42
  #3
Medlem
Solbeas avatar
Ursäkta

Läs in dig på sömnmedel i Fass så att du har lite kött på bena. Jag är ingen läkare men propavan är bra. Immovane och Stilnoct verkar lite annorlunda och kan vara beroendeframkallande. Klart att läkaren borde skriva ut om sömnsvårigheterna går ut över dit liv.

Läste inte att du tagit i movande och stilnoct men propavan är bra prova den.
__________________
Senast redigerad av Solbea 2013-03-19 kl. 01:44. Anledning: slarv
Citera
2013-03-19, 01:54
  #4
Medlem
Malkos avatar
Du måste hålla din hjärna och kropp sysselsatt under dagen. Det finns ingen anledning att börja missbruka sömntabletter. För det är där du kommer att hamna till slut.

Lycka till!
Citera
2013-03-19, 01:54
  #5
Medlem
heartbeeatss avatar
Jag har provat propavan tidigare, utan recept, fick jobbiga myrkrypningar i kroppen, ungefär som jag får med lergigan.
Juste, har provat theralen också. Blev däckad dagen efter.

Tro mig jag har läst på.

Inser ju att dom andra sömnmedicinerna jag nämnde är väldigt beroendeframkallande och ska undvikas i det längsta och att dom inte är en långsiktig lösning.
Planen är ju att jag ska kunna sova utan sömnmedel någon gång, men just nu behöver jag hjälp för att klara av att vända på dygnet.
Citera
2013-03-19, 01:55
  #6
Medlem
lirareflashbacks avatar
Kräv att få riktig medicin. Funkar det inte så gå till en annan läkare. Privatläkare.
Citera
2013-03-19, 01:59
  #7
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinbobbaan
Beskriv för läkaren precis som du gjorde nyss, men tilläg att dina sömnproblem orsakar andra problem te.x praktikplatsen osv. Bieffekter på andra tabletter du har prövat osv.

Precis. Beskriv så utförligt du bara kan. Spä gärna på lite extra.
Citera
2013-03-19, 02:01
  #8
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeeats
Jag har provat propavan tidigare, utan recept, fick jobbiga myrkrypningar i kroppen, ungefär som jag får med lergigan.
Juste, har provat theralen också. Blev däckad dagen efter.

Tro mig jag har läst på.

Inser ju att dom andra sömnmedicinerna jag nämnde är väldigt beroendeframkallande och ska undvikas i det längsta och att dom inte är en långsiktig lösning.
Planen är ju att jag ska kunna sova utan sömnmedel någon gång, men just nu behöver jag hjälp för att klara av att vända på dygnet.

Prova att minska dosen på Theralenet. Blanda gärna ut det i en kopp med Té och drick det sakta. Du behöver inte dricka upp allt om du märker att du känner av det tillräckligt innan. Att bara slänga i sig 2-3 droppar slutar ofta med att jag är ganska groggy dagen efter.
__________________
Senast redigerad av TheBurden 2013-03-19 kl. 02:17.
Citera
2013-03-19, 02:28
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du testat melatonin? funkar bra för en del och biverkningar existerar inte typ, kan beställas från bl.a ebay och usa.
Citera
2013-03-19, 03:14
  #10
Medlem
taucetis avatar
Jag förstår inte varför alla tipsar om att hen ska be läkaren om fler och andra tabletter som ska hjälpa mot sömnsvårigheten. Att knapra tabletter för att somna är inte hälsosamt. Jag har sett många i min omgivning gå ner sig på grund utav alla dessa tabletter läkarna numera skriver ut för allt som är stress och ångest relaterat.

Gör nåt, gå ut och promenera på kvällarna, spring om du verkligen vill komma hem utmattat och trött som en björn innan ide dags.

Om du inte orkar med vanliga aktiviteter för att somna in så har du ju alltid Cannabisen, det är inget jag vill pracka på dig, men det är fan så mycket hälsosammare än alla dessa tabletter som förstör dig mer än vad cannabisen nånsin kommer att göra.

Sova skönt kommer du garanterat att göra, psykisk välbehagande är ett som är säkert, och du får även en bra aptit på mat och annat som kanske är svårt att få i sig när man mår psykisk dåligt.

Är du dessutom över 20 så är riskerna med ett cannabis bruk så oerhört mycket mindre än alla tabletter de skriver ut till dig. Röker du dessutom med en apparat som förångar cannabisen, såsom de patienter i Usa röker med så försvinner ca 95 % utav alla farliga ämnen som du får i dig via röken till lugnorna...

Min mor är tyvärr en tablett missbrukare och ser det inte alls som ett beroende då läkaren minsann har skrivit ut det. Jag har otaliga ggr bett min mor att sluta och hellre gå över till att röka istället. Helst så hade jag ju sett henne helt ren ifrån allt, men jag vet vad hon har gått igenom och ser då hellre att hon tar ett hälsosammare hjälpmedel för att klara av att somna än the pills.
Citera
2013-03-19, 05:11
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Om du inte orkar med vanliga aktiviteter för att somna in så har du ju alltid Cannabisen, det är inget jag vill pracka på dig, men det är fan så mycket hälsosammare än alla dessa tabletter som förstör dig mer än vad cannabisen nånsin kommer att göra.
Vad är det med alla idioter som springer runt och tror att cannabis är guds gåva till mänskligheten och fullständigt ignorerar vilka extrema följder det kan få?
Citat:
Jag förstår inte varför alla tipsar om att hen ska be läkaren om fler och andra tabletter som ska hjälpa mot sömnsvårigheten. Att knapra tabletter för att somna är inte hälsosamt.
Du är bara full av skit, studier har visat att de som äter melatonin får samma biverkningar som kontrollgrupperna...det är ett kroppseget hormon som kroppen producerar självt men producerar det för lite eller vid fel tidpunkt så blir det svårt att somna.
Citat:
....hen...
Vad har brynstenar i denna tråden att göra?
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-03-19 kl. 05:18.
Citera
2013-03-19, 07:14
  #12
Medlem
Zephross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad är det med alla idioter som springer runt och tror att cannabis är guds gåva till mänskligheten och fullständigt ignorerar vilka extrema följder det kan få?
Du är bara full av skit, studier har visat att de som äter melatonin får samma biverkningar som kontrollgrupperna...det är ett kroppseget hormon som kroppen producerar självt men producerar det för lite eller vid fel tidpunkt så blir det svårt att somna.
Vad har brynstenar i denna tråden att göra?


De sömnmedlen du vill ha är nog generellt mycket mycket svåra att få. Hade för några år sen fruktansvärda sömnproblem så gick så långt att jag var desperat. Läkaren vägrade skriva ut de medlen du nämde till mig med. Han sa att de tabletterna är till för människor med allvarlig psykiska diagnoser. Dessa kan göra mera nytta än skada. Har sedan dess fått hålla tillgodo med det som finns dvs de du ätit och ibland äter. Theralen blir du mindre däckad av om du tar det några dagar. Kanske får ta den smällen då du iaf får sova?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback