Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-20, 07:03
  #1
Medlem
Är det någon som provat att flytta sin hårddisk till en ny dator och fått det att fungera?

Jag har köpt en bättre begagnad 15.4" och vill ta min ssd med en helt fungerande Mountain Lion-installation från min gamla 13" och bara stoppa in i den nya. Alternativet att gå via time machine känns omständigt och dessutom har jag inte någon extern hårddisk med mig för tillfället.

Så, vad tror ni? Det går ju att byta komponenter i en dator var för sig utan problem men här blir det ju som att byta allt utom hårddisken..
Citera
2013-03-20, 07:17
  #2
Medlem
Sverige2025s avatar
Det är väl bara att skifta hårddisk, det svåraste med Macen att göra komma in i dem rent mekaniskt.

En del installations skivor kan ibland vara låsta till visa mac modeller.



Citat:
Ursprungligen postat av smorv
Är det någon som provat att flytta sin hårddisk till en ny dator och fått det att fungera?

Jag har köpt en bättre begagnad 15.4" och vill ta min ssd med en helt fungerande Mountain Lion-installation från min gamla 13" och bara stoppa in i den nya. Alternativet att gå via time machine känns omständigt och dessutom har jag inte någon extern hårddisk med mig för tillfället.

Så, vad tror ni? Det går ju att byta komponenter i en dator var för sig utan problem men här blir det ju som att byta allt utom hårddisken..
Citera
2013-03-20, 15:26
  #3
Medlem
Det funkar galant att bara byta, Det är inte svårt att öppna en mac.

Har du en "unibody" dvs en som är i helt i aluminium så är de bara ta bort baksidan med en philips 0.01 skruvmejsel och sedan sitter hårddisken fast med 2st skruvar.

Icke unibody är lite mer knepigt men då är de bara kolla om du hittar en "service manual" till din modell. Finns lite här å var på nätet.

Mjukvarumässigt så har 10.8 stöd för alla Apple's modeller efter installationen.

Lycka till!
Citera
2013-03-20, 15:40
  #4
Medlem
Jag ska förtydliga att det inte är det fysiska bytet av disken jag funderar över. Min fundering är om det blir problem med mjukvaran efter bytet. Jag vill alltså inte installera om något utan bara byta diskarna mellan datorerna. Förra gången jag bytte från HDD till SSD via time machine havererade Office för mac så det fick jag ändå installera om.
Citera
2013-03-20, 15:42
  #5
Medlem
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har 10.8 stöd för alla Apple's modeller (som kan köra 10.8 självklart).

Så det är bara köra
Citera
2013-03-20, 15:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bhaap
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har 10.8 stöd för alla Apple's modeller (som kan köra 10.8 självklart).

Så det är bara köra


Det låter väldigt bra! Då ska jag testa det ikväll, tack så mycket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback