Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-05, 13:38
  #1
Medlem
Forbliranonyms avatar
Är det lagens fel att hans son inte orkade simma? Hur kan han anse att lagen är fel bara för att hans son inte bar flytväst? Vad tycker ni? Jag personligen tycker det argumentet är helt sjukt..


Citat:
Douglas Arfwidsson tycker inte att det behövs fler utredningar.
– Hur många ska behöva dö innan man gör någonting, säger han.
2011 förlorade han sin 17-åriga son Danne i en olycka med en vattenskoter.
– Hans kompis farsa hade köpt en ny Yamaha med 290 hästkrafter. Den sätter han i händerna på sin omyndiga grabb - som vill ha med sig Danne.
Efter tre minuters färd vurpar pojkarna utanför Munsö väster om Stockholm.
Först försöker de få rätsida på vattenskotern för att kunna köra den iland.
Men förgäves.
Till slut beslutar de sig för att simma.
Det är 15 grader i vattnet.
– Kompisen, som har flytväst och torrdräkt, börjar bogsera Danne iland. Men till slut orkar han inte.
Kompisen släpper Danne - som bara har vanliga kläder på sig.
– Han ser Danne försvinna i vågorna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16895409.ab
Citera
2013-06-05, 13:55
  #2
Medlem
Tjockstarks avatar
Visst det kan låta hårt men dom får fan skylla sig själva. Ingen flytväst och omyndiga.

Idiot-farsa
Citera
2013-06-05, 13:56
  #3
Medlem
Du personligen är sjuk som tycker att ett sådant fordon bör få framföras av vem som helst, utan utbildning i bagaget.

Olyckan hade kunnat undvikas med rätt "tänk" från början.

Dessutom, 3 minuter med vattenskoter rakt ut från land? Det kan bli många kilometer det. Finns inget i artikeln som säger att det handlade om 100 meter direkt.
Citera
2013-06-05, 14:00
  #4
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Är det lagens fel att hans son inte orkade simma? Hur kan han anse att lagen är fel bara för att hans son inte bar flytväst? Vad tycker ni? Jag personligen tycker det argumentet är helt sjukt..




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16895409.ab

Snackar vi om en sådan torrdräkt som används utav dykare eller en sådan som används utav båtfolk?

Torrdräkt för dykning brukar rekommenderas om vattnet är under 10 grader. 7mm våtdräkt vid 15 - 20 grader. Sen hade han en flytväst på det så varför "orkade" han inte hålla i? Han hade en fucking torrdräkt på sig, han är alltså inte blöt mer än i ansiktet och händerna. Han flyter automatiskt och ändå orkade han inte? Var killen rullstolsbunden?

Den killen har varit en riktig fitta och lämnat sin polare för att det blev lite jobbigt i vattnet. Han ska utan tvekan upp för vållande till annans död. Men nu är jag ingen jurist och har säkert helt rättsligt fel. Men det är vad jag tycker ändå.
__________________
Senast redigerad av BigMojo 2013-06-05 kl. 14:02.
Citera
2013-06-05, 14:01
  #5
Medlem
Nintendokids avatar
Schysst polare Dan hade...
Citera
2013-06-05, 14:02
  #6
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Du personligen är sjuk som tycker att ett sådant fordon bör få framföras av vem som helst, utan utbildning i bagaget.

Olyckan hade kunnat undvikas med rätt "tänk" från början.

Dessutom, 3 minuter med vattenskoter rakt ut från land? Det kan bli många kilometer det. Finns inget i artikeln som säger att det handlade om 100 meter direkt.

3 minuter rakt ut så är du mitt på sundet mellan sverige och danmark typ om inte vågorna var för höga. Rakt över tar 7 minuter en bra dag.
Citera
2013-06-05, 14:09
  #7
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo
Snackar vi om en sådan torrdräkt som används utav dykare eller en sådan som används utav båtfolk?

Torrdräkt för dykning brukar rekommenderas om vattnet är under 10 grader. 7mm våtdräkt vid 15 - 20 grader. Sen hade han en flytväst på det så varför "orkade" han inte hålla i? Han hade en fucking torrdräkt på sig, han är alltså inte blöt mer än i ansiktet och händerna. Han flyter automatiskt och ändå orkade han inte? Var killen rullstolsbunden?

Den killen har varit en riktig fitta och lämnat sin polare för att det blev lite jobbigt i vattnet. Han ska utan tvekan upp för vållande till annans död. Men nu är jag ingen jurist och har säkert helt rättsligt fel. Men det är vad jag tycker ändå.
Den kallas för flytoverall, men man vet ju aldrig men journalister på AB det är vanligt att de förväxlar saker.
Citera
2013-06-05, 14:10
  #8
Medlem
FM-Hilos avatar
Är ju körkortskrav på snöskoter så varför inte vattenskoter? Båda handlar om motordrivna fordon med hög andel hk/kg.

Det svåra är att lagstifta om det då vattenskotrar räknas som båt och då måste alla båtar omfattas av denna körkortsregel. Som det är idag får en treåring köra vattenskoter men för att få framföra snöskoter måste man vara 16 år och ha förarbevis.

Jag är för körkort men tror inte att det går att genomföra för endast vattenskotrar.
Citera
2013-06-05, 14:15
  #9
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Den kallas för flytoverall, men man vet ju aldrig men journalister på AB det är vanligt att de förväxlar saker.

Ja oddsen på det är ganska högt antar jag. Med tanke på vilken kvalité de brukar producera.

Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Är ju körkortskrav på snöskoter så varför inte vattenskoter? Båda handlar om motordrivna fordon med hög andel hk/kg.

Det svåra är att lagstifta om det då vattenskotrar räknas som båt och då måste alla båtar omfattas av denna körkortsregel. Som det är idag får en treåring köra vattenskoter men för att få framföra snöskoter måste man vara 16 år och ha förarbevis.

Jag är för körkort men tror inte att det går att genomföra för endast vattenskotrar.

Man hittar på nya saker hela tiden. Att hitta på och implementera en licens för just vattenskotrar som heter "vattenskoter licens" skulle inte vara någon raketforskning öht.

Då skulle endast vattenskotrar omfattats utav det och inte alla fordon i vattnet. Precis som med eu moped.

Men sen är det väl lite utav en ickefråga här i Sverige. Det vimlar ju inte direkt utav vattenskotrar här året om.
__________________
Senast redigerad av BigMojo 2013-06-05 kl. 14:20.
Citera
2013-06-05, 14:29
  #10
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Du personligen är sjuk som tycker att ett sådant fordon bör få framföras av vem som helst, utan utbildning i bagaget.

Olyckan hade kunnat undvikas med rätt "tänk" från början.

Dessutom, 3 minuter med vattenskoter rakt ut från land? Det kan bli många kilometer det. Finns inget i artikeln som säger att det handlade om 100 meter direkt.

Vad spelar det för roll, hade han haft flytväst hade han klarat sig, även om det låter som ett dödsstraff. Men vad hade han för polare som bara släppte honom?

Men visst självklart vore ett kort på sin plats, men ett flytvästkrav vore ännu mer på sin plats.
__________________
Senast redigerad av Forbliranonym 2013-06-05 kl. 14:32.
Citera
2013-06-05, 15:47
  #11
Medlem
Locutus-of-Borgs avatar
Någon typ av kunskapsprov borde finnas. Har sett alldeles för många som inte är vana att vara ute på sjön ge sig iväg på vattenskoter.

Dessa flytetyg är kapabla till manövrer som kan överraska oerfarna förare och vattnet blir hårt att ramla på i höga hastigheter.
Citera
2013-06-05, 16:50
  #12
Medlem
maglols avatar
Finns det någon som har något sakligt argument MOT ett 'körkort' för vattenskoter?

Eller är alla argument mot något sådant i stil med "fjantigt", "mesigt"?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback