Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-10, 22:26
  #1
Medlem
Svenska kryssarklubben ( SXK ) har lagt ut ett antal bojar runt landets kust som medlemmarna får använda om man har registrerat sin båt i klubben och betalat årsavgiften.

Tyvärr finns ett antal båtägare som SNYLTAR och använder bojarna utan att vara med och betala vad dessa kostar.

Här är tänkt att vi medlemmar skall lägga ut båtnamn och en beskrivning av båten samt uppgifter om var och när vederbörande båt använt en boj utan att ha rätt till detta.

För att få nyttja en boj så måste en dekal vara väl synlig ( 2013 är den grön ), båten skall ha väl synligt namn samt en vimpel med klubbens emblem ( en kompassros )
Citera
2013-07-10, 22:35
  #2
Medlem
2013 07 06 Rassy 41 Bodil utnyttjade en boj vid Danholmen nära Edshultshall utan att visa grönt märke eller vimpel
Citera
2013-07-10, 22:38
  #3
Medlem
2013 07 06 Maxi segelbåt "Zachrinaa" utnyttjade en boj vid Danholmen nära Edshultshall utan att visa grönt märke eller vimpel
Citera
2013-07-10, 22:39
  #4
Medlem
Napis avatar
Vad är poängen med att hänga ut båtar på detta viset?
Citera
2013-07-10, 22:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Vad är poängen med att hänga ut båtar på detta viset?

Poängen är att dessa båtar skall undvika att utnyttja bojarna så vi medlemmar får tillgång till den förmån vi betalar för. Detta utan det bråk som lätt uppstår när man som medlem avvisar dem.

Alternativt att de registrerar sina båtar och deltar i kostnaden för bojarna
Citera
2013-07-11, 02:32
  #6
Medlem
BenAsslicks avatar
Har inte SXK någon sida du kan posta på? Tvivlar på att någon utom du ger blanka fan i vilket på fb.
Citera
2013-07-11, 02:59
  #7
Medlem
FBMinchias avatar
Ligger bojarna på privat vatten?
Om inte kan ni roa er bäst ni vill med att gnälla. Har ni inte egna draggar i båtarna?
Citera
2013-07-11, 05:01
  #8
Medlem
Om Svenska Dajmkryssarklubben vill ha privata bojar utplacerade så får ni väl ha sådan fastgöringsanordning att man inte kan knyta fast sig med vad som helst.
Annars är det bara finna sig i att bojen är upptagen.
Citera
2013-07-11, 07:03
  #9
Medlem
Dejads avatar
Förstår inte varför folk ska bli sura för att folk ligger på bojarna.. Tycker det gäller en först till kvarn, jag blir inte sur när folk tar mina ankringsplatser där jag brukar ligga. Har varit medlem sen jag föddes nästan men vår familj har aldrig haft flagga eller några dekaler, bojarna är ju utplacerade för användas.
Jag skulle förstå ifall det var bryggplats som ni hyrt men bojarna ser jag som öppna för alla.

Har sett ett franskt par i en stor segelbåt som skulle ligga över natten bli iväg jagade av ett par sura kryssarklubbare i en 707a som skulle ligga några timmar för att sola.. Jävla stil...
Men om det ger era liv livsglädje att jämföra alla båtar som ligger på bojarna med medlemslistan för att sen hänga ut syndare på nätet så tycker jag att ni ska skaffa en ny hobby.
Men ni får gärna hänga ut mig när jag ligger på dem utan flagga, kom gärna fram så kan jag bjuda på en öl eller en kopp te så kan vi prata om uppdateringar i svenska naturhamspärmen..
Citera
2013-07-11, 08:04
  #10
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har sett ett franskt par i en stor segelbåt som skulle ligga över natten bli iväg jagade av ett par sura kryssarklubbare i en 707a som skulle ligga några timmar för att sola...

Det är en sak om vi beter oss som as mot varandra men börjar vi grisa med turister också så får Sverige snabbt ett dåligt rykte. Avskyr sånt där beteende!
Citera
2013-07-11, 09:10
  #11
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är en sak om vi beter oss som as mot varandra men börjar vi grisa med turister också så får Sverige snabbt ett dåligt rykte. Avskyr sånt där beteende!

Fast just fransmän förtjänar ingenting annat än sura miner och en utskällning på ett språk de själva inte förstår.
Citera
2013-07-11, 10:12
  #12
Medlem
Dejads avatar
Många av de båtturister som tar sig hit upp från länder lite längre bort än 1½ dygns motorgång är oftast trevliga att ha att göra med när de väl kommer upp i vår skärgård. Fransmän som kan prata engelska med mig har jag absolut inget emot utan välkomnar gärna hit, de som vägrar ens att försöka något annat än franska kanske inte är så trevliga att ha att göra med.

Dock känns det med tanke på trådstart och första uthängningar som att han/hon kom försent (22:30 kan man väl fan inte räkna med att någonting ska vara ledigt) till viken där den alltid firar hela semestern och inte hittade plats varken vid kilarna i berget (får man ligga på dem utan kryssarklubbsflagg??) eller på de två bojarna i viken.

De gånger jag verkligen vill ligga på boj brukar jag släppa i brucen och vänta, är det dagseglare så blir man av med dem när det börjar skymma, är det inte det så får man bara köra ut en 20m kätting till så ligger man lika mjukt som på bojen. Lite så man ibland undrar vad de ankrat upp dem med, vågar man ligga på dem i kuling och utan sjölä eller borde man lita bättre på sin egen utrustning som man faktiskt testat under hårda former.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback