Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 18:00
  #1
Medlem
Okej nu är det dags att vända sig till proffsen. Har suttit och klurat på detta i ex antal timmar och blir snart galen.

Har gjort en blogg till mig tjej och ska hosta den från en lokal server via xampp. Var inne på Loopia.se och köpte ett domännamn.
Problemet jag har när jag hostar via xampp är att bloggen ligger i en egen mapp i htdocs mappen. (htdocs/bloggen) vilket gör att jag får skriva in localhost/bloggen eller www.mindomän.se/bloggen för att komma till hemsidan.

Vill att den automatiskt startar från blogg mappen utan att visa det i url (www.mindomän.se)

Testade att kopiera allt innehåll i bloggmappen (htdocs/bloggen) och klistra in det direkt i htdocs mappen men då funkar inte min layout över huvudtaget. Bara all text samt blogginläggen som syns.
Har kollat så att det inte är pga filerna inte vet vart dom ska hämta layouten och det är det inte för den tar ur images/minbild.png.

Har försökt pilla med Virtual Host men vet inte om det är det jag ska göra riktigt..

Kör windows 7 Home Premium och använder Xampp V3.2.1

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-03, 19:15
  #2
Medlem
Fizzbacks avatar
Ja, det är VirtualHost du ska använda.

Kod:
<VirtualHost *:80>
DocumentRoot /htdocs/bloggen
ServerName www.mindomän.se
</VirtualHost>
Citera
2014-01-03, 20:27
  #3
Medlem
Tack för svar! Jag har sett många videos på hur man ska fixa detta och alla gör olika.. Skulle du villja förklara vart jag ska skriva in denna koden? Är det den enda koden jag behöver skriva in?

Tack för svaret!
Citera
2014-01-03, 21:34
  #4
Medlem
Lyckades hitta en guide som visade och jag lyckades lösa det. Problemet nu är att det inte visar något av min layout.. bara ren text osv..

Någon aning?
Citera
2014-01-03, 23:03
  #5
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joohanz
Lyckades hitta en guide som visade och jag lyckades lösa det. Problemet nu är att det inte visar något av min layout.. bara ren text osv..

Någon aning?

Hur ser sökvägarna för din CSS ut? Låter som att det är fellänkat.
Citera
2014-01-03, 23:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighter-
Hur ser sökvägarna för din CSS ut? Låter som att det är fellänkat.

Tyckte att det verkade som att det var fel med men kan inte hitta varför det inte skulle fungera?

Här är en bild på hur mapparna ligger i Emmabynight mappen som ligger i htdocs.

http://imageshack.com/a/img32/628/jvef.gif

(index.php)
Kod:
	<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css" />

(style.css)
Kod:
#header {
	background:url(../images/bg_header1.png) no-repeat center;
	height:130px;
	padding-top:40px;
	
}

Vardet någon mer info du ville ha?
Tack så mycket för hjälpen! Uppskattas verkligen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback