Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-28, 13:07
  #1
Medlem
Är det någon som har några hemsidetips om den hemliga orden Odd Fellow?

Helst inkluderat deras "hemliga" riter och lösenord.
Citera
2005-07-28, 21:58
  #2
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarice
Är det någon som har några hemsidetips om den hemliga orden Odd Fellow?

Helst inkluderat deras "hemliga" riter och lösenord.

Varför vill du veta det?
Citera
2005-07-28, 22:25
  #3
Medlem
Smockads avatar
Fullständigt harmlös organisation. Inte det minsta hemlig.
Citera
2005-07-28, 22:48
  #4
Medlem
-jOE!s avatar
Inte hemlig på något sätt. Förväxlar du den med Frimurarorden kanske?
Citera
2005-07-29, 01:18
  #5
Medlem
Nej. Men Frimurarorden är väl lika harmlös som Odd Fellow?

Vet bara att de har en hel del lösenord och invigningsriter. Att googla fram frimurarnas grejer var inte särskilt svårt, men nu vill jag veta Odd Fellows.
Citera
2005-07-30, 22:48
  #6
Medlem
MADEofSTONEs avatar
odd fellow är bara en anledning för gubbar att få ett legitimimt skål att komma bort från frun frugan och supa lite...helt harmlöst m a o
Citera
2005-07-31, 01:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
odd fellow är bara en anledning för gubbar att få ett legitimimt skål att komma bort från frun frugan och supa lite...helt harmlöst m a o

JAG VET!
Men min fråga kvarstår.
Citera
2005-07-31, 02:00
  #8
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarice
JAG VET!
Men min fråga kvarstår.

Sorry kan försöka luska ifrågan lite har vissa kontakter inom rörelsen återkommer om några dar. Äger faktiskt en ring från OF som jag ärvt.
Citera
2005-07-31, 17:50
  #9
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarice
JAG VET!
Men min fråga kvarstår.
Några hemliga lösenord har jag aldrig hört talas om. Däremot finns en del hemliga signaler. I stil med att man kan hålla handen på slipsen på ett visst sätt om man t ex sitter på ett tåg, så att andra OF-medlemmar i kupén ska känna igen en broder. Tveksamt om det finns någon överhuvudtaget som använder dem dock.

Angående invigningsriter så är de rätt högtidliga, men inte så spekatulära, förutom att man ibland håller på lite med skelett.
Citera
2005-07-31, 20:53
  #10
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarice
JAG VET!
Men min fråga kvarstår.

odd Fellow liknar frimurarna en hel del i deras system. De har ritualer, lösenord, tecken och allt annat som ordnar brukar ha. Men eftersom Odd Fellow är en liten orden jämnfört med frimurarna, har de inte blivit anklade för div. konspirationer.
Orskaken till att deras ritualer etc. är hemliga, är för att inte förstöra upplevelsen vid upptagelsen.
Citera
2006-12-31, 00:44
  #11
Medlem
pajätares avatar
...öh förlåt. Odd är större ( i Sverige IAF) och är enhetliga i världen, vilket inte FM är... Däremot upplever jag mer att OF är en social brödraföreing med större blandning av olika samhällsklasser och yrkesbakgrunder...

I all välmening

P
Citera
2006-12-31, 04:09
  #12
Medlem
jangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Angående invigningsriter så är de rätt högtidliga, men inte så spekatulära, förutom att man ibland håller på lite med skelett.
Eh? Utveckla gärna det där!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback