Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-28, 00:12
  #1
Medlem
Hej allihopa!

Jag vet att det finns flera trådar om att bygga flottar, bryggor och sådana grejor. Men jag känner att ingen tråd riktigt passar in på det projektet jag och mina polare skall dra igång till våren.

Vi är ett gäng grabbar som tänkte bygga en flotte till våren, som vi skall åka ut på med till sommaren och grilla och allt det där man kan tänka sig göra på en flotte som skrivits i ett x antal trådar innan denna. Men vad jag vill få ut av den här tråden är tips på billigt material, viktiga saker att tänka på då vi är helt oerfarna på flottbyge och är det nån som vet hur mycket span kustbevakningen har i Karlstad-området på sommaren då det kanske blir en del supande på denna flotte

Lite förutsättningar kan va bra för er att veta så jag skriver dom nedanför här.

-Vi har en budget på 7-8k.
-Vi har en motor på 7,5 hk.
-Vi har tillgång till ett stort inhägnat område att bygga på. Verktyg och träolja och sådant har vi, och vi har tillgång till en kranbil som ska hjälpa oss att sjösätta den.
-Vi är 4 grabbar som kommer att bygga den.
-Några av oss är väldigt sjövana och vi kan till dom flesta grund och farleder i området.
-Vi har troligtvis en båtplats åt den.
-Flotten skall vara ca 5x7m med korsstaket runt den med en slags "dörr" med gångjärn längst fram.
Citera
2014-01-28, 01:49
  #2
Medlem
Tjoasszs avatar
Låter sjukt skoj, ladda upp med bilder och sånt så kommer det här projektet garanterat att följas från min sida. Lycka till!
Citera
2014-01-28, 03:09
  #3
Medlem
Kul med fler som bygger! Jag håller själv på att bygga en (partyflotte) men mitt projekt är väldigt seriöst. Min är 3x8 m och tak över lite mer än halva med plastpontoner och en inombordsmotor, 1cyl diesel på 10hk. Tänkte kosta på allt ordentligt så har man en kul grej som håller länge om man sköter den rätt.


Vet att de finns fler partyflottar i Karlstad går de inte få idéer där ifrån. Och tänk noga på flytkraft.
Tänk också på mott om de är så att ni nån gång ska slussa upp i Klarälven.
Citera
2014-01-28, 13:16
  #4
Medlem
spajdamans avatar
Jag har lite erfarenhet på området tack vare en kompis som alltid lyckas boka in oss på bisarra semestrar.
Vi byggde förra sommaren en flotte av timmer och åkte ner för Klarälven under fyra dagar.
Det första man slås av är hur jävla mycket stockar det går åt. Tre lager måste man ha om man vill vara torr om tassarna. De är tunga och otympliga och att bygga dom i vattnet när det är strömt blir lite av en Benny Hill-sketch.
Vi hade ju materialet klart, behövde "bara" rull ner dom till vattnet, men ändå tog det nästan åtta timmar att bygga. Så ska man göra det där med stockarna själv är det motorsåg som gäller och man får vara beredd att fälla en massa träd. Ska man bygga den själv skulle nog jag försöka köra med tunnor i botten och spika ett däck av brädor annars tror jag det blir svårt praktiskt.

Se till att ha med er en lång pinne att skjuta ifrån kanterna med så ni inte fastnar, och så är en kanot att föredra så man kan komma in till land. Det förutsätter ju att det är strömt där ni åker, är ni ute på nån sjö eller i skärgården behövs ju motor istället.
Citera
2014-01-28, 16:18
  #5
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Jag har lite erfarenhet på området tack vare en kompis som alltid lyckas boka in oss på bisarra semestrar.
Vi byggde förra sommaren en flotte av timmer och åkte ner för Klarälven under fyra dagar.
Det första man slås av är hur jävla mycket stockar det går åt. Tre lager måste man ha om man vill vara torr om tassarna. De är tunga och otympliga och att bygga dom i vattnet när det är strömt blir lite av en Benny Hill-sketch.
Vi hade ju materialet klart, behövde "bara" rull ner dom till vattnet, men ändå tog det nästan åtta timmar att bygga. Så ska man göra det där med stockarna själv är det motorsåg som gäller och man får vara beredd att fälla en massa träd. Ska man bygga den själv skulle nog jag försöka köra med tunnor i botten och spika ett däck av brädor annars tror jag det blir svårt praktiskt.

Se till att ha med er en lång pinne att skjuta ifrån kanterna med så ni inte fastnar, och så är en kanot att föredra så man kan komma in till land. Det förutsätter ju att det är strömt där ni åker, är ni ute på nån sjö eller i skärgården behövs ju motor istället.
Har gjort samma sak men den flotten blir jävligt tung, det är väl nackdelen. Å andra sidan blir den väldigt stabil.

Sen går det bra att med några gärdsgårdstörar eller liknande knyta ihop en liten ställning och hänga en presenning över som skydd för sol/regn.

Vi fick till en bra flotte med tak över huvudet på 3-4 timmar.
Citera
2014-01-28, 17:40
  #6
Medlem
lallees avatar
Supande ska inte vara något problem, det går under flytbrygga om jag inte minns fel.
Citera
2014-01-28, 22:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallee
Supande ska inte vara något problem, det går under flytbrygga om jag inte minns fel.
Jaså? Vad jag har hört så klassas allt som kan "åka framåt" på sjön som en vattenfarkost eller vad man ska kalla det Och för alla vattenfarkoster gäller den nationella promille lagen :/ Men du kanske har rätt och jag hoppas även det
Citera
2014-01-28, 22:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Jag har lite erfarenhet på området tack vare en kompis som alltid lyckas boka in oss på bisarra semestrar.
Vi byggde förra sommaren en flotte av timmer och åkte ner för Klarälven under fyra dagar.
Det första man slås av är hur jävla mycket stockar det går åt. Tre lager måste man ha om man vill vara torr om tassarna. De är tunga och otympliga och att bygga dom i vattnet när det är strömt blir lite av en Benny Hill-sketch.
Vi hade ju materialet klart, behövde "bara" rull ner dom till vattnet, men ändå tog det nästan åtta timmar att bygga. Så ska man göra det där med stockarna själv är det motorsåg som gäller och man får vara beredd att fälla en massa träd. Ska man bygga den själv skulle nog jag försöka köra med tunnor i botten och spika ett däck av brädor annars tror jag det blir svårt praktiskt.

Se till att ha med er en lång pinne att skjuta ifrån kanterna med så ni inte fastnar, och så är en kanot att föredra så man kan komma in till land. Det förutsätter ju att det är strömt där ni åker, är ni ute på nån sjö eller i skärgården behövs ju motor istället.
Vi har inte tänkt oss någon typisk älvflotte av stockar, utan vi har tänkt oss en slag "partyflotte" med oljefat eller nått liknande och brädor som du sa, som kanske orkar lyfta kanske en 10 pers som max om man köper många.

Förövrigt så lät det jävligt spännande med timmerflotts resa längs Klarälven som en liten äventyrs trip. Tack för tipset
Citera
2014-01-29, 05:16
  #9
Medlem
Partyflotte ett jättekul projekt. Den ska förstås byggas på tunnor och inte på stock. Kaptenen måste hålla sig nykter. Tänk också på att bygga ordentliga mantåg längst efter relingen. Tänk också på att en flotte av den här typen har minimalt lateralplan och maximalt vindfång. Kanske skulle man förse den med en holländsk sänkköl efter ena sidan.
Citera
2014-01-29, 06:05
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boucha32
Jaså? Vad jag har hört så klassas allt som kan "åka framåt" på sjön som en vattenfarkost eller vad man ska kalla det Och för alla vattenfarkoster gäller den nationella promille lagen :/ Men du kanske har rätt och jag hoppas även det

mitt tips är ju att ha åtminstonde en som offrar sig och är nykter, inte bara för framfartens skull utan även om det händer nåt, som tex att nån faller i och drunknar.

Då den ska vara billig så rekomenderar jag typ plastfat eller dyl, Tryckimpregnerade brädor/plank så det inte ruttnar, ska du ha grill så ställ den i mitten, där skumpar det minst lycka till
Citera
2014-01-30, 06:27
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
En grej som ger stabilitet är att bygga "korgar" på sidorna som under normala förhållanden är vattenfylda och inte tillför varken flytförmåga eller vikt.
När korgen åker upp ur vattnet är den vattenfylld och då ökar vikten på ena sidan av flotten vilket gör att den kapsejsar mindre lätt.

Detta är implementerat på uppblåsbara räddningsflottar för att hindra att de kapsejsar i kraftig sjö.

Redigerat:
4 korgar under gummiblåsan.

http://www.viking-life.com/viking.ns...%20Aug2010.jpg
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-01-30 kl. 06:35.
Citera
2014-01-30, 15:18
  #12
Medlem
Stauppforpatchens avatar
Låter riktigt kul!!! Har själv ingen erfarenhet inom detta men jag kommer definitivt att följa eran progress! uppdatera gärna hur det går för er!! Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback