Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-05, 19:55
  #1
Medlem
Jag kommer eventuellt behöva köpa bil om någon vecka. Jag har inga specifika krav på bilen egentligen utan vill mest ha valuta för pengarna. Kraven är väl att det ska vara en bil som håller, hyfsat billig att serva, försäkra, skatta m.m. Notera att det inte behöver vara i den billigaste bilklassen. Bilen får kosta allt mellan 30 000-150 000. Så vad rekommenderar de visa flashbackarna? Vart får man mest valuta för pengarna? Bilen får gärna ligga i prisintervallet 30 000-70 000. Men får jag mycket mer valuta för pengarna om jag handlar en bil för 150 000, so be it!
Citera
2014-02-05, 20:01
  #2
Medlem
Ratis avatar
Själv velar jag mellan Passat, V70 eller S80. Ingen modern bil är billig att serva eller reparera. Men både Passat och V70 är stora och rymliga bilar och håller en halv livstid om man bara servar regelbundet och är försiktig.
Citera
2014-02-05, 20:08
  #3
Medlem
Jag skulle nog rekommendera en Hyundai eller en Skoda - billiga i inköp, billig försäkring och relativt billig service. Hyundais nya modeller är rätt så trevliga och snygga, skulle nog säga Hyundai i20 om du behöver lagom stor bil med bra bränsleekonomi. Kanske Skoda Fabia? Jag skulle nog satsa på 2-3 år gammal bil, som inte har gått allt för mycket - halva priset jämför med nya och många år kvar att nyttja bilen. Eller varför inte Volvo 740 för 5000:- som du sedan servar svart hos en bekant bilmekaniker?
Citera
2014-02-05, 20:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Själv velar jag mellan Passat, V70 eller S80. Ingen modern bil är billig att serva eller reparera. Men både Passat och V70 är stora och rymliga bilar och håller en halv livstid om man bara servar regelbundet och är försiktig.


Jag är lite intresserad av Volvo. Men det blir ingen kombi utan i sådana fall en mindre Volvo såsom C30, S40, S60.
Citera
2014-02-05, 20:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliassss_
Jag skulle nog rekommendera en Hyundai eller en Skoda - billiga i inköp, billig försäkring och relativt billig service. Hyundais nya modeller är rätt så trevliga och snygga, skulle nog säga Hyundai i20 om du behöver lagom stor bil med bra bränsleekonomi. Kanske Skoda Fabia? Jag skulle nog satsa på 2-3 år gammal bil, som inte har gått allt för mycket - halva priset jämför med nya och många år kvar att nyttja bilen. Eller varför inte Volvo 740 för 5000:- som du sedan servar svart hos en bekant bilmekaniker?

740:n är ett alternativ som jag tror vi undviker. Därför satte jag en gräns på 30 000 i nedre inköp. För att undvika att bilen ska servas var och varannan månad:P Vi skippar även de minsta bilarna. Skoda kan dock vara ett bra alternativ med tanke på att de har kvalitetsmotorer.
Citera
2014-02-05, 20:40
  #6
Medlem
Personligen tycker jag om tyska bilar pga dess kvalitetskänsla och komfort. Men om jag ska rekommendera något till andra så brukar jag tipsa om japanska bilar. Lite sämre komfort, lite "plastigare" men i gengäld bra kvalitet utan krångel o låga driftkostnader som tex toyota (som tyvärr brukar ha ett högt andrahandsvärde). Fortsätter vi med japanska bilar så finns ju även subaru, honda o nissan.
Skulle jag köpa bil idag så skulle jag satsat på en toyota prius, dvs elbilen. Men det är för att den passar just mina behov o uppfyller mina krav idag.
Citera
2014-02-05, 20:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTranquility
Personligen tycker jag om tyska bilar pga dess kvalitetskänsla och komfort. Men om jag ska rekommendera något till andra så brukar jag tipsa om japanska bilar. Lite sämre komfort, lite "plastigare" men i gengäld bra kvalitet utan krångel o låga driftkostnader som tex toyota (som tyvärr brukar ha ett högt andrahandsvärde). Fortsätter vi med japanska bilar så finns ju även subaru, honda o nissan.
Skulle jag köpa bil idag så skulle jag satsat på en toyota prius, dvs elbilen. Men det är för att den passar just mina behov o uppfyller mina krav idag.

Jag hade en nyare BMW innan jag bestämde mig för att sluta jobba och hoppa på plugget. Ska jag vara ärlig så kändes det som att jag skulle kunnat få mer komfort i en Volvo för det priset jag köpte den för (200 000). Men Mercedes känns ju inte helt fel egentligen Nu har dock mitt tänk blivit helt annorlunda. Det ska vara mycket kvalité och kosta lite samtidigt som det gärna får vara en hyfsat snygg bil. Behöver med andra ord inte vara en S-klass.
Citera
2014-02-05, 21:17
  #8
Medlem
Satt i samma sits som dig förut. Ägde en stor tysk premiumbil innan jag började mina studier. Bytte in den mot en nyare, mindre samt billigare Golf. Inte så snygg dock, men får gratis parkering pga dess etanoldrift.
Du nämnde något innan om intresset för en mindre volvo. Skulle hellre rekommendera saab 9-3. Den är snygg i sedanutförande
Citera
2014-02-05, 21:20
  #9
Medlem
trixy2s avatar
Genom att utnyttja katalysatorer (av trevägs-typ) i avgassystemet, samt reglera bränsleblandningen i motorn så att förbränningen blir optimal (lambda=1) kan halterna av kolväten, kolmonoxid och kväveoxider reduceras avsevärt. Införandet av denna teknik har, jämte övergång till blyfri bensin, inneburit ett stort utvecklingssteg ur miljösynpunkt. De kvarstående problemen är huvudsakligen utsläpp av koldioxid, vid utnyttjande av fossila bränslen och biobränslen, men även kallstartegenskaper (den tid som behövs innan katalysatorn uppnått driftstemperatur och därmed renar avgaserna) samt utsläpp av partiklar och ozon.
Citera
2014-02-05, 21:29
  #10
Medlem
Vill bara påpeka att jag jobbat mycket med bilar tidigare och de bilar som jag haft i tjänst har golf faktiskt varit den mest pålitliga. Har haft problem med både volvo s40 och c30. Citroen har det ofta funnits elfel när vi använde dem. Hyundai hade väldiga komfortproblem (knakljud överallt och högt vägbuller), dålig handbroms och "sladdrig" växelspak.
Citera
2014-02-05, 21:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTranquility
Vill bara påpeka att jag jobbat mycket med bilar tidigare och de bilar som jag haft i tjänst har golf faktiskt varit den mest pålitliga. Har haft problem med både volvo s40 och c30. Citroen har det ofta funnits elfel när vi använde dem. Hyundai hade väldiga komfortproblem (knakljud överallt och högt vägbuller), dålig handbroms och "sladdrig" växelspak.


Efter en viss eftertanke så blir det en Golf eller Toyota Corolla. Dock är det ett lite högt andrahandsvärde på de bilarna:/ Fast jag tror att det kommer att löna sig i längden ändå.
Citera
2014-02-05, 22:12
  #12
Medlem
rejvgudruns avatar
Ifall du vill ha bang for the buck då ska du ta en titt på VW Passat 4Motion Variant.
Mer mångsidig bil får man leta efter. Sväljer allt från IKEA. Billig i drift. Permanent fyrhjulsdrift. Känns som ett kassaskåp.
Kanske inget för en blivande Schumacher, men väl ett bra val för den smarte. 1.8T bensinare, eller 1.9 TDI är att föredra.

http://www.blocket.se/vasternorrland...=12&w=3&last=1
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback