Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-13, 11:12
  #13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Nä, såpass "långt" bort har vi inte börjat kolla, men det kanske är värt en titt. Även Stehag kanske kan vara nåt. Dock är Eslöv uteslutet!
Det tycker jag. Tågstationen ligger mitt i byn. Tågen går ofta till skånes alla hörn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6%C3%B6rs_kommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6%C3%B6r

Stehag är ett stendött samhälle utan någon som helst service. Fanns en liten pizzeria förr, men vet inte om den finns kvar.
Citera
2014-02-13, 11:16
  #14
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det tycker jag. Tågstationen ligger mitt i byn. Tågen går ofta till skånes alla hörn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6%C3%B6rs_kommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6%C3%B6r

Stehag är ett stendött samhälle utan någon som helst service. Fanns en liten pizzeria förr, men vet inte om den finns kvar.


Ok, tack för länkarna. Höör känns dock som gränsfall, avståndsmässigt. Visst, med tåg funkar det, men ibland vill man köra bil. Dessutom jobbigt att ha barnen på byns dagis och jobba för långt bort om något skulle hända.

Du bor i Malmö eller? Verkar ha bra koll på byarna..
Citera
2014-02-13, 11:18
  #15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Ok, tack för länkarna.

Du bor i Malmö eller? Verkar ha bra koll på byarna..
Jag bor i en kranskommun till Malmö. (med rätt postnummer så att säga..)

Citera
2014-02-13, 11:21
  #16
Medlem
Gorillabass avatar
Vet inte hur det ser ut i Stångby (Utanför Lund ) Förr var det ett lugnt område ( iaf i mins ögon )
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ngby
Citera
2014-02-13, 11:22
  #17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Vet inte hur det ser ut i Stångby (Utanför Lund ) Förr var det ett lugnt område ( iaf i mins ögon )
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ngby
Där är också fint. Befriat från hottentotter och liknande.
Citera
2014-02-13, 11:25
  #18
Medlem
Dille24s avatar
Varför inte flytta norrut. Har en bekant malmöit som flyttade till Hoftrup. Lite slumrande samhälle, men nära till Löddeköpinge och Center syd. Två mil med E6 till Malmö.
Citera
2014-02-13, 11:31
  #19
Medlem
FishDocs avatar
Jo, kanske ska titta norrut. Dock utanför "Svedala-ringen" där priserna faller.

Tack för Stångby-länken.

Men jag måste säga att naturen där kring Romeleåsen är lockande.
Citera
2014-02-13, 11:55
  #20
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Intressant. Tack.

Har hört att det ska bo mkt "löst folk" i Skurup, vad som nu menas med det. Men vi ser ju på det hela i första hand från småbarnsperspektiv. Det vi gillar med Skurup är, som du säger, naturen, nära till Österlen/Sydkusten samt bra förbindelser till Malmö där vi jobbar.

Boende i västra Malmö, men det är dags att lämna nu med knatte no. 2 på väg, känner vi.

Vi vill ha något som är bra för barnen, lugnt och skönt.

Skurup är, relativt Malmö, en väldigt trygg och bra miljö för barn och ungdom. En och annan galning, såklart, men inte mer än någon annanstans. Jämförelsen med Svedala ovan i tråden är relevant, men det är tveklöst mer droger i omlopp i Svedala än Skurup.

Om ni kan tänka er att bo lite norr om Svedala så är bokskogen/Torup verkligen vackert och barnvänligt. I vilket fall som helst gör ni ett bra val som lämnar Malmö med era barn. Klimatet i Malmö är otroligt mycket tuffare i Malmö och barnen tvingas växa upp flera år tidigare än i grannkommunerna.
Citera
2014-02-13, 12:21
  #21
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Skurup är, relativt Malmö, en väldigt trygg och bra miljö för barn och ungdom. En och annan galning, såklart, men inte mer än någon annanstans. Jämförelsen med Svedala ovan i tråden är relevant, men det är tveklöst mer droger i omlopp i Svedala än Skurup.

Om ni kan tänka er att bo lite norr om Svedala så är bokskogen/Torup verkligen vackert och barnvänligt. I vilket fall som helst gör ni ett bra val som lämnar Malmö med era barn. Klimatet i Malmö är otroligt mycket tuffare i Malmö och barnen tvingas växa upp flera år tidigare än i grannkommunerna.

Tack för ditt svar.

Ja, jag är själv Malmöit och det är mycket sorgsamt att se vad som hänt med staden. Visst, på senare år har den blomstrat på ytan, men som vi alla vet så har kriminaliteten tagit överhand. Jag tror att den enda lösningen är ännu fler synliga poliser, men nu börjar det bli lite OT.
Citera
2014-02-13, 13:30
  #22
Medlem
djsekass avatar
Jag är uppfödd i Malmö men har bott i utkanten av Stehag, i Skurup o Skivarp samt spenderat en massa tid i förorterna runt Malmö såsom Åkarp, Hjärup, Lomma. Skurup är en liten slumrande håla där Ystad och Malmö är enda tillflykten när du behöver något, och ingen av dom ligger på ett bekvämt avstånd för pendling. Om du ändå ska ut i Bushen tycker jag Abbekås är fantastiskt mysigt, fin varierad natur och har en allmän avsaknad av bönder och drägg som Skurup/Skivarp lockat till sig. Drog-jämnförelser mellan Skurup och Svedala tror jag knappt du ser om du inte letar efter det.
Citera
2014-02-13, 13:37
  #23
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsekas
Jag är uppfödd i Malmö men har bott i utkanten av Stehag, i Skurup o Skivarp samt spenderat en massa tid i förorterna runt Malmö såsom Åkarp, Hjärup, Lomma. Skurup är en liten slumrande håla där Ystad och Malmö är enda tillflykten när du behöver något, och ingen av dom ligger på ett bekvämt avstånd för pendling. Om du ändå ska ut i Bushen tycker jag Abbekås är fantastiskt mysigt, fin varierad natur och har en allmän avsaknad av bönder och drägg som Skurup/Skivarp lockat till sig. Drog-jämnförelser mellan Skurup och Svedala tror jag knappt du ser om du inte letar efter det.


ok, tack. jag har inte nämnt något om drogtäthet i Svedala kontra Skurup.

Dock håller jag ej med om det du säger när det gäller pendling. Skurup är mer än väl pendlingsbart åt både Ystad och Malmö, tack vare tågen. Och kollar man kusten så sticker priserna direkt.
Citera
2014-02-14, 08:16
  #24
Medlem
FishDocs avatar
Om det finns fler synpunkter på Skurup från folk som varit där mkt / bott där, så är det fritt fram!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback