Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-13, 10:38
  #1
Medlem
FishDocs avatar
Hej,

Jag och min (småbarns)familj tittar på lite alternativ till Malmö. Har läst en del risiga saker om Skurup (som är ett av ställena vi tittar på).


Jag skulle gärna vilja höra lite från folk som bor/har bott där om hur det är.

Gärna verklighetsförankrade svar. Inte bara "där bor bara pundare", etc.


Tack på förhand

FD
__________________
Senast redigerad av FishDoc 2014-02-13 kl. 10:41.
Citera
2014-02-13, 10:42
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Det är en ganska lugn håla på slätten. Går snabbt att ta sig till Malmö tex . E65 går ju precis utanför.

Påminner en hel del om Svedala, mycket Volvoraggare och tribals.

Fin natur runtom Skurup!

Var bor du nu förresten?
Citera
2014-02-13, 10:56
  #3
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är en ganska lugn håla på slätten. Går snabbt att ta sig till Malmö tex . E65 går ju precis utanför.

Påminner en hel del om Svedala, mycket Volvoraggare och tribals.

Fin natur runtom Skurup!

Var bor du nu förresten?


Intressant. Tack.

Har hört att det ska bo mkt "löst folk" i Skurup, vad som nu menas med det. Men vi ser ju på det hela i första hand från småbarnsperspektiv. Det vi gillar med Skurup är, som du säger, naturen, nära till Österlen/Sydkusten samt bra förbindelser till Malmö där vi jobbar.

Boende i västra Malmö, men det är dags att lämna nu med knatte no. 2 på väg, känner vi.

Vi vill ha något som är bra för barnen, lugnt och skönt.
__________________
Senast redigerad av FishDoc 2014-02-13 kl. 10:59.
Citera
2014-02-13, 11:00
  #4
Medlem
EMMA1994s avatar
Har en del kompisar som bor där och är väl helt okej ställe ni har inte tittat på Veberöd ? Bor själv i veberöd och där är lugnt och bra tycker jag att bo och tar ju inte mer än 15 minuter till Malmö .

Emma
Citera
2014-02-13, 11:01
  #5
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Har en del kompisar som bor där och är väl helt okej ställe ni har inte tittat på Veberöd ? Bor själv i veberöd och där är lugnt och bra tycker jag att bo och tar ju inte mer än 15 minuter till Malmö .

Emma


Tack Emma. Jo vi tittar på andra byar runtomkring också, däribland Veberöd. Men 15 min till Malmö, då måste man nog köra lite väl fort va..
Citera
2014-02-13, 11:03
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Intressant. Tack.

Har hört att det ska bo mkt "löst folk" i Skurup, vad som nu menas med det. Men vi ser ju på det hela i första hand från småbarnsperspektiv. Det vi gillar med Skurup är, som du säger, naturen, nära till Österlen/Sydkusten samt bra förbindelser till Malmö där vi jobbar.

Boende i västra Malmö, men det är dags att lämna nu med knatte no. 2 på väg, känner vi.

Vi vill ha något som är bra för barnen, lugnt och skönt.
Varför inte flytta lite närmre? Tex Åkarp eller Hjärup? Vellinge kommun? Eller varför inte Dalby med sina fina natur! Iof betydligt dyrare villor, men det tjänar du ju in i bensinpengar.

Och som du säger, det bor en del "löst folk" i Skurup. Fast å andra sidan så finns dessa i princip överallt.
Fanns en jäkligt bra pizzeria i Skurup förr som jag tyvärr inte minns namnet på. Deras kebabpizza var i eklass för sig.
Citera
2014-02-13, 11:03
  #7
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Tack Emma. Jo vi tittar på andra byar runtomkring också, däribland Veberöd. Men 15 min, då måste man nog köra lite väl fort va..

Oj tänkte inte på det ja det går lite för fort då 25 tar det väl lagligt Men veberöd har bra buss förbindelser med så är ju med ett plus ,
Citera
2014-02-13, 11:05
  #8
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Varför inte flytta lite närmre? Tex Åkarp eller Hjärup? Vellinge kommun? Iof betydligt dyrare villor, men det tjänar du ju in i bensinpengar.

Och som du säger, det bor en del "löst folk" i Skurup. Fast å andra sidan så finns dessa i princip överallt.
Fanns en jäkligt bra pizzeria i Skurup förr som jag tyvärr inte minns namnet på. Deras kebabpizza var i eklass för sig.


Hehe, där ser man. Jo vi har kollat lite närmre Malmö, men priserna är lite väl saftiga för ett förstagångshus tycker vi. Om man drar en radie från Malmö ut till Svedala, så dyker priserna rätt bra utanför denna.
Citera
2014-02-13, 11:06
  #9
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Oj tänkte inte på det ja det går lite för fort då 25 tar det väl lagligt Men veberöd har bra buss förbindelser med så är ju med ett plus ,


Ja, det är ju bra. Sålänge det finns ett alternativ (direktförbindelse) till bil så är det intressant, bara det inte är alltför långt bort.
Citera
2014-02-13, 11:07
  #10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Hehe, där ser man. Jo vi har kollat lite närmre Malmö, men priserna är lite väl saftiga för ett förstagångshus tycker vi. Om man drar en radie från Malmö ut till Svedala, så dyker priserna rätt bra utanför denna.
Har du kollat på tex Höör? Fantasiskt vacker natur, mysig ort med småstadskänsla med allt man kan tänka sig i serviceväg.
Med tåg till Malmö så tar det 25-30 minuter.
Citera
2014-02-13, 11:08
  #11
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har du kollat på tex Höör? Fantasiskt vacker natur, mysig ort med småstadskänsla med allt man kan tänka sig i serviceväg.
Med tåg till Malmö så tar det 25-30 minuter.

Nä, såpass "långt" bort har vi inte börjat kolla, men det kanske är värt en titt. Även Stehag kanske kan vara nåt. Dock är Eslöv uteslutet!
Citera
2014-02-13, 11:11
  #12
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishDoc
Nä, såpass "långt" bort har vi inte börjat kolla, men det kanske är värt en titt. Även Stehag kanske kan vara nåt. Dock är Eslöv uteslutet!

Eslöv är väl mysigt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback