Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-18, 18:47
  #1
Medlem
Hej på er!

Jag ska köpa en transportbil till mitt nystartade företag. Jag har startat ett mobilt hunddagis, vilket innebär att jag kommer transportera mina dagiskunder till och från hemmet i en inredd transportbil.

Men frågan är då vilken bil jag ska köpa?!

Jag söker en transportbil i storlek som transporter, trafic, primastar, vito. Min budget rymmer inköp av bil på ca 45.000-50.000 kr.

- Vilken modell skulle ni rekommendera? och varför?
- Diesel eller bensin?
- Årsmodeller?
- Gärna billig i drift
- Måste kunna få plats med 9 burar plus lite extra material
- Det måste finnas en skiljevägg mellan lastutrymme och passagerarutrymme
- Önskar gärna 3 sittplatser fram
- Miltal? Hur långt får bilen ha gått?
- Bor i Göteborg och vill gärna hitta en bil så nära som möjligt

Har ni mer info att dela med er vore jag ytterst tacksam.
MVH Emelie
Citera
2014-02-18, 21:19
  #2
Medlem
Maxthons avatar
Trafic Primastar eller vivaro kan jag rekommendera, Samma bil olika namn.

Billig i inköp och bäst komfort i den klassen tycker jag. Slår dom andra bilarna med stor marginal.

Diesel tycker jag, Bränslesnålast och håller bättre.

runt 20k mil är ingen fara på dom.
Citera
2014-02-19, 20:02
  #3
Medlem
klinger75s avatar
En sak som är viktigt är nog driftsäkerhet , du skriver att du kommer ha nio burar , vilket jag antar betyder ungefär lika många kunder som har råd att betala och förväntar sig god service . Jag skulle satsa på en något nyare och dyrare bil , betalar sig i längden....
Citera
2014-02-19, 20:51
  #4
Medlem
Roligt med nystartade firma,

Roligare om det går bra också,

Firmabil är ju alltid viktigt, Köp en Vito om du vill ha driftsäkerhet, men hala på vintertid med bakhjulsdirft,

Ford Transit kan jag rekomendera , men dem ser ju ut som en riktig "Polski" bil,

Kanske inte ger så bra intryck till dina kunder,


Köp en Diesel helst, skatten är inte så dyr på dem, men driftsäkerheten är mycket högre än en bensinare, mycket bättre ekonomi,

Startar även bra i strängkyla med diesel.
Citera
2014-02-20, 10:54
  #5
Medlem
Jag är jätte tacksam för alla svar!
Citera
2014-02-20, 11:02
  #6
Medlem
Har sett hunddagis som använt sig av pickuper och sedan ett specialgjort skåp med flera fasta burar.
Citera
2014-02-22, 16:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Har sett hunddagis som använt sig av pickuper och sedan ett specialgjort skåp med flera fasta burar.

Joo funkar ju jättebra, Men en Pick-up för 30K får du en gammal rostig King-cab, sen ska du köpa ett specialbygt skåp med hundluckor och bur så är du över 60k,

Skåpbil håller samtidigt lite värme i skåpen, inte mycket men mer än en pick-up , Till skåpbilen kan man ta bort mellanväggen och på det vis få lite värme till hundarna,

Är själv hundägare och har Pick-up med kåpa , Men för dem som inte vill satsa så mycket så är det bättre med skåp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback