Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-03, 02:02
  #1
Medlem
Oformads avatar
Frasen "Allas lika värde" har dykt upp på flashback i ett oräkneligt antal trådar och renderat oändliga filosofiska diskussioner, dock saknas en tråd där man försökt klarlägga vad som egentligen åsyftas med standarduttrycket: "Sverigedemokraterna ställer inte upp på Allas lika värde".

Vad i Sverigedemokraternas politik anses gå emot Allas lika värde?

Frågan är främst riktad till vänsterfolk, som själva skulle kunna tänka sig att använda uttrycket i en debatt, vad åsyftar ni? Även diskussioner om dessa arguments bäring är såklart relevant, men det är inte det egentliga syftet med tråden.


Allmänna observationer:

Uttrycket slängs främst fram i debatter om Sverigedemokraterna, som ett slags argument för att "SD är inte ett parti som andra". Men aldrig har jag hört en förklaring av debattören vad i SDs politik de faktiskt syftar på.

SVT/SR verkar inte ålagda att ifrågasätta debattörer om vad som faktiskt åsyftas med uttrycker - det accepteras som en allmän sanning.

De få gånger jag haft möjlighet att i verkligheten ställ en följdfråga om betydelsen, så har jag inte fått något riktigt svar, utan, som jag upplevt det, snarare blickar av obehag, som om jag ifrågasatt en central trossats, som om jag hädat.

Uttrycket används exempelvis aldrig om Samiska särrättigheter i lagstiftningen, trots att detta borde vara det kanske mest uppenbara fallet av brott mot allas lika värde som finns i vårt samhälle, dessutom har det allmän acceptans. Varför appliceras uttrycket enbart på SD?


Så, snälla flashbackare, hjälp mig att för en gångs skull förstå vad som faktiskt menas med: "Sverigedemokraterna ställer inte upp på Allas lika värde".
Förklara denna gåta!
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-02-03 kl. 02:09.
Citera
2015-02-03, 04:42
  #2
Medlem
Allas lika värde är en tom floskel, något man tillgriper när inga argument kvarstår. Allas lika värde är så tömt på mening att det är omöjligt att motdebattera. Om jag ändå ska göra ett försök: SD:s motståndare förespråkar närmast fri invandring. Det innebär att de lycksökare som haft råd att betala flyktingsmugglare får komma hit och belasta vår snordyra välfärd, istället för att de pengarna används till att höja levnadsstandarden för de som har det absolut djävligast: kvinnor och barn som blir kvar i tältläger i närområdet. DET är allas lika värde. Allas lika värde omfattar nämligen endast de som finns nära (men inte för nära) södermalms hipsterkvarter.
Citera
2015-02-03, 09:03
  #3
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Allas lika värde är en tom floskel, något man tillgriper när inga argument kvarstår. Allas lika värde är så tömt på mening att det är omöjligt att motdebattera. Om jag ändå ska göra ett försök: SD:s motståndare förespråkar närmast fri invandring. Det innebär att de lycksökare som haft råd att betala flyktingsmugglare får komma hit och belasta vår snordyra välfärd, istället för att de pengarna används till att höja levnadsstandarden för de som har det absolut djävligast: kvinnor och barn som blir kvar i tältläger i närområdet. DET är allas lika värde. Allas lika värde omfattar nämligen endast de som finns nära (men inte för nära) södermalms hipsterkvarter.

Nu håller jag förvisso med dig i stort, men jag kan inte tänka mig att ""en tom floskel" är fullt så tunn som den framstår.

Rimligen finns åtminstone en tanke bakom hos nyttjarna, en ansats till resonemang.
SD vill genomföra _____ - således är de mot "allas lika värde".

Någonstans måste det finnas ett resonemang, vettigt, eller ej, taget från verkligheten! Bara det att varken du eller jag kan se det.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-02-03 kl. 09:14.
Citera
2015-02-03, 10:27
  #4
Medlem
gambiafarfars avatar
SD's fint skrivna partiprogram tar nog inte upp punkter som talar emot allas lika värde, det hade ju vart ganska korkat. Däremot visar ju representanter från SD gång på gång att icke-svenskar är mindre värda.
Citera
2015-02-03, 10:36
  #5
Medlem
dr-snuggles avatar
Mycket intressant tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
SD's fint skrivna partiprogram tar nog inte upp punkter som talar emot allas lika värde, det hade ju vart ganska korkat. Däremot visar ju representanter från SD gång på gång att icke-svenskar är mindre värda.

men vad är det det nervärderar i icke-svenskar?

jag undrar även om du hade Sveriges konung och hitler hängandes ner för ett stup hade du haft svårt att bestämma dig vem du ska rädda?

Om du har svårt att välja vem av dom ja då står du upp för allas lika värde. men jag tycker det är sjukt att du står upp för hitler lika mycket som kungen, för det är inte lika mycket värda.
Citera
2015-02-03, 10:39
  #6
Medlem
8711s avatar
Som jag ser det står Sverigedemokraterna bäst upp för allas lika värde och rätt. SD är det enda partiet som eftersträvar exakt lika regler och möjligheter för alla som har rätt att vara här och är svenska medborgare. Alla andra partier i riksdagen vill ha särlagar för invandrare, ge jobb enbart till invandrare i olika "program", man förnekar att just svenskar existerar osv. Det är inte allas lika värde och lika rätt.
Citera
2015-02-03, 10:40
  #7
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
SD's fint skrivna partiprogram tar nog inte upp punkter som talar emot allas lika värde, det hade ju vart ganska korkat. Däremot visar ju representanter från SD gång på gång att icke-svenskar är mindre värda.

Några konkreta exempel på sådana uttalanden/handlingar som partiet tycks stå bakom, alltså som man inte vill backa/be om ursäkt för?
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-02-03 kl. 11:07.
Citera
2015-02-03, 10:41
  #8
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Nu håller jag förvisso med dig i stort, men jag kan inte tänka mig att ""en tom floskel" är fullt så tunn som den framstår.

Rimligen finns åtminstone en tanke bakom hos nyttjarna, en ansats till resonemang.
SD vill genomföra _____ - således är de mot "allas lika värde".

Någonstans måste det finnas ett resonemang, vettigt, eller ej, taget från verkligheten! Bara det att varken du eller jag kan se det.

Det är det vanliga. Att inte exakt alla får komma till Sverige och att man vill ha samma gräns för abort som nästan hela övriga europa och som 95% hinner före i Sverige redan idag.

Du vet hur såna som Rosanna Dinaknarka brukar låta.
Citera
2015-02-03, 12:14
  #9
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Några konkreta exempel på sådana uttalanden/handlingar som partiet tycks stå bakom, alltså som man inte vill backa/be om ursäkt för?

Orkar egentligen inte diskutera med blinda SD-anhängare som du verkar vara. Men för att:

*Att anta att en ursäkt betyder att man ändrat sig är efterblivet. Ursäkten kommer för att någon från SD säger att den måste komma. Du kan säkert komma på någon gång då du själv bett om ursäkt utan att mena det.

*Exempel på uttalande/handlingar? Är du så gravt handikappad att du inte själv kan läsa bland de hundratals tweets/filmer/offentliga uttalanden som gjorts av SD'are? Om ja: jag tycker synd om dig. Om nej: hur fan lyckas man undgå det? Tips mottages varmt.

Jag håller med SD om att vi har en ansvarslös migrationspolitik. Däremot kommer jag över min döda kropp ge min röst till ett sådant gäng hycklare som SD.
Citera
2015-02-03, 12:17
  #10
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle
Mycket intressant tråd.



men vad är det det nervärderar i icke-svenskar?

jag undrar även om du hade Sveriges konung och hitler hängandes ner för ett stup hade du haft svårt att bestämma dig vem du ska rädda?

Om du har svårt att välja vem av dom ja då står du upp för allas lika värde. men jag tycker det är sjukt att du står upp för hitler lika mycket som kungen, för det är inte lika mycket värda.

Jävlar vad dåligt exempel. Jag har absolut inget för någon av personerna, hade jag fått välja hade jag valt Sveriges konung för han verkar klokare. Detta har dock inget att göra med lika människovärde. Det handlar om att alla ska få samma förutsättningar att jobba, att bo och att skapa en framtid.

Det märks att du är SD'are, ni skiner verkligen.
Citera
2015-02-03, 12:24
  #11
Medlem
murder_us avatar
En jävla floskel som bygger på en felöversättning.
Egentligen är uttrycket korrekt översatt allas lika värdighet.

Svenska idiotpolitiker har missförstått detta grovt och tolkar det som allas lika rätt att bosätta sig i Sverige och lyfta bidrag.

Felöversättningen borde påpekas varje gång någon försöker spela det här patetiska kortet.
Citera
2015-02-03, 12:26
  #12
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Orkar egentligen inte diskutera med blinda SD-anhängare som du verkar vara. Men för att:

*Att anta att en ursäkt betyder att man ändrat sig är efterblivet. Ursäkten kommer för att någon från SD säger att den måste komma. Du kan säkert komma på någon gång då du själv bett om ursäkt utan att mena det.

*Exempel på uttalande/handlingar? Är du så gravt handikappad att du inte själv kan läsa bland de hundratals tweets/filmer/offentliga uttalanden som gjorts av SD'are? Om ja: jag tycker synd om dig. Om nej: hur fan lyckas man undgå det? Tips mottages varmt.

Jag håller med SD om att vi har en ansvarslös migrationspolitik. Däremot kommer jag över min döda kropp ge min röst till ett sådant gäng hycklare som SD.

Så, det är enbart baserad på en lös föreställning du har, som du inte klarar av att konkretisera. Utan där du enbart extrapolerat en upplevelse som du, eventuellt, har skäl att ha av några inom SD på hela partiet?

Frågan jag ställer mig är om inte din upplevelse är baserat på ett fåtal fall, som medier försökt definiera SDs profil utefter, varpå argumentet får karaktären: "SD är mot allas lika värde" eftersom att media säger att "SD är mot allas lika värde".
Kanske är min analys felaktig, men du lämnar inget konkret att gå på.


Edit:

Kan väl förövrigt tillägga att jag aldrig bett om ursäkt utan att mena det. Och merparten av alla tusentals och åter tusentals tweets från SDs partifolk är mig veterligen inte emot "allas lika värde", samma gällande deras offentliga uttalanden. Men tack för omsorgen och tack för svaret.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-02-03 kl. 12:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback