Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-03, 18:48
  #1
Medlem
Det är bara på nätet jag inte känner mig "ensam" när det gäller frågor kring systemutveckling, spelutveckling och egna projekt.

I vanliga livet verkar ingen ens veta vad programmering är, olika former av utvecklingsverktyg och hur man använder dessa så som Unreal Engine (folk borde ju kunna detta då det är så inne med spel och appar idag).

Majoriteten är konsumenter i detta land, men vi alla har datorer, mobiltelefoner och grundläggande tekniska kunskaper. Vi borde vara i framkant, men det verkar vara mer intressant att ställa upp i IDOL.
Det känns ju som en större sannolikhet att lyckas/bli rik på applikationer än musik.

Programmering kan vara tråkigt, men när man väl lärt sig en del så kan man skapa underbara saker.

Den här tråden riktar sig främst till er som aldrig sett ett programmeringsspråk förut. Jag själv var 28 när jag började programmera Det är aldrig försent.
Citera
2015-03-03, 18:55
  #2
Medlem
Tyckte det var svårt och ganska segt, fast det hade nog blivit roligare sen om man blev bättre på det. Men det intresserar mig inte. Jag har helt andra intressen, och om jag vill bli "fullärd" inom dem så har jag inte tid med programmering.
Citera
2015-03-03, 18:58
  #3
Medlem
Cambijaos avatar
Allt är matematik; men det är brist på matematiker i världen. Det argumentet funkar inte. Jag ser det som ett roligt jobb mer än en hobby.
Citera
2015-03-03, 19:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Allt är matematik; men det är brist på matematiker i världen. Det argumentet funkar inte. Jag ser det som ett roligt jobb mer än en hobby.

Men du tycker inte det borde finnas en korrelation mellan vårt allmänna datorintresse och programmering? De flesta kommer bara i kontakt med matematiken i skolan, och då på ett mycket tråkigt sätt.

Folk verkar vilja kunna "ta på sina skapelser" fysiskt för att de ska kunna värderas.
Citera
2015-03-03, 19:17
  #5
Medlem
farfars avatar
kul som hobby, ett helvete som yrke
svårt att lära sig, relativt sett

edit: tidigare var man nästan tvungen att lära sig programmering för att kunna använda en dator, nu kan man använda en dator utan att ha en aning om vad programmering ens är
Citera
2015-03-03, 19:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
kul som hobby, ett helvete som yrke
svårt att lära sig, relativt sett

edit: tidigare var man nästan tvungen att lära sig programmering för att kunna använda en dator, nu kan man använda en dator utan att ha en aning om vad programmering ens är

hur menar du att det är ett helvete som yrke? har du erfarenhet av det? beror det inte lite på var man hamnar?
Citera
2015-03-03, 19:38
  #7
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
hur menar du att det är ett helvete som yrke? har du erfarenhet av det? beror det inte lite på var man hamnar?

Vissa ställen är värre än andra. Ja, över 10 års erfarenhet som C-programmerare.

Mycket handlar om krångel, bängel, bök snarare än kreativitet, och att fixa svåra fel på begränsad tid, osv. Jävligt negativt fokus, och tärande psykosocial miljö med en massa andra nördar med mindervärdeskomplex.
Citera
2015-03-03, 19:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vissa ställen är värre än andra. Ja, över 10 års erfarenhet som C-programmerare.

Mycket handlar om krångel, bängel, bök snarare än kreativitet, och att fixa svåra fel på begränsad tid, osv. Jävligt negativt fokus, och tärande psykosocial miljö med en massa andra nördar med mindervärdeskomplex.

Tack för svar. Det finns ju ändå en stor del arbeten inom IT där ute, är det inte bara att byta arbetsplats? Jag skulle föredra att arbeta som konsult eller i små företag där man får vara med från början än större etablerade företag där det redan finns stora system som bara ska underhållas. om man bortser från lönen, hur stor sannolikhet tror du det är att överleva som Android java utvecklare om man kör eget samt apputveckling? Kan man gå runt genom att bara sitta hemma och designa appar?
Citera
2015-03-03, 19:59
  #9
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Tack för svar. Det finns ju ändå en stor del arbeten inom IT där ute, är det inte bara att byta arbetsplats? Jag skulle föredra att arbeta som konsult eller i små företag där man får vara med från början än större etablerade företag där det redan finns stora system som bara ska underhållas. om man bortser från lönen, hur stor sannolikhet tror du det är att överleva som Android java utvecklare om man kör eget samt apputveckling? Kan man gå runt genom att bara sitta hemma och designa appar?

Svårt som fan, dom flesta appar drar in småpotatis.

95% av utannonserade jobb hos IT-konsulter handlar om ren resurskonsulting, dvs bemanning.

Jag har prövat på lite av varje, små företag, stora företag, konsultföretag. Bäst har helt klart varit där man varit med tidigt på ett företag som var framgångsrikt och växte rätt mycket. Små företag kan dock lika gärna stå och stampa eller sakta dö, och har man otur så är chefen nåt pucko som tror han bestämmer över verkligheten bara för att han startat ett bolag.
Citera
2015-03-03, 20:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Svårt som fan, dom flesta appar drar in småpotatis.

95% av utannonserade jobb hos IT-konsulter handlar om ren resurskonsulting, dvs bemanning.

Jag har prövat på lite av varje, små företag, stora företag, konsultföretag. Bäst har helt klart varit där man varit med tidigt på ett företag som var framgångsrikt och växte rätt mycket. Små företag kan dock lika gärna stå och stampa eller sakta dö, och har man otur så är chefen nåt pucko som tror han bestämmer över verkligheten bara för att han startat ett bolag.

Jag är mindre intresserad av lön, jag är mer intresserad av att få skapa själv. Låter sjukt tråkigt att underhålla stora system åt någon storkund. Det är inte att skapa. Jag vill skapa annars får det vara, är jag orealistiskt eller kan man vara kräsen med jobb inom systemutveckling?
Citera
2015-03-03, 22:15
  #11
Medlem
Nu har TS själv gått OT men jag besvarar den ursprungliga frågan.

Du måste nog förstå att du är duktigt insnöad. För mig som normal datoranvändare är programmering lika intressant som arkeologi eller att djupdyka i organisk kemi. Bara för att man använder produkten betyder det knappast att man är intresserad av att skapa den. Man gillar inte att mecka med bilar bara för att man har en bil!
Citera
2015-03-04, 14:43
  #12
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Men du tycker inte det borde finnas en korrelation mellan vårt allmänna datorintresse och programmering? De flesta kommer bara i kontakt med matematiken i skolan, och då på ett mycket tråkigt sätt.

Folk verkar vilja kunna "ta på sina skapelser" fysiskt för att de ska kunna värderas.

Absolut inte. Programmering och t.ex. TV-spel är inte exakt samma sak. I den definitionen borde alla hålla på med 3D-modellering också, vilket är helt vidrigt tråkigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback