Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 11:01
  #1
Medlem
Vi lever nu på 2000-taler, där teknologin varje dag går framåt o framåt i hastig fart.

Men när är vi där egentligen? När möts vi utav terminator ideologin? Vad tycker ni och tror om att robotar kommer "ta över världen"

Den allsmäktige rika gubben som äger Uefa har nu bekräftat att alla matcher innan 2020 kommer att dömas utav robotar alternativt robotteknik.

Hur tror ni själva det ser ut som sisådär 10år? Kommer vi endast att ha järnrobotar inne på restauranger som tar våra beställningar, som de redan har i Japan?
Tror ni själva att de kommer vara robotar i kassan på Ica när ni handlar?

Kommer de tillomed vara svävande bilar, allt i grått o vit och fullt med övervakning alltså en Apple värld?

Eller är allt detta en absurd tanke?

Dela gärna med er utav era åsikter.
Citera
2015-03-25, 11:08
  #2
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Vi lever nu på 2000-taler, där teknologin varje dag går framåt o framåt i hastig fart.

Men när är vi där egentligen? När möts vi utav terminator ideologin? Vad tycker ni och tror om att robotar kommer "ta över världen"

Den allsmäktige rika gubben som äger Uefa har nu bekräftat att alla matcher innan 2020 kommer att dömas utav robotar alternativt robotteknik.

Hur tror ni själva det ser ut som sisådär 10år? Kommer vi endast att ha järnrobotar inne på restauranger som tar våra beställningar, som de redan har i Japan?
Tror ni själva att de kommer vara robotar i kassan på Ica när ni handlar?

Kommer de tillomed vara svävande bilar, allt i grått o vit och fullt med övervakning alltså en Apple värld?

Eller är allt detta en absurd tanke?

Dela gärna med er utav era åsikter.

hmm, om 10 år kommer jag nog vara runt 8-10 år äldre. Det är en absurd och ignorant tanke att robotar förstör samhället. Du beskriver en dystopi som man har trott på sedan 60 talet. Väx upp!
Citera
2015-03-25, 11:10
  #3
Medlem
jimichs avatar
Syftar på Isaac asimovs bok I robot i mitt förra inlägg
Citera
2015-03-25, 11:14
  #4
Medlem
KonungHonungs avatar
Robotar & datorer tar över monotona skitjobb samtidigt som människor frigörs att göra vad de vill. Självförverkligande, slappande, entreprenörsskap, studier, arbete, innovation, filosofi, poesi, frihet. Lustigt nog kan robotens entré bli startskottet för en humanistisk renässans.
Citera
2015-03-25, 11:37
  #5
Medlem
Din trådstart väcker frågor.
Vem är den rika gubben som köpt UEFA? Den nyheten har jag totalt missat.
Citera
2015-03-25, 11:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Din trådstart väcker frågor.
Vem är den rika gubben som köpt UEFA? Den nyheten har jag totalt missat.

Fick inte fram något av det jag just påstår, hörde bara av en polare. Självkritik skall övas på.

Undrar dock var han hörde de ifrån.
Citera
2015-03-25, 12:43
  #7
Medlem
H1ONEs avatar
De lovar oss att robotar ska göra våra jobb så att vi får mer tid att leva våra liv, men i verkligheten tar robotarna våra jobb så att vi tvingas konkurrera om färre jobb och jobba mer timmar för mindre lön. Robotarna är redan här, vi är bara för tanklösa för det.

Föreställ dig en robot som följer dig vart du än går och rapporterar allt du gör till din "överherrar". Roboten är dold där du minst anar, rakt framför dig... Din smartphone.

Du själv tar hand om roboten självmant, du har till och svårt att vara utan din robot. Kan det bli mer djävulskt än så?

Skrivet från min rootade Andriod 5.0.2 bitches!

PS: Jag rootar min telefon och då kan jag upprätthålla en illusion om kontroll tihi!
Citera
2015-03-25, 13:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
De lovar oss att robotar ska göra våra jobb så att vi får mer tid att leva våra liv, men i verkligheten tar robotarna våra jobb så att vi tvingas konkurrera om färre jobb och jobba mer timmar för mindre lön. Robotarna är redan här, vi är bara för tanklösa för det.

Föreställ dig en robot som följer dig vart du än går och rapporterar allt du gör till din "överherrar". Roboten är dold där du minst anar, rakt framför dig... Din smartphone.

Du själv tar hand om roboten självmant, du har till och svårt att vara utan din robot. Kan det bli mer djävulskt än så?

Skrivet från min rootade Andriod 5.0.2 bitches!

PS: Jag rootar min telefon och då kan jag upprätthålla en illusion om kontroll tihi!

Maskiner som kan utföra arbete har funnits sen Spinning jenny eller sen ännu längre tillbaka beroende på definition, sen man uppfann hjulet kanske. Jag vet inte om det är robotar som tar jobb eller om det beror på andra ekonomiska faktorer. Klyftorna i samhället ökar i alla fall.

Vad menar du när du säger att vi jobbar fler timmar för lägre lön idag? Jobbade vi verkligen kortare tid för 50 år sen och tjänade mycket mer reella pengar? Återigen så beror ekonomisk välfärd på många faktorer som global ekonomi och annat.
Citera
2015-03-25, 15:57
  #9
Medlem
för 150 år sedan fanns det hur mycket hästar som helst. De gjorde alla möjliga sysslor.
Då började automatiseringen, och hästarnas roll började förändras.

Idag finns det fortfarande jobb för hästar.
Cirkus, nöjesstuteri, polishäst och hamburgare. Och det finns kaske 1% av hästarna kvar.

Den arbetande människan står inför samma situation.
Citera
2015-03-25, 16:04
  #10
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Robotar tar över pissjobb som inte kräver någon direkt färdighet att utföra då arbetet högst troligt är enformigt. Vi kommer frigöras ifrån detta och kunna arbeta med det som vi egentligen är duktiga på, att tänka, att utveckla och förbättra!

Kan bara tillägga att du kan glömma flygande bilar, det finns VÄLDIGT få pros med en flygande bil samt en stor mängd cons. Tror du inte mig så hänvisar jag till Elon Musk, finns nog ingen person du bör lita på än honom!
Citera
2015-03-25, 18:36
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Fler robotar kompenseras mer administration.
Så har gjorts sedan robotarna kom på 70-talet.
Om folk inte får "arbeta" sina heliga 8 timmar om dagen så blir det kaos, upplopp och bilbränder.
Efter genus och hqbt-certifieringen så kommer Halal och Sharia-certifieringen.

Ägarna av det här landet jobbar inte utan lever på avkastningen av sina trälars hårda arbete på deras plantage. Ägarna har gjort det trendigt att vara en träl med "karriär".
Citera
2015-03-25, 18:47
  #12
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
hmm, om 10 år kommer jag nog vara runt 8-10 år äldre. Det är en absurd och ignorant tanke att robotar förstör samhället. Du beskriver en dystopi som man har trott på sedan 60 talet. Väx upp!

''Om 10 år kommer jag vara runt 8-10 år äldre.''

hahahaha... gjorde min kväll
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback