Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-30, 21:24
  #1
Medlem
Min kille har börjat snusa och jag har svårt att hantera det på ett bra sätt.

Jag har alltid sett snusande som väldigt negativt, ett beroende, ett självskadebeteende.

Anledningen till att jag skriver här är att jag hoppas på att ni som snusar kan berätta för mig att min becksvarta syn på snusande är fel och att man faktiskt kan fungera normalt trots att man snusar, något jag själv aldrig sett i min närhet men hoppas naturligtvis att det kan fungera så.

Mina förutfattade meningar som ni gärna får sticka hål på:

-det blir bara värre. Man har kontroll på det i början men alla bygger upp ett beroende som gör att man måste snusa mer och mer. Tillslut non-stop hela tiden.

-kedjesnusare blir arga/ilskna på sin omgivning om de inte får i sig sin dos.

-man får blottade tandhalsar, fula tänder och hemsk andedräkt.


Min kille är också överviktig, har högt kolesterol och hjärtinfarkter i släkten så jag är ju inte så glad att han lägger den här riskfaktorn på högen men som han säger, man kan ju bli påkörd och dö varje gång man går över gatan så..

Jag försöker förlika mig med tanken på att han snusar men har som sagt en väldigt negativ bild av snus, vill gärna nyansera den.
Citera
2015-03-30, 21:32
  #2
Medlem
Germanofils avatar
Hälsoriskerna med snus är relativt små. Däremot så är det en idiotisk grej att lägga ut pengar på. Med dagens priser (pun intended) blir det lätt en tusenlapp eller mer i månaden bara för att ha en påse under läppen.

Och ja, du har rätt i att beroendet stegras till man mer eller mindre snusar non-stop.
Citera
2015-03-30, 21:37
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahri
Min kille har börjat snusa och jag har svårt att hantera det på ett bra sätt.

Jag har alltid sett snusande som väldigt negativt, ett beroende, ett självskadebeteende.

Anledningen till att jag skriver här är att jag hoppas på att ni som snusar kan berätta för mig att min becksvarta syn på snusande är fel och att man faktiskt kan fungera normalt trots att man snusar, något jag själv aldrig sett i min närhet men hoppas naturligtvis att det kan fungera så.

Mina förutfattade meningar som ni gärna får sticka hål på:

-det blir bara värre. Man har kontroll på det i början men alla bygger upp ett beroende som gör att man måste snusa mer och mer. Tillslut non-stop hela tiden.

-kedjesnusare blir arga/ilskna på sin omgivning om de inte får i sig sin dos.

-man får blottade tandhalsar, fula tänder och hemsk andedräkt.


Min kille är också överviktig, har högt kolesterol och hjärtinfarkter i släkten så jag är ju inte så glad att han lägger den här riskfaktorn på högen men som han säger, man kan ju bli påkörd och dö varje gång man går över gatan så..

Jag försöker förlika mig med tanken på att han snusar men har som sagt en väldigt negativ bild av snus, vill gärna nyansera den.
Det är gott att snusa.
Riskerna är minimala, mig veterligen finns det ingen entydig forskning som visar att snusning faktiskt orsakar cancer. Däremot kommer tandköttet att dras tillbaka.

Priset på snus är anledningen att jag slutade snusa för ett par år sedan. När jag började kostade det som mest 25 kr för en dosa, när jag la av kostade de oftast över 50-lappen.
Citera
2015-03-30, 21:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Hälsoriskerna med snus är relativt små.
Måste rätta dig. Man har ännu inte hittat så många negativa hälsoeffekter, men antagligen så finns det en hel hög okända. Nikotin är centralstimulerande och mycket beroendeframkallade, vilket kan leda till hel del problem. Man måste också se till kedjereaktioner. Ett beroende kan skapa stress (och mycket annat), vilket kan leda till flera psykiska och fysiska sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av Nahri
-det blir bara värre. Man har kontroll på det i början men alla bygger upp ett beroende som gör att man måste snusa mer och mer. Tillslut non-stop hela tiden.

-kedjesnusare blir arga/ilskna på sin omgivning om de inte får i sig sin dos.

-man får blottade tandhalsar, fula tänder och hemsk andedräkt.
1. Stämmer
2. Stämmer
3. Det fräter på tandköttet, men fula tänder fick jag inte när jag snusade. Om snus luktar äckligt för dig så är andedräkten också äcklig.
__________________
Senast redigerad av Solares 2015-03-30 kl. 21:50.
Citera
2015-03-30, 22:52
  #5
Medlem
har läst på diverse sidor att nikotinberoende kan jämföras med ett heroinberoende i intensitet och det låter... hemskt. Förstår att det kanske är olika för alla (?) men funkar vardagen eller är det snus man har i huvudet framför allt annat?

Jag fattar att mina frågor kan framstå som dumma men jag uppskattar verkligen att ni har svarat (du också bibel-killen, även om det genererade ett leende mer än några svar på frågorna)
Citera
2015-03-30, 23:09
  #6
Medlem
Dimaks avatar
tog mig 5 år innan jag blev beroende, kunde slutat när jag ville men fortsatte, nu tycker jag det är godare med snus än förr.

Träna han och rör sig så är det inga problem med hjärtat.
Citera
2015-03-30, 23:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahri
har läst på diverse sidor att nikotinberoende kan jämföras med ett heroinberoende i intensitet och det låter... hemskt. Förstår att det kanske är olika för alla (?) men funkar vardagen eller är det snus man har i huvudet framför allt annat?

Jag fattar att mina frågor kan framstå som dumma men jag uppskattar verkligen att ni har svarat (du också bibel-killen, även om det genererade ett leende mer än några svar på frågorna)


Finns inget som visar något av det som påstås med snus, det ger inte skador så tagga ner på det.
Det ger inte cancer är inte farligt för tandköttet eller skadligt. Låt han snusa i fred , men kräv påsar o tandbortstning
Citera
2015-03-31, 13:07
  #8
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
tog mig 5 år innan jag blev beroende, kunde slutat när jag ville men fortsatte, nu tycker jag det är godare med snus än förr.

Känner igen mig i detta. Snusat i knappt ett och ett halvt år och har haft uppehåll på någon månad då och då utan några problem men snus är så förbannat gott så jag har börjat igen och lär väl bli beroende förr eller senare.

Inte märkt några skador på mitt tandkött eller något annat för den delen men har kanske snusat för kort tid för att det ska ha hunnit bli några bestående men.
Citera
2015-04-02, 09:36
  #9
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahri
har läst på diverse sidor att nikotinberoende kan jämföras med ett heroinberoende i intensitet och det låter... hemskt. Förstår att det kanske är olika för alla (?) men funkar vardagen eller är det snus man har i huvudet framför allt annat?

Jag fattar att mina frågor kan framstå som dumma men jag uppskattar verkligen att ni har svarat (du också bibel-killen, även om det genererade ett leende mer än några svar på frågorna)

Att man skulle bli som nån heroinmissbrukare som inte kan tänka på så mycket annat än sin drog är det ju självklart inte tal om. Visst, en snusare behöver sitt snus med jämna mellanrum för att fungera på topp, men det är inga problem som jag ser det. Man kan snusa överallt, möjligtvis med undantag för om man är kirurg och arbetar i en steril miljö för då kan man inte stoppa fingrarna i käften när man känner för det. En snusare ser också till att inte få slut på snus, det är vi oftast mycket duktiga på, så det blir aldrig ett problem. Det är betydligt bättre att jämföra det med kaffedrickande än med heroinmissbrukande. Innbitna kaffedrickare (majoriteten av svenska folket) behöver sitt kaffe för att fungera på topp, men det är inga problem eftersom kaffe finns tillgängligt nästan överallt och det är socialt accepterat att bruka kaffe. Att snusa eller dricka kaffe påverkar inte andra negativt som exv. cigarettrökning gör, det är därför heller inget socialt hinder.

Som jag ser det är snus en av de bättre drogerna. Det är ofantligt mycket mindre skadligt än cigaretter. De negativa effekterna är tämligen försumbara. Att tandköttet drar sig tillbaka samt kostnaden är i princip de enda märkbara. Fula tänder och dålig andedräkt får man inte om man sköter sin munhälsa i övrigt. Inga bestående negativa hälsoeffekter i övrigt har kunnat påvisas trots omfattande forskning (man har inte kunnat se nån förhöjd risk för cancersjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar eller andra folkhälsosjukdomar i någon av de studier som har gjorts). Det är en gammal sanning att alla män (gäller kanske också alla kvinnor, det låter jag vara osagt) behöver några laster. Var glad att din pojkvän har valt att lägga sig till med en av de minst skadliga av alla laster. Min flickvän var också otroligt negativ till mitt snusande i början, men hon har vant sig och inser att det är mycket bättre att jag snusar än att jag röker. Nu blir hon bara förbannad när jag råkar somna med en snus vilket kan göra att det blir stora bruna fläckar på kudde och lakan, så jag försöker undvika det
Citera
2015-04-02, 16:34
  #10
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag kan ge er/dig rätt i mycket. Snus är lixom inget extremt hälsosamt. Men riskerna med snus är förhållandevis få och låga. Jag skulle inte säga att snus är nyttigt men jag håller med Folkhälsoinstitututet när dom klassar socker lika farligt som tobak.
Vårt svenska snus har några ingredienser som EU har lite svårt att acceptera, deras argoment är inte helt uddlösa (tyvärr). Allt snus innehåller Natriumkarbonat och vi har dessutom aromer i allt vårt snus. Aromerna följer dock Livsmedelsverkets regler och är eller ska vara godkända i livsmedel (vissa kräver dock dispens och har "låga" gränsvärden).
Citera
2015-04-13, 11:01
  #11
Medlem
http://www.testfakta.se/tester/kropp...ifter-i-snuset Såg det här testet och blev uppriktigt förvånad över dom gifterna som finns i... Trodde i min naivitet att det bara var nikotin i princip som var det farliga... Någon här som kan spela djävulens advokat och säga typ att det är t.ex så minimalt så det ör kanske sånt man får i sig typ av grönsaker också..😜
Citera
2015-04-13, 11:10
  #12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMcCoy
http://www.testfakta.se/tester/kropp...ifter-i-snuset Såg det här testet och blev uppriktigt förvånad över dom gifterna som finns i... Trodde i min naivitet att det bara var nikotin i princip som var det farliga... Någon här som kan spela djävulens advokat och säga typ att det är t.ex så minimalt så det ör kanske sånt man får i sig typ av grönsaker också..😜
Om du preciser dig lite mer så kan jag spela "djävulens advokat"... Som jag sagt de senaste åren så: Snus är inte ofarligt men det finns "förhållandevis lite" risker med snuset..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback