Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-23, 12:35
  #25
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Själv ser jag godis betydligt värre än snus, fetma, diabetes etc etc.

Instämmer helt, dom som häller i sig en burk cola till lunch varje dag, käkar en liten godispåse 5 dagar i veckan etc känns som en större hälsorisk.

Ni kan ju bara tänka er hur många i denna värld som är beroende av socker men inte själva vet om det för att dem öser i sig i såna enorma mängder så dem inte ens känner suget
Citera
2015-04-23, 13:00
  #26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Att man skulle bli som nån heroinmissbrukare som inte kan tänka på så mycket annat än sin drog är det ju självklart inte tal om. Visst, en snusare behöver sitt snus med jämna mellanrum för att fungera på topp, men det är inga problem som jag ser det. Man kan snusa överallt, möjligtvis med undantag för om man är kirurg och arbetar i en steril miljö för då kan man inte stoppa fingrarna i käften när man känner för det. En snusare ser också till att inte få slut på snus, det är vi oftast mycket duktiga på, så det blir aldrig ett problem. Det är betydligt bättre att jämföra det med kaffedrickande än med heroinmissbrukande. Innbitna kaffedrickare (majoriteten av svenska folket) behöver sitt kaffe för att fungera på topp, men det är inga problem eftersom kaffe finns tillgängligt nästan överallt och det är socialt accepterat att bruka kaffe. Att snusa eller dricka kaffe påverkar inte andra negativt som exv. cigarettrökning gör, det är därför heller inget socialt hinder.

Som jag ser det är snus en av de bättre drogerna. Det är ofantligt mycket mindre skadligt än cigaretter. De negativa effekterna är tämligen försumbara. Att tandköttet drar sig tillbaka samt kostnaden är i princip de enda märkbara. Fula tänder och dålig andedräkt får man inte om man sköter sin munhälsa i övrigt. Inga bestående negativa hälsoeffekter i övrigt har kunnat påvisas trots omfattande forskning (man har inte kunnat se nån förhöjd risk för cancersjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar eller andra folkhälsosjukdomar i någon av de studier som har gjorts). Det är en gammal sanning att alla män (gäller kanske också alla kvinnor, det låter jag vara osagt) behöver några laster. Var glad att din pojkvän har valt att lägga sig till med en av de minst skadliga av alla laster. Min flickvän var också otroligt negativ till mitt snusande i början, men hon har vant sig och inser att det är mycket bättre att jag snusar än att jag röker. Nu blir hon bara förbannad när jag råkar somna med en snus vilket kan göra att det blir stora bruna fläckar på kudde och lakan, så jag försöker undvika det
Nikotin är dyrt, extremt beroendeframkallande och ger ett uselt rus. Snus orsakar dessutom bevisligen muncancer och nikotinet för med sig en drös hälsoproblem. Vad är det som lockar dig till snusande?
__________________
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-23 kl. 13:03. Anledning: e
Citera
2015-04-23, 15:59
  #27
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nikotin är dyrt, extremt beroendeframkallande och ger ett uselt rus. Snus orsakar dessutom bevisligen muncancer och nikotinet för med sig en drös hälsoproblem. Vad är det som lockar dig till snusande?
Det i fetstil stämmer inte. Alla rapporter jag har läst säger att det inte ökar några som helst risker för muncancer.
Citera
2015-04-23, 17:28
  #28
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Det i fetstil stämmer inte. Alla rapporter jag har läst säger att det inte ökar några som helst risker för muncancer.
sen ligger väl Sverige längst ner i muncancer listan också, ändå har vi flest snusare.
Citera
2015-04-23, 17:34
  #29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Det i fetstil stämmer inte. Alla rapporter jag har läst säger att det inte ökar några som helst risker för muncancer.
Riskerna ökar, men ett solklart samband har inte hittats - än. Det knepiga uppstår när många snusare har rökt/röker efter att de slutar med snuset, vilket försvårar hittandet av lämpliga kandidater för forskarna att följa.
Citera
2015-04-23, 17:53
  #30
Medlem
NecroBytes avatar
Snus boostar opiater sjukt hårt
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback