Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 20:09
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Snus tillverkat av Jac. Fr Ljunglöf.
Märket Ljunglöfs Snus n:r 2 övertogs av Svenska Tobaksmonopolet som producerade det under samma namn 1915-1918 och under namnet Tvåan 1918-1945.

Hur såg burken Tvåan ut? (Har googlat men finner inga bilder på burken). Jag vet att fotografiet inte var så vanligt på den tiden, men något fotografi eller målad bild borde väl finnas på dosan? Eller var det neutrala burkar på den tiden, kanske till och med såldes snus i lösvikt?
Citera
2015-06-01, 20:39
  #2
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Snus tillverkat av Jac. Fr Ljunglöf.
Märket Ljunglöfs Snus n:r 2 övertogs av Svenska Tobaksmonopolet som producerade det under samma namn 1915-1918 och under namnet Tvåan 1918-1945.

Hur såg burken Tvåan ut? (Har googlat men finner inga bilder på burken). Jag vet att fotografiet inte var så vanligt på den tiden, men något fotografi eller målad bild borde väl finnas på dosan? Eller var det neutrala burkar på den tiden, kanske till och med såldes snus i lösvikt?

En jävligt bra fråga.. Fanns rätt många märken/fabrikat på den tiden.. Tycker du ska maila Tobaks och tändsticks museet på skansen och fråga..
Citera
2015-06-01, 20:45
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
En jävligt bra fråga.. Fanns rätt många märken/fabrikat på den tiden.. Tycker du ska maila Tobaks och tändsticks museet på skansen och fråga..

Bra idé.
Citera
2015-06-01, 22:45
  #4
Medlem
Kolla tobakshistoria.com. Dosorna på den tiden var väldigt anonyma
Citera
2015-06-01, 23:50
  #5
Medlem
avskum1982s avatar
Hade det inte med kvalité att göra? Jag kan minnas helt fel men Ettan, dvs nr 1, var den bästa i malning, tobakssorter osv. Sen tog de dem lite grövre stammarna och kornen till nr 2.
Ungefär lite som de gör ost i Italien.
Citera
2015-06-02, 12:51
  #6
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Hade det inte med kvalité att göra? Jag kan minnas helt fel men Ettan, dvs nr 1, var den bästa i malning, tobakssorter osv. Sen tog de dem lite grövre stammarna och kornen till nr 2.
Ungefär lite som de gör ost i Italien.
Jo absolut fast stammar ska Ljunglöfs alltid haft i. Och jag vill gärna ha i lite stjälkar när jag gör mitt egna snus me.. Det blir bättre krambarhet, fast att mala skiten är ett helvete, men när jobbet är gjort så är det..

Till en början var det åtminstone tänkt som en kvalitets märkning, men då Ljunglöf lyckades få patent på namnet:Ettan/no:1 så kunde ingen annan fabrikant använda sig av det.. Så att lite smart var den gubben allt. Dessutom har jag svårt att se att någon kunde snus bättre än han. Så att lite rätt var det nog.
General har jag tex för mig var två huvuden som styrde, en med pengar och en med kunskap.. Fast detta har ju inte med snusdosan att göra.

Jag har dessutom bara sett lådor från den tiden så att det är möjligt att man helt enkelt bara köpte en låda och fylde sin dosa efter hand..
Citera
2015-06-02, 12:59
  #7
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Kolla tobakshistoria.com. Dosorna på den tiden var väldigt anonyma

Det ska jag göra.
Citera
2015-06-02, 13:00
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Hade det inte med kvalité att göra? Jag kan minnas helt fel men Ettan, dvs nr 1, var den bästa i malning, tobakssorter osv. Sen tog de dem lite grövre stammarna och kornen till nr 2.
Ungefär lite som de gör ost i Italien.

Jo. Ettan hade högre kvalitet än tvåan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback