Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-20, 13:20
  #1
Medlem
Bor och är uppväxt i Djursholm och tänkte att efter att ha läst en hel del fördomar om just Djursholm här på Flashback så kan ni få fråga vad ni vill och förhoppningsvis även få svar. Svarar så gott och utförligt jag kan, så sätt igång och fråga!
Citera
2015-09-20, 18:22
  #2
Medlem
Sweetnrtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgrabb
Bor och är uppväxt i Djursholm och tänkte att efter att ha läst en hel del fördomar om just Djursholm här på Flashback så kan ni få fråga vad ni vill och förhoppningsvis även få svar. Svarar så gott och utförligt jag kan, så sätt igång och fråga!

Vad jag vet så finns det mindre attraktiva kvarter i djursholm med andra ord egentligen inte lika mycket välstånd som villa områderna i djursholm.

Är det stora klass skillnader i djursholm som visas i t.ex. i skolorna. Blir man utmärkt om man kommer från de sämre kvarteren?
Citera
2015-09-20, 19:07
  #3
Medlem
Har du använt sökfunktionen här på forumet och sökt på Djursholm? Allt som skrivits om Djursholm är då inte fördomar.
Citera
2015-09-20, 19:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetnrtim
Vad jag vet så finns det mindre attraktiva kvarter i djursholm med andra ord egentligen inte lika mycket välstånd som villa områderna i djursholm.

Är det stora klass skillnader i djursholm som visas i t.ex. i skolorna. Blir man utmärkt om man kommer från de sämre kvarteren?

Absolut finns det mer och mindre attraktiva kvarter, och visst är det så att det syns ganska tydligt vilka av dessa man kommer ifrån. Men att säga att man blir utmärkt är väl lite av att ta i. I allmänhet så umgås välbärgade med välbärgade, eller hur man nu ska uttrycka det. Folks umgängen är väldigt grupperade och avgränsade från varandra där i princip barn och affärer är den enda orsaken till att umgås med någon från annorlunda umgänge.

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Har du använt sökfunktionen här på forumet och sökt på Djursholm? Allt som skrivits om Djursholm är då inte fördomar.

Som jag skrev så har jag inte bara läst fördomar, utan jag har läst en hel del kommentarer som är fördomar.
Citera
2015-09-20, 20:25
  #5
Medlem
Sweetnrtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgrabb
Absolut finns det mer och mindre attraktiva kvarter, och visst är det så att det syns ganska tydligt vilka av dessa man kommer ifrån.

Intressant. Är det i helhet en mer ambitiöshet i de som är mer välbärgade? Som om att de har mer att leva upp till efter sina ideal?

Hur gör skolorna angående grupperingarna som sker. Försöker lärarna att blanda grupperna något t.ex. att alla har bestämda platser och när det är dags för grupparbeten.
Citera
2015-09-20, 21:01
  #6
Medlem
fajvans avatar
Är folk fittor i ren allmänhet?
Hur viktigt är det egentligen för folk att det ser bra ut utåt, för grannar etc?
Tror man på riktigt att det är ballt att sitta med i diverse rotary-föreningar och låtsats att man har inflytande på världen?

Vet att det är svårt att svara på dessa men du kan väl göra ett försök om du behagar
Citera
2015-09-20, 21:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetnrtim
Intressant. Är det i helhet en mer ambitiöshet i de som är mer välbärgade? Som om att de har mer att leva upp till efter sina ideal?

Hur gör skolorna angående grupperingarna som sker. Försöker lärarna att blanda grupperna något t.ex. att alla har bestämda platser och när det är dags för grupparbeten.

Det skiljer sig väldigt mycket från person till person, men i allmänhet finns det två typer när det kommer till söner och döttrar från välbärgade familjer. Dels finns det de som skryter om familjens framgångar och använder det för att en sorts status i umgängeskretsarna i ett försök att framhäva sig själv, dels finns det de som inser hur bra de har det och är lite tystare av sig och försöker dölja det någorlunda då den här statusen jag talar om är vad som föder fördomarna.

Tyvärr är jag ingen expert vad det gäller skolan, men som jag har uppfattat det åtminstone så gör lärarna sitt bästa för att inte särbehandla någon elev (även om det finns rötägg till lärare) och försöker bryta barriärerna som skiljer varandra åt. Men jag kan inte påstå att det är med någon vidare framgång.

Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Är folk fittor i ren allmänhet?
Hur viktigt är det egentligen för folk att det ser bra ut utåt, för grannar etc?
Tror man på riktigt att det är ballt att sitta med i diverse rotary-föreningar och låtsats att man har inflytande på världen?

Vet att det är svårt att svara på dessa men du kan väl göra ett försök om du behagar

Min uppfattning är att majoriteten är väldigt trevliga och "fittorna" får tyvärr mycket uppmärksamhet av andra som tolkar det som att alla beter sig såsom de gör.
Ryktet man har bland de sociala kretsarna är väldigt viktiga beroendes på vad du vill åstadkomma. Till exempel vill ju ingen umgås med en lögnare eller kanske någon som enbart utnyttjar andra för egen vinning. Men för att svara på din fråga lite bättre så ja, det är viktigt att se bra ut utåt men just grannar spelar nästan ingen roll då många hellre undviker dessa för att undvika onödiga konflikter.
Din fråga angående rotary-föreningar kan jag inte riktigt svara på då jag aldrig direkt stött på någon som skryter eller hävdar sig med något sådant, folk är väldigt duktiga på att skryta diskret.
Citera
2015-09-20, 23:31
  #8
Medlem
bombaccis avatar
Varför är Lid så populärt i Djursholm? Blev ni imponerade av deras tevereklam för ett par år sedan?
Citera
2015-09-21, 04:00
  #9
Medlem
Bdonks avatar
Om du kunde backa bandet och få välja, skulle du hellre ha valt något annat område att växa upp i (barn kan ju inte bestämma sådant)?

Och eftersom du bor kvar där nu, är Djursholm platsen du helst bor på eller skulle du vilja flytta någon annanstans och vart skulle det vara i sådant fall? Och vad skulle kunna vara bättre i en annan stadsdel än i Djursholm?
Citera
2015-09-21, 16:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varför är Lid så populärt i Djursholm? Blev ni imponerade av deras tevereklam för ett par år sedan?

Det vet jag tyvärr inte vad det är för något.

Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Om du kunde backa bandet och få välja, skulle du hellre ha valt något annat område att växa upp i (barn kan ju inte bestämma sådant)?

Och eftersom du bor kvar där nu, är Djursholm platsen du helst bor på eller skulle du vilja flytta någon annanstans och vart skulle det vara i sådant fall? Och vad skulle kunna vara bättre i en annan stadsdel än i Djursholm?

Om valet var mitt eget skulle jag aldrig någonsin välja bort Djursholm, tryggheten och samhörigheten är fantastisk.
Citera
2015-09-21, 18:07
  #11
Medlem
Varför heter det Djursholm, historia kanske ?
Citera
2015-09-21, 20:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Varför heter det Djursholm, historia kanske ?

Frågor som dessa var visserligen inte meningen att de skulle ställas, men jag klistrar in en länk till wikipedia som förhoppningsvis besvarar din fråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Djursholm
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback