Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 07:05
  #2245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag skulle välja att köpa, då kan du ju sälja när du vill och dessutom behålla den så länge du nu vill.

Dessutom kan man köra hur mycket/lite man vill utan att i förväg behöva bestämma det. Äger man bilen så bestämmer man själv om man ska vara rädd om den eller inte. Självklart är man rädd om sin bil. Sen är det billigare att äga.
Citera
2024-04-11, 10:18
  #2246
Medlem
Man märker att det har blivit dyrare allting och även privatleasing. Visst, många kampanjer men lägger man på diverse kostnader så blir det mkt ändå.

Bara inse att det är det nya? Eller kommer det kanske gå ner i pris nästa år..
Citera
2024-05-09, 21:27
  #2247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
... Sen är det billigare att äga.

Njae? Säkert ofta, men inte alltid. Jag leasar en MG Marvel R (standard). Har för mig att en sådan kostade runt 580.000 för två år sen. Lite drygt 10.000 per månad i värdetapp alltså.

I början låg leasingen på cirka 4200/mån (2000 mil/år och ej standardfärg). Sen stack räntan iväg = nu ungefär 5300 kanske. Skulle säga att jag i snitt betalt 4700 per månad. Det är mindre än 10.000...

https://www.blocket.se/annons/skane/...ms_/1001064588

Eller missar jag ngt? Ev skador jag får betala vid tillbakalämnandet? Ja, kan säkert bli en peng. Och jag har knappt ett år kvar på min leasing, och värdeminskningen kommer såklart att bromsa ner. Men till den enorma skillnaden som det är idag? Nej, det tror jag inte.

Ja, räntan är avdragsgill på ett ev billån. Å andra sidan har jag haft mitt kapital (kontantinsatsen) kvar som rent hypotetiskt kunnat växa en hel del på t om bara ett vanligt sparkonto.
__________________
Senast redigerad av Littlephant 2024-05-09 kl. 21:50.
Citera
2024-05-11, 09:39
  #2248
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Jag har alltid sagt att leasing skulle jag aldrig ägna mig åt. Men nu har jag fått ett erbjudande.

Det finns tydligen hos den lokala handlaren ett gäng Ford Kuga Hybrid som är lätt begagnade (hyrbilar), 6 månader gamla med cirka 1 500 - 2 000 mil på mätaren som är iskalla på marknaden (kommer tydligen en ny modell snart). Idag kör jag en Volvo kombi som börjar bli till åren och hade funderat på V60 eller XC60, men där pratar vi bil för runt 400 000, vilket jag tycker är väldigt mycket för en begagnad bil. Nu vill jag egentligen inte ha en Ford. Och för er som skriker er varma för Toyota så kan jag bara säga att jag har provkört och jag fick inte till en bra körställning. Stereon var skit dessutom (vilket jag värderar). Plus att Toyota inte har ett liknande erbjudande. Forden är faktiskt okej att åka i, i alla fall.

Grejen med Kuga då... Är att eftersom det finns ett stort antal lagerbilar med några få mil på som inte direkt folk springer ned dörrarna för har man lagt fram ett erbjudande till mig. För cirka 4 000 per månad sätter man mig i en lätt begagnad Ford Kuga i 3 år med en körsträcka på 2 500 mil. Vilket jag behöver då jag pendlar långt varje dag, bara till och från jobbet utgör runt 1 800 mil per år. Därför har jag normalt inte ens övervägt leasing eftersom alla lockpriserna i annonser avser 1 000 mil per år (med så låg körsträcka behöver man normalt ingen bil i mitt tycke) och skall man upp till 2 500/3 000 mil per år som jag faktiskt behöver så brukar kostnaden i normalfallet fördubblas, om det ens går att få lov att köra så mycket.

Nu till saken. Det rent ekonomiska då. Jag säljer min Volvo och får in en ganska stor slant. De pengarna jag tänkt mig att lägga till för att få en nyare bil stannar kvar på sparkontot också. Forden har 5 år/10 000 mil nybilsgaranti, så den har garanti under hela perioden jag har den. Efter 3 år lämnar jag tillbaka den och jag behöver inte bekymra mig om restvärde som vid företagsleasing, jag garanterar inte restvärdet. Totalkostnad är ca 50 000 per år totalt, inklusive service och försäkring. Då kan man tycka att jag betalar 150 000 för en bil som jag sedan inte får behålla... Men...

Min nuvarande bil kostar en del i service och försäkring, lite drygt en tusenlapp per månad. En ny privatköpt bil bör kosta ungefär lika mycket. Så cirka 15 000 per år är kostnadsbesparing (då har jag inte tagit hänsyn till övriga reparationer osv). Då ligger vi runt 35 000 per år i kostnader. Om man då räknar med att jag inte behöver ta hänsyn till värdeminskning (vilket på en Volvo för runt 400 000 kronor bör bli mer än 35 000 per år under en treårsperiod) samt att jag har en ganska hygglig summa pengar kvar som jag inte binder upp i en bil så börjar det bli aptitligt. Mina fonder jag sparar i har sedan årsskiftet ökat med cirka 11 %...

Är det jag som är helt koko och håller på med något dumt här? Eller är det vettigt att stå ut med en Kuga i 3 år och sedan köpa en bil man vill ha, till exempel Volvo XC60 T8 eller Mercedes plug-in? Tror begagnatpriserna kommer minska över tid, just nu är andrahandsvärdet på bilar högre än normalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback