Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-04, 21:06
  #1
Medlem
Hej kära FB
Jo, jag har en styvson som ser mig som sin pappa. Hans riktiga pappa har han inte sett sen han var 2 år, han är nu 13. Hans riktiga pappa bor inte i Sverige och det går inte att få tag på honom, till och med myndigheter i landet han bor har skickat papper till honom, som han inte svarar på.
Häromdagen ringde jag till hans skola för jag vill ha honom i min Dexter så jag kan se hans schema och anmäla frånvaro och så vidare. Fick till svar att de inte kunde göra det för Dexter hämtar uppgifter från Skatteverket och då jag inte är hans vårdnadshavare på papper så kunde de inte få in honom i min Dexter. Kan det stämma? Är systemet så sjukt att jag verkligen måste adoptera min styvson för att ha rätt att anmäla frånvaro och se hans schema? Låter helt sjukt
Citera
2016-05-04, 22:25
  #2
Medlem
SameOldStorys avatar
Ja, det är så det funkar. Jag tycker det till mestadels är bra för jag vill ju inte att folk ska ha tillgång till denna info om mitt barn men i ditt fall förstår jag att det suger. Kan inte din sambo ge ett godkännande?
Citera
2016-05-05, 14:58
  #3
Medlem
Nej det räcker inte med ett godkännande från min fru. Tyckte bara det var konstigt, men finns väl hål i alla system. Får lösa det, det är inget problem
Citera
2016-05-05, 15:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleanka1988
Hej kära FB
Jo, jag har en styvson som ser mig som sin pappa. Hans riktiga pappa har han inte sett sen han var 2 år, han är nu 13. Hans riktiga pappa bor inte i Sverige och det går inte att få tag på honom, till och med myndigheter i landet han bor har skickat papper till honom, som han inte svarar på.
Häromdagen ringde jag till hans skola för jag vill ha honom i min Dexter så jag kan se hans schema och anmäla frånvaro och så vidare. Fick till svar att de inte kunde göra det för Dexter hämtar uppgifter från Skatteverket och då jag inte är hans vårdnadshavare på papper så kunde de inte få in honom i min Dexter. Kan det stämma? Är systemet så sjukt att jag verkligen måste adoptera min styvson för att ha rätt att anmäla frånvaro och se hans schema? Låter helt sjukt

Jepp, skolan får enbart tala med vårdnadshavaren om denne inte skriftligen har gett tillstånd att skolan ska tala med dig. Din sambo får helt enkelt ta och kontakta skatteverket och skolan för att ordna så att du står som kontaktperson.

En väldigt stor omväg, dock kanske nödvändig, är att ta vägen förbi socialnämnd och tingsrätt och se till att du får delad vårdnad om pojken. Om nu hans fader är icke kontaktbar utomlands så är det tillräckligt starka skäl för socialnämnd och tingsrätt om nu din sambo vill gå så långt.

Alla system tar information från personbevisen, det är så skolan håller koll på vilka som är vårdnadshavare och om det sker några förändringar i vårdnaden.
__________________
Senast redigerad av EpicAt 2016-05-05 kl. 15:33.
Citera
2016-05-05, 15:36
  #5
Medlem
micro113s avatar
Mamman får väl fixa Dexter-konto och ge dig inloggningsuppgifterna helt enkelt .. på så sätt kan du ju hålla koll..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback