Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 15:15
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Fördelen med splitschema är att man får in mer volym per muskelgrupp, men detta är något som nybörjare inte få någon större nytta av – de växer på klart mindre volym och efter bara några set har maximal stimulans ofta uppnåts, mer efter det ger mest bara slitage. För avancerade lyftare däremot så räcker vanligtvis inte bara 3-5 set bänk för att stimulera tillväxt för bröst, och då kan man behöva splitta upp för att hinna med alla övningar. För din del kan eventuellt någon mindre split vara att fördra (typ över/under) eller en veckovis periodisering (typ Texas method).

Tolerans för träningsvolymen kan jämföras lite med kroppens tolerans för alkohol – den totale nybörjaren blir snorfull på bara några öl, medan den mångåriga alkoholisten behöver ett helrör för att få effekt.

När det kommer till hur lite folk växer på styrkescheman som dessa så är det alltid roligt för hur blinda folk blir för sina egna resultat. Jag har fått höra om folk som "inte växt nämnvärt" på SS och så har de gått upp 10-12kg. De ser helt enkelt inte hur hela kroppen växt sig större – proportionellt – samt hur mycket de lagt på sig på lår, bakre nedre rygg och annat som inte räknas i discomuskler.

Jag har börjat känna liiite det du beskriver angående volym. När jag började med schemat så var jag helt slut efter passet. Hade 0% kvar att ge. Nu känner jag, iallafall senaste passet, att jag har tränat till 70% av min kapacitet/uthållighet. Dvs jag har 30% kvar att ge om jag ska ge allt. Då menar jag inte att jag kör 5x5 bänkpress och kan köra 1-2 set till. Utan jag menar att jag skulle kunna köra 5x5 bänk och sen köra en annan övning som täcker bröstet. Så jag har två val:

1) Köra en till övning (lutande/hantelpress/flye/etc) och vara helt slut efter passet. Att vila dagen efter blir då prio ett för att vara redo inför nästa pass.
2) Vara nöjd och stanna där. Jag vet att om jag får en vilodag så kommer jag vara 110% utvilad inför nästa pass.

Jag valde att köra #2 men som du säger så är det möjligt att köra någon lättare split skulle passa mig bättre. Däremot har jag en fråga angående hur länge man ska köra. Tänker på första inlägget:
Citat:
Hur länge kan man träna på detta schema?
Vanligtvis 2-6 månader upp till 1 år. Vad som händer är att du når en platå, en punkt där du inte längre blir starkare för varje pass och inte längre klarar öka linjärt. Då är det förmodligen lämpligt att ändra upplägget något.
Betyder det att jag måste öka VARJE pass? Jag har då inte lyckats öka varje pass. Ibland kör jag samma ibland ökar jag.

Det har sett ut ungefär såhär:
ökar->ökar->samma->samma->ökar->samma->ökar->ökar->samma->samma->samma->ökar->ökar->osv

I värsta fall har jag kört en hel vecka med samma vikter. Vissa veckor går jättebra och då ökar jag varje pass. Hur exakt vet man när man nått platå?

Tack för dina synpunkter!
Citera
2017-07-10, 21:16
  #122
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Jag har börjat känna liiite det du beskriver angående volym. När jag började med schemat så var jag helt slut efter passet. Hade 0% kvar att ge. Nu känner jag, iallafall senaste passet, att jag har tränat till 70% av min kapacitet/uthållighet. Dvs jag har 30% kvar att ge om jag ska ge allt. Då menar jag inte att jag kör 5x5 bänkpress och kan köra 1-2 set till. Utan jag menar att jag skulle kunna köra 5x5 bänk och sen köra en annan övning som täcker bröstet. Så jag har två val:

1) Köra en till övning (lutande/hantelpress/flye/etc) och vara helt slut efter passet. Att vila dagen efter blir då prio ett för att vara redo inför nästa pass.
2) Vara nöjd och stanna där. Jag vet att om jag får en vilodag så kommer jag vara 110% utvilad inför nästa pass.

Jag valde att köra #2 men som du säger så är det möjligt att köra någon lättare split skulle passa mig bättre. Däremot har jag en fråga angående hur länge man ska köra. Tänker på första inlägget:

Betyder det att jag måste öka VARJE pass? Jag har då inte lyckats öka varje pass. Ibland kör jag samma ibland ökar jag.

Det har sett ut ungefär såhär:
ökar->ökar->samma->samma->ökar->samma->ökar->ökar->samma->samma->samma->ökar->ökar->osv

I värsta fall har jag kört en hel vecka med samma vikter. Vissa veckor går jättebra och då ökar jag varje pass. Hur exakt vet man när man nått platå?

Tack för dina synpunkter!
Du ligger i mellanläget mellan att vara nybörjare och mellannivå. Nybörjarschemat funkar något sånär fortfarande, men det skulle även kunna vara läge att röra sig mot enklare periodisering och lite mer volym. Jag tycker alltså att du gott kan testa att lägga in fler mer isolerande övningar om du fortfarande känner dig pigg efter dit baspass – helt okej att köra lite armar exempelvis eller nån mer isolerande bröstövning. Testa några veckor och utvärdera, men förmodligen tål du högre träningsvolymen vid det här laget.

Man vet aldrig exakt. Nybörjarträning är överlag enkelt – ja, man kan och ska öka varje pass helst. Men det blir ofta ingen ingen tydlig gräns. Vad jag kan utläsa så har du nästan passerat nybörjarstadiet och bör se dig om efter andra scheman.

https://www.strongerbyscience.com/ma...wo-quick-tips/
Du kan läsa det där av Nuckols, det ger lite vägledning mot vilka förändringar som kan komma att vara behövlig. Känner du fortfarande osäker så testa helt enkelt ett färdigskuret program för mellannivå. För råstyrka är Texas Method bra, sedan finns alla de populära bänkprogrammen (MM2K), Sheiko, Wendler 5/3/1 osv…

Bit dig inte kvar för länge i nybörjarprogrammet, risken finns att du vänjer dig vid lyxen av snabba ökningar och kör för tungt. Överlag så är det förmodligen mer volym du behöver nu, med inslag av tyngre lyft för viktvana.
Citera
2017-07-31, 04:40
  #123
Medlem
Hejsan,
Från och med igår skaffade jag ett Säsongskort på Friskis för att testa din metod.
Jag är ung och spinkig, därav vet jag ej mycket om träning men förlitar mig på dig nu

Var och gymmade första gången igår, kändes bra. Började med mer bekväma vikter, tanken var att börja mjukt. Ändå har jag en förjävlig träningsverk...

Iallafall, min plan är att köra ditt schema till mitt kort går ut (nyårsafton). Sedan om min kropp är redo, gå vidare till andra saker. Eftersom att jag ej har en gym-kompis så kommer jag att uppdatera här nån gång ibland. (Antagligen frågor).

Tackar så mycket för en utförlig förklaring och hoppas det funkar.
Citera
2017-07-31, 15:54
  #124
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurige
Hejsan,
Från och med igår skaffade jag ett Säsongskort på Friskis för att testa din metod.
Jag är ung och spinkig, därav vet jag ej mycket om träning men förlitar mig på dig nu

Var och gymmade första gången igår, kändes bra. Började med mer bekväma vikter, tanken var att börja mjukt. Ändå har jag en förjävlig träningsverk...

Iallafall, min plan är att köra ditt schema till mitt kort går ut (nyårsafton). Sedan om min kropp är redo, gå vidare till andra saker. Eftersom att jag ej har en gym-kompis så kommer jag att uppdatera här nån gång ibland. (Antagligen frågor).

Tackar så mycket för en utförlig förklaring och hoppas det funkar.
Lycka till och hör av dig om du har några frågor! Du kan även starta en journal om du vill.
Citera
2017-07-31, 22:59
  #125
Medlem
trollgubbens avatar
Varför rekommenderar du AMAP på sista setet för varje övning och pass? Jag skulle säga att detta kommer bli svårt att återhämta sig ifrån, påverka resultat på nästa pass negativt och därmed försämra styrkeövningar på längre sikt. Även att köra marklyft så ofta ser jag att det blir svårt att återhämta sig ifrån, varför inte Pendlay row varannat pass istället?

Kan se att detta schemat passar sig bra för nybörjare på kort sikt. Men det kommer väldigt snabbt blir svårt att återhämta sig mellan passen. För när detta sker borde du rekommendera en övergång.
__________________
Senast redigerad av trollgubben 2017-07-31 kl. 23:02.
Citera
2017-07-31, 23:16
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Lycka till och hör av dig om du har några frågor! Du kan även starta en journal om du vill.
Tackar!
Lite dum fråga men var skapar jag en journal?
Citera
2017-08-01, 07:16
  #127
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurige
Tackar!
Lite dum fråga men var skapar jag en journal?
Här
Citera
2017-08-06, 00:49
  #128
Medlem
Gymmat detta en vecka nu!
Känns bra, har några frågor:

Gymmet jag går till har ett relativt lågt tak, därför kan jag ej göra militärpress stående! Jag har därför testat den sittande versionen. Går det för sig, eller missar jag ett viktigt moment med att sitta ner?

Ska skriva en typ journal fast i eget dokument istället. Men sitter och grubblar på en sak.
När jag gör övningar med en stång (t.ex. bänkpress), ska jag räkna med stångens vikt vilket är 20 i vikterna jag lyfter?
Alltså ska jag säga att jag tar 20 kg i bänkpress utan stång eller totalt 40 kg? (baserat på att stången väger 20 kg).

Annars funkar allt bra!
Citera
2017-08-06, 10:13
  #129
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurige
Gymmat detta en vecka nu!
Känns bra, har några frågor:

Gymmet jag går till har ett relativt lågt tak, därför kan jag ej göra militärpress stående! Jag har därför testat den sittande versionen. Går det för sig, eller missar jag ett viktigt moment med att sitta ner?

Ska skriva en typ journal fast i eget dokument istället. Men sitter och grubblar på en sak.
När jag gör övningar med en stång (t.ex. bänkpress), ska jag räkna med stångens vikt vilket är 20 i vikterna jag lyfter?
Alltså ska jag säga att jag tar 20 kg i bänkpress utan stång eller totalt 40 kg? (baserat på att stången väger 20 kg).

Annars funkar allt bra!

Verkar ju vara ett väldigt lågt tak i så fall, framförallt på ett gym, men det går självklart att utföra övningen sittandes om man hellre vill det (både med hantlar och skivstång). Du tränar ju inte bålen/stabiliteten på samma sätt som stående, men det är fortfarande en bra övning. Angående vikterna så är det totala vikten som räknas, dvs stången+vikterna.
Citera
2017-08-07, 00:59
  #130
Medlem
Tack så mycket för denna väl skrivna guide. Jag ska köra igång direkt imorgon, ser fram emot det!
Citera
2017-08-07, 15:14
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Verkar ju vara ett väldigt lågt tak i så fall, framförallt på ett gym, men det går självklart att utföra övningen sittandes om man hellre vill det (både med hantlar och skivstång). Du tränar ju inte bålen/stabiliteten på samma sätt som stående, men det är fortfarande en bra övning. Angående vikterna så är det totala vikten som räknas, dvs stången+vikterna.


Ja, eller bara jag som är väldigt lång .
Tack för svaret dock!
Eftersom att jag kommer behöva köra den sittande militärpressen, bör jag lägga till en extra liten del som jobbar med bålen som jag missar?
Citera
2017-08-07, 15:39
  #132
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurige
Ja, eller bara jag som är väldigt lång .
Tack för svaret dock!
Eftersom att jag kommer behöva köra den sittande militärpressen, bör jag lägga till en extra liten del som jobbar med bålen som jag missar?

Bålen tränas även vid knäböj och marklyft, så träning får den oavsett. Men du kan ju såklart lägga till isolationsövningar för magen om du vill/har tid till det, förslagsvis i slutet av passen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback