Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-02, 16:25
  #1
Medlem
Ofta, tycker jag, verkar det som att folk beroende på kön prioriterar sitt köns respektive slags ideal, vilket i princip betyder idealisering av probleminsikt om fatala elakheter för manliga respektive idealisering av tro på moral som viktig för kvinnliga individer. Dessa prioriteringar sker så pass ofta på bekostnad av andra slags ideal än dom egna, att detta ger upphov till grava missförstånd mellan könen.

Till exempel kan i dom flesta sammanhang (rätta mej om jag har fel!) en man, mycket lättare hänt än en kvinna (eller hur?!), idealisera elakhet per se, bara den är uppriktig. Samtidigt kan en kvinna i dom flesta sammanhang (rätta mej om jag har fel), mycket lättare än en man (eller hur?!), idealisera falskhet så länge den befäster moral som en triumf.

Det finns förstås även andra variationer i frågan om ideal, som kan ha andra orsaker, t.ex. religiösa eller kulturella. Dessa kan förstås även påverka könsbundna attityder. Jag bor i ett samhälle där en del kvinnor använder sej av (så att säga) manhaftighet för att sedan anse sej vara förmer än att tro på mansideal, d.v.s. uppriktighet. Detta är inte hela världen, då jag tillkännager att våra egna idal, vi män, inte alltid är dom rätta.

Det finns därigenom - rätta mej om jag har fel! - inga ideal i en kvinna som faktiskt befäster sej som för all tid och evighet, förutom dom som härmar mansidealen, d.v.s. verkar uppriktighetsbenägna. Däremot finns i en kvinna en benägenhet att rota sej med sina ideal som vore dom för all tid och evighet, och sedan se det som att det är mannens uppgift att göra dom eviga! Jag har själv erfarit en och annan kvinna som anser sej vara förmer för att jag tydliggjort dom som ganska bra moral, och sedan vänt ryggen till vad jag stod för att dom brydde sej om, bara för då också skylla på mej för det att dom inte levde upp till dom ideal dom till synes hade! Att göra så är väl en ganska prekär tendens hos en kvinna som även kan gälla att en man skall användas för att krossa en annan man - eller möjligtvis en annan kvinna.
Citera
2016-09-10, 12:43
  #2
Medlem
Har min fråga fått folk att skämmas så mycket att dom inte velat svara?
Citera
2016-09-10, 12:56
  #3
Medlem
Missplacedgunks avatar
Vart är frågeställningen?

Jag förstår inte riktigt din syn på moral och ideal..
Citera
2016-09-10, 13:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Vart är frågeställningen?

Jag förstår inte riktigt din syn på moral och ideal..
Mina frågeställningar finns i andra stycket, i form av "eller hur" inom parentes, två gånger. Det kan kanske även räknas som en frågeställning där jag inom parentes skrivit "rätta mej om jag har fel!"

Men jag menar i och för sej att hela första stycket bör läsas först. Men så vitt jag förstår är detta stycke plus det andra inte alltför komplicerade för gemene man att läsa. ...
Citera
2016-09-10, 16:34
  #5
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Mina frågeställningar finns i andra stycket, i form av "eller hur" inom parentes, två gånger. Det kan kanske även räknas som en frågeställning där jag inom parentes skrivit "rätta mej om jag har fel!"

Men jag menar i och för sej att hela första stycket bör läsas först. Men så vitt jag förstår är detta stycke plus det andra inte alltför komplicerade för gemene man att läsa. ...

Cocaine is a hell of a drug.

Får väl intrycket av att tråden blir lite väl nischad i sina frågeställningar kanske.

Om man "dat dat dat" och så "dat dat dat" (eller hur) så "dat dat dat"..

Eller så är folk kanske rädda för att skriva "fel"? Vet inte.

En konstant genom ditt resonemang är väl det faktum att vi genom tid alltid har levt
i en mans värld, med allt vad det innebär.

Vilket delvis skulle kunna förklara den obalans som vi ser mellan könsidealen?
(Med reservation för att ha fel såklart).
Citera
2016-09-10, 18:05
  #6
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Men så vitt jag förstår är detta stycke plus det andra inte alltför komplicerade för gemene man att läsa. ...

Nu får du lägga hjärnan i portföljen och ta vägen förbi min tråd i samma delforum!
Citera
2016-09-11, 09:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Cocaine is a hell of a drug.

Får väl intrycket av att tråden blir lite väl nischad i sina frågeställningar kanske.

Om man "dat dat dat" och så "dat dat dat" (eller hur) så "dat dat dat"..

Eller så är folk kanske rädda för att skriva "fel"? Vet inte.

En konstant genom ditt resonemang är väl det faktum att vi genom tid alltid har levt
i en mans värld, med allt vad det innebär.

Vilket delvis skulle kunna förklara den obalans som vi ser mellan könsidealen?
(Med reservation för att ha fel såklart).

Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Nu får du lägga hjärnan i portföljen och ta vägen förbi min tråd i samma delforum!
Suck! För det år så knasigt, verkar det, att det inte finns några tankar på vad som är egentligt eller inte hos dom flesta! Är jag nästan ensam om att fundera på såna här saker - och samtidigt ens försöka undvika den trångsynthet som så många begär av mej! :-/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback