Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 02:16
  #1
Medlem
tintin-s avatar
Är jag det?
Citera
2016-09-04, 02:36
  #2
Medlem
Vem annars ska vara det? Dina föräldrar som satte dig till jorden är ansvariga en viss tid men sen så bör du ju växa upp och ta saker i egna händer.

Ytterst fattig trådstart
Citera
2016-09-04, 02:47
  #3
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Är jag det?

Inte enligt mig, alla har ett ansvar för allt. Men vad menar du egentligen? blir oroligt du har självmordstankar eller nått nu.
Citera
2016-09-04, 02:48
  #4
Medlem
Ja.
Citera
2016-09-04, 02:59
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Till viss mån är du det. Men du har inte heller gjort att aktivt val att du faktiskt vill leva. Det bara blev så och där är det dina föräldrar som har ansvar. Som människa har man aldrig valt livet utan livet väljer en. Men sedan då på gott och ont är du givet ansvarig för vad du gör av ditt liv. Du kan där välja vad som göra något brottsligt det är ditt val, satsa på att bli Sveriges nästa statsminister det är ditt val.
Citera
2016-09-04, 03:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Inte enligt mig, alla har ett ansvar för allt. Men vad menar du egentligen? blir oroligt du har självmordstankar eller nått nu.

Säger du att du har ansvar för vad världen gör mot dig?
Nope.
Du har ansvar för vad du gör mot världen.
Citera
2016-09-04, 03:13
  #7
Medlem
Blott den som medveten är är också ansvarig?
Citera
2016-09-04, 08:02
  #8
Medlem
Du är inte ansvarig för ditt liv, bara dina ord och handlingar.
Citera
2016-09-04, 12:05
  #9
Medlem
tintin-s avatar
Okej nu till nästa fråga! Har du vänner?

Har den som inte har några vänner automatiskt inte heller några ovänner?
Citera
2016-09-04, 13:59
  #10
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Okej nu till nästa fråga! Har du vänner?

Har den som inte har några vänner automatiskt inte heller några ovänner?
Ja, du är ansvarig för ditt eget liv. Du kan inte rå för att du föddes, men du har ditt eget liv i dina egna händer. Du kan med andra ord välja att när som helst avsluta det eller använda det på sätt som människor i grupp har bestämt ska vara rätt eller fel. Ansvaret över ditt liv är enligt mig en konsekvens av att du kan välja hur du ska förvalta det - och du har mer makt över dig själv att välja än någon eller något annat - vilket ger dig det yttersta ansvaret.

Har den som inte har några vänner automatiskt inte heller några ovänner? Konstig fråga och den följer väl knappast topic. Men jag skulle svara att det inte alls är säkert. Det beror i slutändan på vad du menar är vänner. Ovän är väl per definition inte din vän. En inte-vän. Om du inte har vänner kan du skaffa dig hur många ovänner du vill och fortfarande inte ha några vänner, eftersom dina ovänner per definition inte är dina vänner.
Citera
2016-09-04, 15:38
  #11
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Säger du att du har ansvar för vad världen gör mot dig?
Nope.
Du har ansvar för vad du gör mot världen.


Nej jag har ansvar för det jag har ansvar för. Det jag kan förändra och styra kring har jag ansvar för, och jag har ansvar om jag påverkar andra och vet om detta.
Men jag har ingen kontroll över lagar och regler och hur världen är uppbyggt, jag befinner mig inte i den situationen.
Så allt som jag inte kan styra kring kan jag knappast ta ansvar för.

Beror på hur man ser på frågan, och därför jag är osäker .

Man har inte kontroll på livet 100% så man kan inte ha ansvar då till 100%, men till vis grad.
Citera
2016-09-04, 15:43
  #12
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Är jag det?
En filosofisk fråga besvaras bäst med en motfråga...

Ja, för att vem skulle annars ha ansvar för ditt liv (antaget att du är myndig)?
Nej, du har inget ansvar för att du är född fri. Eller, är du det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback