Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-08, 18:04
  #1
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag antar att vi inte föds med några skulder, för jag kan inte se vem vi skulle vara skyldiga vad. Barn har inget val att bli födda eller inte, kanske önskar vissa till och med att de vore ofödda. Jag utgår därför från att vi är skuldfria när vi föds, håller du med?

Vi lever våra liv som vi gör. Omgivningen i samspel med ditt inre formar ditt jag som tar sig an världen på ett eller annat sätt. Längs vägen till döden kan det hända att vi gör saker som vi ångrar, men existerar det någon faktisk skuld för det vi gör? Är det inte bara så att skulden är en produkt av kontexten? Om vi flyttar skulden till en annan kontext hade samma gärning kanske varit berättigad. Skulden sett ur det perspektivet är därför ett relativiserat begrepp, existerar den då verkligen? Kan själva synen på skuld utgå från någon objektiv utgångspunkt?

Finns det någon objektiv skuld? För vem och vad existerar den i sådana fall?
Citera
2016-09-08, 18:10
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf

Finns det någon objektiv skuld? För vem och vad existerar den i sådana fall?

Tid och döden kanske?

Döden går ju inte undvika riktigt, verkar inte spela någon roll vad man försöker så är det kanske som mest lånad tid.
Citera
2016-09-08, 18:12
  #3
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Tid och döden kanske?

Döden går ju inte undvika riktigt, verkar inte spela någon roll vad man försöker så är det kanske som mest lånad tid.
Har vi på något sätt en skyldighet att ta vara på den "lånade" tiden innan döden när vi inte har valt att bli födda?
Citera
2016-09-08, 18:14
  #4
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Har vi på något sätt en skyldighet att ta vara på den "lånade" tiden innan döden när vi inte har valt att bli födda?

Hur vet du att du inte har valt att bli född? Minns du vad du gjorde innan dess?
Citera
2016-09-08, 18:19
  #5
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hur vet du att du inte har valt att bli född? Minns du vad du gjorde innan dess?
Det vore orimligt att jag skulle ha gjort ett val. Hur och när skulle det ha gått till? Även om "något" skulle ha valt innan min födelse så är det inte det jag som existerar idag som fick välja. Allt annat finns det ingen grund för att tro på, det strider mot all rimlig reson.
Citera
2016-09-08, 18:20
  #6
Medlem
Du har utan tvivel vad man skulle kunna kalla en exergiskuld till universum: så länge du lever absorberar du (till största delen indirekt!) högvärdig solenergi som du sedan omvandlar till lågvärdig värmeenergi.
Huruvida universum någonsin kommer att ställa dig till svars för mellanskillnaden vet jag icke.
Citera
2016-09-08, 18:23
  #7
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det vore orimligt att jag skulle ha gjort ett val. Hur och när skulle det ha gått till? Även om "något" skulle ha valt innan min födelse så är det inte det jag som existerar idag som fick välja. Allt annat finns det ingen grund för att tro på, det strider mot all rimlig reson.

Du var en spermie som vann tävlingen om livet?
Sen kan man gå in på andliga tankegångar men jag tror inte det intresserar dig.
Citera
2016-09-08, 18:27
  #8
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag antar att vi inte föds med några skulder, för jag kan inte se vem vi skulle vara skyldiga vad. Barn har inget val att bli födda eller inte, kanske önskar vissa till och med att de vore ofödda. Jag utgår därför från att vi är skuldfria när vi föds, håller du med?

Vi lever våra liv som vi gör. Omgivningen i samspel med ditt inre formar ditt jag som tar sig an världen på ett eller annat sätt. Längs vägen till döden kan det hända att vi gör saker som vi ångrar, men existerar det någon faktisk skuld för det vi gör? Är det inte bara så att skulden är en produkt av kontexten? Om vi flyttar skulden till en annan kontext hade samma gärning kanske varit berättigad. Skulden sett ur det perspektivet är därför ett relativiserat begrepp, existerar den då verkligen? Kan själva synen på skuld utgå från någon objektiv utgångspunkt?

Finns det någon objektiv skuld? För vem och vad existerar den i sådana fall?
Vart flyttar flyttar du skulden? Till en annan kontext? Jaja vilken? Tänk klart innan du postar flum.
Citera
2016-09-08, 18:32
  #9
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Vart flyttar flyttar du skulden? Till en annan kontext? Jaja vilken? Tänk klart innan du postar flum.


Det är ju vad tråden handlar om! t.s som frågade om det fanns något inte påstår att det finns.
Citera
2016-09-08, 18:34
  #10
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Vart flyttar flyttar du skulden? Till en annan kontext? Jaja vilken? Tänk klart innan du postar flum.
Jag tänker mer i generella banor än i enstaka fall, men du kan få ett exempel eftersom du uppenbart inte är kapabel till det själv.

Antag att du mördar en person bland en grupp människor där du sedan bär en juridisk skuld och en social skuld för att i den kontexten (samhället) är det inte tillåtet att mörda. Hade du istället mördat i kontexten en öde djungel där ingen lag eller åsikt fanns om att döda andra människor, för vem eller vad har du en skuld då?

Om vi kan relativisera skulden på det här sättet, finns det då en objektiv skuld?
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2016-09-08 kl. 18:43.
Citera
2016-09-08, 18:43
  #11
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Du var en spermie som vann tävlingen om livet?
Jag är samtidigt ägget som blev penetrerat.
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Sen kan man gå in på andliga tankegångar men jag tror inte det intresserar dig.
Du är fri att försöka, men jag tvivlar liksom du på att det är av intresse.
Citera
2016-09-08, 18:54
  #12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du har utan tvivel vad man skulle kunna kalla en exergiskuld till universum: så länge du lever absorberar du (till största delen indirekt!) högvärdig solenergi som du sedan omvandlar till lågvärdig värmeenergi.
Huruvida universum någonsin kommer att ställa dig till svars för mellanskillnaden vet jag icke.
Å andra sidan kunde jag inte bestämma att universum skulle ha en ökande entropi eller att min biologi skulle vara konstruerad på det sättet. Förövrigt utgår det väl också från idealiseringen att vi kan isolera system (försluta dem), så om det verkligen existerar en skuld eller inte bygger i sådana fall på denna idealisering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback