Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-14, 00:55
  #1
Medlem
Jag reser snart till asien och kommer göra en hel del hiking-turer (uteslutande dagsturer, troligtvis). Vad är bra att tänka på gällande:
- kläder
- säkerhet (främst djurliv osv)
- skor/kängor
- övrig utrustning

De områden som är aktuella är i huvudsak Malaysia, Indonesien, norra Thailand och jag kommer förmodligen gå i någon grupp eller med guide.
Citera
2016-09-14, 01:53
  #2
Medlem
christerys avatar
Heltäckande klädsel, ta med vatten åxå på lämpligt sätt. Du bör tänka på att det är ganska varmt så med klädseln så kan det vara trevligt att ha lite vätska med sig.
Myggmedel DEET finns att köpa på varenda 7/11
Bra skor, jag använder grova tennisskor (tja, dom ser lite ut så - men jag har bara dom och flipflopsen att välja på)
Jag har kamera, vattenskyddad såklart och faktiskt en pannlampa för det kan vara lite mörkt ibland när man skall hitta till "kojan" efter turen.

Sen är jag lite småknäpp, jag har alltid toapapper med mig. Behövs inte så mycket, men är förbaskat bra å ha om magen krånglar.

Kul är det, jag gick ensam utan guide fast inte så långt så jag inte visste var jag var, skulle bara klura ut vad det var som lät.
Citera
2016-09-14, 14:43
  #3
Medlem
Ok, det var bra tips. Pannlampan var otippad! Kommer springa lite trail runt samma tid så jag lär ändå införskaffat en sådan. Har väst för vätska med.

Tror inte du är ensam om att ha toapapper med dig, iaf inte på de breddgraderna, faktiskt!

Blir till att satsa på ett par bra skor. Hela väskan blir full av skor... :-D
Citera
2016-09-19, 18:48
  #4
Medlem
Hej,
Glöm inte en rejäl kniv, typ kukri. Bra att ha i skogen. Firesteel om du vill elda och någonting tork för att starta elden som i djugeln det är väldigt blött. Glöm tändstickor. Rejäl vändring skor är inte ett lux . Igna short, bara par byxor om du inte vill har så mycket problem och undvik tee shirt, det är bättre. Minst två par strumpor i fall. Ett hamok med myggnätt om vill du sova där.
Kompass och korta förstås, och minst 3 liter vatten pär person.
I skoggen kolla odentligt marken när du går. Massor med ormar under löv. Och akta på trädarna, kan finnas scoleopendre eller spindlar.
Att går i djungel är farligt, men med lite koll igna problem, om du inte är galen
Ursäkta för språket, jag inte är Svensk men Fransk
__________________
Senast redigerad av kalahire 2016-09-19 kl. 18:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback