Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-15, 18:25
  #1
Medlem
Hej.

Jag kan i princip ingenting om programmering. Jag har inte, som det ser ut nu, funderat på att hoppa på en utbildning med programmering som undervisning. Men.. vill försöka lära mig det på egen hand.

Jag har tittat närmare på C#. De flesta säger att det är ett bra språk att börja med och inte allt för komplicerat jämfört med de andra.

Men frågan är, är det verkligen värt att satsa på programmering?
Hur lång tid tog det för er, tills ni kunde kalla er för "programmerare" ?
Hur lärde ni er det? (Inte intresserad av att veta om ni studerat på högskola)

Hur gick det sen? Startade ni egna företag och blev miljonärer? Fick ni jobb utan utbildning?
Berätta!
Citera
2016-12-15, 18:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GangskiTV
Men frågan är, är det verkligen värt att satsa på programmering?
Helt omöjligt att svara på. Det är bara du som kan avgöra det. Just nu ser arbetsmarknaden rätt ljus ut.

Citat:
Fick ni jobb utan utbildning?
Det går bra att få jobb utan utbildning i den branschen. Folk tittar mer på vad du kan och mindre på din examen.
Citera
2016-12-15, 18:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GangskiTV
Hej.

Jag kan i princip ingenting om programmering. Jag har inte, som det ser ut nu, funderat på att hoppa på en utbildning med programmering som undervisning. Men.. vill försöka lära mig det på egen hand.

Jag har tittat närmare på C#. De flesta säger att det är ett bra språk att börja med och inte allt för komplicerat jämfört med de andra.

Men frågan är, är det verkligen värt att satsa på programmering?
Hur lång tid tog det för er, tills ni kunde kalla er för "programmerare" ?
Hur lärde ni er det? (Inte intresserad av att veta om ni studerat på högskola)

Hur gick det sen? Startade ni egna företag och blev miljonärer? Fick ni jobb utan utbildning?
Berätta!

Jag tycker du ska pröva hålla på med det på egen hand innan du hoppar på någon utbildning, så att du ser om det är något du skulle kunna tänka dig att jobba med.

Här har du en spellista om C# på svenska: https://www.youtube.com/playlist?list=PLDH562Qb745NFrMwlweruEZH4rraEcRJ3

Vänj dig också vid att googla grejer om du fastnar.
Citera
2016-12-15, 21:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det går bra att få jobb utan utbildning i den branschen. Folk tittar mer på vad du kan och mindre på din examen.

Jag skulle säga att en examen inte betyder någonting. Jag gick systemutvecklarprogrammet på Örebro universitet. Men det tog över två år innan jag fick jobb inom branschen. Det finns väldigt mycket lediga jobb, men det är få arbetsgivare som vågar anställa personer som inte har någon arbetserfarenhet.

Se till att du har ett bra portfolio med saker du gjort. Det är vad arbetsgivare vill se om du tänkte söka jobb inom programmering. Om det är värt med en utbildning beror väl på person.
Citera
2016-12-16, 08:08
  #5
Medlem
Trillskes avatar
Det är värt det om du tycker det låter kul.

Programmering är viktigt för nästan alla positioner i arbetslivet. Den verkligheten har bara inte riktigt kommit ifatt oss ännu; så stor del av arbetskraften saknar den kompetensen att du fortfarande är konkurrenskraftig utan. Men princip inga system är formade för att göra just din uppgift, och nästan alla system kan anpassas för att lösa just din uppgift. Att kunna göra den anpassningen själv istället för att betala ett konsultbolag några miljoner säger sig självt att det är (och framförallt kommer bli) väldigt viktigt.

Om det sedan är ett shell-script, VBA till office, någon WS i C# eller något JavaScript osv spelar ingen roll. Det är samma enkla logik med lite olika syntax.

---------

Den vanliga förvirringen angående utbildning, så...

"Programmerare" som ni pratar om här är att likna vid 1900-talets arbetare på fabriksgolvet. För att förstå relationen till utbildning utan att vara insatt i branchen kan man därför föreställa sig att söka jobb som dussin-montör med eller utan utbildning - den är inte speciellt relevant om man har lite referenser redan. Det kan rent av vara en nackdel ibland, eftersom du studerat 4-5 år och plötsligt söker en i princip okvalificerad roll.

Sedan har vi ett skikt av högre positioner inom programmering där utbildning är en stor fördel, men inte nödvändigtvis ett krav.

Till sist finns det tekniskt krävande positioner inom programmering, där utbildning är närmare ett krav.

Utöver detta har vi vissa branscher som gillar utbildning till alla sina positioner, men du kan även komma undan där om du går via ett konsultbolag (ett konsultbolag som inte kräver utbildning alltså, vilket såklart en del gör).
Citera
2016-12-16, 16:15
  #6
Medlem
MasterShakes avatar
Det skiljer några tusenlappar mellan webbutvecklare och undersjuksköterska i lönestatistiken. Undersjuksköterskor har betydligt kortare utbildning och lättare att få jobb. Undersjuksköterskor får dessutom motion på jobbet till skillnad mot ohälsosamma stillasittande programmerare. Om något är värt något är alltid en subjektiv bedömning, men om du inte älskar att sitta och skriva och ändra datorinstruktioner så finns det nog bättre sätt att försörja sig på.
Citera
2016-12-17, 00:15
  #7
Medlem
RickRozays avatar
I det langa loppet ar det bra at satsa pa da t o m AMS prognoser regelbundet pekar pa att Data/IT arbeten kommer vara underbemannade aven fem-tio ar framat. Det ar bara att leta upp AMS halvarsrapport och lasa sjalv.

Om du har arbetserfarenhet med annat och kan skriva ett mindre projekt plus forstar linux system admin ar det svinbra. Men man maste ju ova hela tiden...
Citera
2016-12-17, 02:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Det skiljer några tusenlappar mellan webbutvecklare och undersjuksköterska i lönestatistiken. Undersjuksköterskor har betydligt kortare utbildning och lättare att få jobb. Undersjuksköterskor får dessutom motion på jobbet till skillnad mot ohälsosamma stillasittande programmerare. Om något är värt något är alltid en subjektiv bedömning, men om du inte älskar att sitta och skriva och ändra datorinstruktioner så finns det nog bättre sätt att försörja sig på.

Tror problematiken där är att du drar alla programmerare över samma kam. Att sitta och manuellt fylla i lagersaldo på din webb-butiks hemsida må vara kallat programmering, men det är ju inte riktigt det den här tråden behandlar.
Citera
2016-12-17, 13:19
  #9
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Det skiljer några tusenlappar mellan webbutvecklare och undersjuksköterska i lönestatistiken. Undersjuksköterskor har betydligt kortare utbildning och lättare att få jobb. Undersjuksköterskor får dessutom motion på jobbet till skillnad mot ohälsosamma stillasittande programmerare. Om något är värt något är alltid en subjektiv bedömning, men om du inte älskar att sitta och skriva och ändra datorinstruktioner så finns det nog bättre sätt att försörja sig på.
Nej, inte för "webutvecklare". En "webutvecklare" utvecklar rimligen weblösningar, varvid lönen rätt snabbt når över 40k med eller utan utbildning inblandad.

Som påpekat är det så att när definitionen blir för bred får man in alla som pillar lite med HTML och JavaScript (utan UX-expertis). Det kräver varken utbildning eller någon direkt erfarenhet, så lönemässigt bör du jämföra det med manuellt lagerarbete eller dylikt.
Citera
2016-12-17, 13:40
  #10
Medlem
MasterShakes avatar
http://www.lonestatistik.se/loner.as...tvecklare-1047
http://lonelistan.se/?yrke=data&kat=Webbutvecklare
Citera
2016-12-17, 14:28
  #11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
http://www.lonestatistik.se/loner.as...tvecklare-1047
De där random referenserna är inte programmerare.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2016-12-17 kl. 14:31.
Citera
2016-12-19, 14:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är värt det om du tycker det låter kul.

Programmering är viktigt för nästan alla positioner i arbetslivet. Den verkligheten har bara inte riktigt kommit ifatt oss ännu

Den här punkten håller jag med om. Väldigt mycket kan automatiseras. Du har en stor fördel i arbetslivet om en dator kan ta över dina uppgifter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback