Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 01:07
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varrfarr
Kuriosafråga:

I de flesta avtal, exempelvis försäkringsavtal, så står det att de är ogiltiga eller upphävs i händelse av krig. När börjar ett krig? När Hesa Fredrik går eller när regeringen har tillsatt en utredning om det och resultaten presenteras? Var min bilförsäkring ogiltig efter att falsklarmet gick i Stockholm fram tills att det långt senare meddelades att det var ett falsklarm?
Rent krasst så var det nog så ja. Det där falsklarmet sköttes otroligt dåligt.
Citera
2018-01-15, 13:01
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det jag funderar på är: Varför, och varför just nu?

Vill de förbereda oss på undantagstillstånd i de "utsatta" förorterna?

Är de rädda för protester mot hur landet missköts?

Vågar de inte erkänna landets självförvållade kaos och hellre skylla på ett diffust externt hot?

Vill de bara få befolkningen allmänt och rädda så att vi röstar på de trygga socialdemokraterna vid valet?

Det som staten egentligen säger är: "Klarar du dig inte på egen hand i en vecka, så är det ditt fel. Vi har gjort vad vi ska".


Tror inte på angrepp av utomstående arme. Tror de förbereder sig för total ekonomisk kollaps, således kommer krisen uppstå inifrån.
Citera
2018-01-15, 18:11
  #123
Medlem
Nu ska svenskarna förberedas – ”Om kriget kommer”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-kriget-kommer

År 1943, mitt under brinnande världskrig, skickade den svenska samlingsregeringen ut skriften ”Om kriget kommer” till medborgarna. Där fanns anvisningar om hur vi skulle agera om Sverige blev indraget i krig.

Nu är det dags igen. En uppdaterad utgåva kommer att skickas hem till det Svenska folket. Regeringen vill krigsförbereda Svenskarna för framtiden. SVT spekulerar om klimatförändringar, terrorattacker, pandemier och informationspåverkan.

Den här tråden är till för att diskutera och spekulera kring regeringens agerande. Vad är det som har hänt som skrämmer politikerna efter 200 år av fred? Vad kan hända med Sverige i framtiden?
__________________
Senast redigerad av SvenBorg 2018-01-15 kl. 19:10.
Citera
2018-01-15, 18:14
  #124
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-kriget-kommer

År 1943, mitt under brinnande världskrig, skickade den svenska samlingsregeringen ut skriften ”Om kriget kommer” till medborgarna. Där fanns anvisningar om hur vi skulle agera om Sverige blev indraget i krig.

Nu efter 30 år är det dags igen. En uppdaterad utgåva kommer att skickas hem till det svenska folket. Regeringen vill förbereda Sverige för en sämre framtid. SVT spekulerar om klimatförändringar, terrorattacker, pandemier och informationspåverkan.

Den här tråden är till för att diskutera och spekulera om regeringens agerande. Vad är det som har hänt som skrämmer politikerna efter 200 år av fred?
Inget har hänt. Man vill bara spä på ryss-nojan för att skapa en yttre fiende & få bort fokus från att svenska politiker förstört landet genom massimport av blattar.
Citera
2018-01-15, 18:15
  #125
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Kommer inte att bli krig hur mycket ni än vill om det skulle hända nånting så blir det några atombomber som smäller av och allt är över på några sekunder.
Citera
2018-01-15, 18:18
  #126
Medlem
Om kriget bryter upp i Sverige så är det inte från Ryssland, det har politikerna kört med i många många år, terror och ett slags krig kommer inifrån. Så mycket importerat hat som vi har. Läs bara dagens Metro om den finns i din stad.
Citera
2018-01-15, 18:23
  #127
Medlem
Vilket land är det som hotar Sverige? Det enda hotet jag ser är väl ett krig mellan USA och Ryssland där USA:s allierade blir bombade med kärnvapen av Ryssland. Det andra hotet jag ser väl är om vi går med i NATO och vi måste kriga mot små länder som USA vill kriga med i Mellanöstern. Och skulle det bli ett kärnvapenkrig skulle jag vilja dö snabbt med min familj så jag skiter i förberedelser.
Citera
2018-01-15, 18:32
  #128
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Kommer inte att bli krig hur mycket ni än vill om det skulle hända nånting så blir det några atombomber som smäller av och allt är över på några sekunder.

Begränsad insats mot Gotland ev för att stödja "gotländska patrioter" är inte omöjligt med tanke på det strategiska läget. Vi vet dessutom inte hur läget ser ut om 10år, vem vet, tänk om andra länder kollapsar pga flyktingarna och nya aggressiva despoter ser dagens ljus igen?
Citera
2018-01-15, 18:34
  #129
Medlem
HRTs avatar
När Sovjetunionen föll försvann plötsligt allt hot, ingen militär behövdes och man började såga sönder försvaret bit för bit.
Man har behållit vissa delar så man kan slå sig för bröstet och visa att vi kan delta i internationella operationer. Försvaret av Sverige finns inte, och Staten får underkänt på alla rapporter. Därför är det nu upp till Svenskarna själva att överleva.
I mer än 15 år har Putin återbyggt Rysslands försvar och vi har INTE uppfattat detta, då vi har helt andra problem att visa världen att vi är en stormakt när det gäller humant migrationspolitiska värderingar.
Eftersom vi sett början på slutet för Sverige och Världen (den sanne pessimisten) har talat så väljer jag att hämta text ur Bibeln:

14 Saying to the sixth Angel, who had the trumpet: Loose the four Angels, who are bound in the great river Euphrates.

15 And the four Angels were loosed, who were prepared for an hour, and a day, and a month, and a year, to kill the third part of men.

16 And the number of the army of horsemen was twenty thousand times ten thousand. And I heard the number of them.

17 And thus I saw the horses in the vision: and they that sat on them, had breastplates of fire, and hyacinth, and brimstone, and the heads of the horses were as the heads of lions: and from their mouths proceeded fire, and smoke, and brimstone.

18 And by these three plagues was the third part of men killed, by the fire, and by the smoke, and by the brimstone, which issued out of their mouths.

in End Times the People of the Yellow Race would Rule the World after a Great War.

Låter detta som någon ni känner igen?
Citera
2018-01-15, 18:41
  #130
Medlem
schoolgirlreports avatar
Kommer släppas bomber möjligtvis och majoriteten i EU kommer att bli påverkade av strålningarna och få cancer etc
Citera
2018-01-15, 18:41
  #131
Medlem
ParadisetSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Kommer inte att bli krig hur mycket ni än vill om det skulle hända nånting så blir det några atombomber som smäller av och allt är över på några sekunder.

Detta. Stockholm är en big no no att befinna sig i om någon pillar på fel knapp.

Mitt skyddsrum ligger först bakom 2 gårds dörrar, sedan ytterliggare 2 metalldörrar. Och sist men inte minst en stor blastdoor och sist en till metalldörr. Själva skyddsrummet befinner sig några meter under en gata.

Vad tror ni? Överlever jag ett kärnvapenangrepp om jag springer ner på 42 sekunder som det tog förra gången VMA larmet gick?

Nu kommer det antagningsvis bara bli en taktisk nuke för att förstöra riksdagshuset kanske. Jag tror inte Ryssland släpper några doomedagsbomber som tsarbomben över Stockholm.
__________________
Senast redigerad av ParadisetSverige 2018-01-15 kl. 18:47.
Citera
2018-01-15, 18:45
  #132
Medlem
De tidigare två upplagorna av "Om kriget kommer" var endast avsedda för utbildning inom totalförsvaret och delades inte ut till allmänheten. Den sista upplagan som gavs ut till allmänheten var 1961. Året då Dag Hammarskjöld mördades av en sydafrikansk halvmilitär grupp med stöd av CIA. Han var en Svensk nationalekonom, jurist, adelsman, ämbetsman, diplomat och författare.

Under 1961 var världen i kaos. Algerietrevolten, Kongokrisen och Vietnamkriget pågick. Indien invaderade den portugisiska besittningen Goa. Medans FN skickade fredsbevarande styrkor in i Kongo. Berlinmuren byggdes i Tyskland för att stoppa flyktingströmmen till Västberlin. Medans CIA-stödde exilkubaner som försökte invadera Kuba vid Grisbukten.

Upplagorna "Om kriger kommer" gavs bara ut när Sveriges framtid var hotad. Vad är det som har hänt i dag som gör att våra politiker måste gå ut med krigsförberedande information?
__________________
Senast redigerad av SvenBorg 2018-01-15 kl. 18:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback