Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 11:54
  #1
Medlem
I en artikel på aftonbladet intervjuar de Svante Werger, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Där de pratar om återuppbyggnaden av civilförsvaret och det nya säkerhetsläget.

B.la ska de se över beståndet av skyddsrum men han kommenterar även detta: "Dessutom har det diskuterats inom MSB att återigen distribuera en motsvarighet till foldern "Om kriget kommer" till svenska folket. Senast broschyren skickades ut var 1989 och då innehöll trycksaken bland annat skrivningar om att "varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt" i händelse av en ockupation av Sverige."

"-Den typen av satsningar som "Om kriget kommer" har diskuterats och det ska inte uteslutas att det blir av igen, säger Svante Werger."


Står dock "ska inte uteslutas" så väldigt vagt påstående. Men känns som ett ganska stort steg från att prata om en upprustning av vårt försvar till att börja skicka ut foldrar om hur du gör vid ett krigsutbrott. Dock kan det säkerligen innefatta hur du ska agera vid andra kriser, naturkatastrofer, elavbrott, snöstormar m.m.
Citera
2017-01-09, 12:33
  #2
Medlem
Intressant vilka psykologiska effekter sådant får. Man börjar ju såklart tänka att krig är något som kan hända. Man börjar undra vem som är fienden. Är det ryssen vi ska oroa oss för?

Man får en viss känsla av att politiker vill rikta blicken mot annat än inre problem. Ryssland kommer inte invadera. Det här rysshotet är extremt överdrivet.

Alla vet att det finns ett reellt hot inifrån dock, i form av muslimer. Detta är det riktiga hotet och det måste avvärjas innan 2030.
Citera
2017-01-09, 13:42
  #3
Medlem
HRTs avatar
Som läget ser ut nu varför inte skicka ut en handbok i hur hantera en terrorist situation.
Eller med tanke på vårt försvar ett Ryska lexikon så vi förstår vad de säger när de invaderat oss?
Citera
2017-01-09, 13:57
  #4
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Som läget ser ut nu varför inte skicka ut en handbok i hur hantera en terrorist situation.
Eller med tanke på vårt försvar ett Ryska lexikon så vi förstår vad de säger när de invaderat oss?
Tycker du att Sverige har många terrorattentat? Kan du nämna ett förutom det på Drottninggatan år 2010? Och det år 2010 tog endast livet av attentatsmannen själv.
Citera
2017-01-09, 14:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Tycker du att Sverige har många terrorattentat? Kan du nämna ett förutom det på Drottninggatan år 2010? Och det år 2010 tog endast livet av attentatsmannen själv.

Du tycker inte att det vore bra om människor är upplysta om hur de bäst beter sig i ett utsatt läge? Kunskap är sällan överflödig.
Citera
2017-01-09, 14:49
  #6
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Tycker du att Sverige har många terrorattentat? Kan du nämna ett förutom det på Drottninggatan år 2010? Och det år 2010 tog endast livet av attentatsmannen själv.

Har vi många krig? Menar du...
Nej men ändå förbereder vi oss för ett. har Europa många terror attentat JA, kanske man borde utbilda inom det mest väsentliga hotet. Just nu är det större chans att Sverige råkar ut för en terrorattack med dessa jävla hemvändande IS kräk. Än Att Putin ska invadera Sverige.
Citera
2017-01-09, 15:07
  #7
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Tycker du att Sverige har många terrorattentat? Kan du nämna ett förutom det på Drottninggatan år 2010? Och det år 2010 tog endast livet av attentatsmannen själv.

Eftersom det om man googlar "terrorattentat Sverige" kommer upp några under "internationella attacker" på Wickipedia, avhandlande Sverige, så antar jag att du inte anser dom räknas?
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-01-09 kl. 15:10.
Citera
2017-01-09, 17:02
  #8
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Du tycker inte att det vore bra om människor är upplysta om hur de bäst beter sig i ett utsatt läge? Kunskap är sällan överflödig.
Visst vore det jättebra om man kunde utbilda svenska folket i allt från överlevnad, zombieapokalyps, krigföring, massutbrott av dödliga sjukdomar, alieninvasion, invasionsförsvar, psykologisk krigföring, antiterrorism osv men allt handlar om prioriteringar. Det känns inte sannolikt med ett terrorattentat. Bara för att Europa haft det på sina ställen innebär det inte att Sverige drabbas. Vi har ett annat utrikespolitiskt läge.
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Har vi många krig? Menar du...
Nej men ändå förbereder vi oss för ett. har Europa många terror attentat JA, kanske man borde utbilda inom det mest väsentliga hotet. Just nu är det större chans att Sverige råkar ut för en terrorattack med dessa jävla hemvändande IS kräk. Än Att Putin ska invadera Sverige.
Både krig och terrorism sker utifrån sammantagna bedömningar av läget. Risken för krig är antagligen ännu lägre än för terrorism. Däremot kan en ökad rysk militär närvaro i Sveriges närområde utgöra påtryckningsmedel för svenska eftergifter gentemot Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Eftersom det om man googlar "terrorattentat Sverige" kommer upp några under "internationella attacker" på Wickipedia, avhandlande Sverige, så antar jag att du inte anser dom räknas?
Dels så tar jag inte någon på allvar som hänvisar till Wikipedia, som är ett anonymt klotterplank, dels tar jag inte någon på allvar som inte ens kan stava Wikipedia...
Citera
2017-01-09, 17:35
  #9
Medlem
Turrluffs avatar
Undrar vad fokus blir på den nya upplagan.

Terrorism känns ju inte så nödvändigt att ta upp, där är det mest en fråga om att använda sunt förnuft och inte vara på fel ställe.

Vore ju inte fel om andra situationer är krig som kan uppkomma i fredstid utan illvilja tas upp. Några exempel är industriolyckor eller olyckor vid transport av farligt gods samt kontaminering av dricksvatten.

Det mest akuta är att förbereda befolkningen på en dödlig pandemi i nivå av spanska sjukan.

Det är absurt hur lite folk kan om riskerna med influensa och vaccinering är idag något folk ser mycket negativt på.

Kombinera detta med globalisering och explosion av industriell odling av fjäderfän och svin, ofta nära inpå varandra, överanvändning av medicin i köttindustrier och annan osund praxis samt den stora bristen på hygien i utvecklingsländer så är hotet större än någonsin.

Sen finns det ju brister i de tidigare upplagorna av Om kriget kommer.

Det finns till exempel mycket bristfällig information om vart man skall om sitt bostadsområde evakueras. Delvis då Om kriget kommer skall gälla för hela riket men det finns ingen information om vart man får tag på information om skyddsrum och uppsamlingsområden.

Det finns inte heller information om hur man får tag på en skyddsmask vilket man instrueras att använda på flera punkter i häftet.
Citera
2017-01-09, 17:41
  #10
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Visst vore det jättebra om man kunde utbilda svenska folket i allt från överlevnad, zombieapokalyps, krigföring, massutbrott av dödliga sjukdomar, alieninvasion, invasionsförsvar, psykologisk krigföring, antiterrorism osv men allt handlar om prioriteringar. Det känns inte sannolikt med ett terrorattentat. Bara för att Europa haft det på sina ställen innebär det inte att Sverige drabbas. Vi har ett annat utrikespolitiskt läge.
Både krig och terrorism sker utifrån sammantagna bedömningar av läget. Risken för krig är antagligen ännu lägre än för terrorism. Däremot kan en ökad rysk militär närvaro i Sveriges närområde utgöra påtryckningsmedel för svenska eftergifter gentemot Ryssland.
Dels så tar jag inte någon på allvar som hänvisar till Wikipedia, som är ett anonymt klotterplank, dels tar jag inte någon på allvar som inte ens kan stava Wikipedia...

Okej vi gör såhär:
Du nämner en godtagbar källa, så kan jag länka till precis samma händelser genom den istället?
Citera
2017-01-09, 17:42
  #11
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Okej vi gör såhär:
Du nämner en godtagbar källa, så kan jag länka till precis samma händelser genom den istället?
Du får gärna ange källa på att det förekommit fler terrorattentat. Det är inte jag som ska bevisa ett negativ.
Citera
2017-01-09, 17:44
  #12
Avstängd
"varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt i händelse av en ockupation av Sverige."



Jo, så stod det i broschyren, men jag tror politikerna hade andra planer, att invasionsförsvaret var en fasad, och att planen hela tiden var att undvika blodsspillan, ge upp, och försöka förhandla efteråt. Jag har hört från en i mitt tycke initierad, men givetvis overifierbar, och numera död, källa att svenska polisen hade en handlingsplan för att med alla till buds stående medel stoppa en påbörjad mobilisering och slå ner allt motstånd. Hur mycket sanning det ligger i detta har jag ingen aning om, men när han berättade om det lät det mycket trovärdigt.
__________________
Senast redigerad av Piggekott 2017-01-09 kl. 17:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback