Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 00:13
  #1
Medlem
Emmalins avatar
Hej!
Jag har precis övergått från iPhone till Android. Android är verkligen inte min grej, tydligen. Jag förstår bland annat inte varför det så ofta kommer upp en ruta där det står

"vill du tillåta Huawei mobile service att ringa och hantera telefonsamtal?"

Nekar jag kan jag i vissa fall inte använda just den appen alls?!

Vad händer om jag tillåter att de kan "ringa och hantera telefonsamtal?" Det låter ju verkligen inte lockande.


Tack på förhand!
Citera
2017-05-19, 00:21
  #2
Medlem
poxers avatar
Borde väl finnas ett alternativ att alltid tillåta, så du slipper pop ups. Skillnaden med android är att du får möjligheten att blockera en app som vill åt tillstånd. Sen är det ju lite skillnad på att huawei id vill ha tillåtelse att hantera dina samtal och inte happy emojis pack 689.
Citera
2017-05-19, 09:11
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Ingen aning, kanske dålig översättning?

Vad "exakt" gör appen?
Citera
2017-05-19, 14:31
  #4
Medlem
Android fungerar som så numera att du får en popup-ruta första gången en app vill utföra en handling som kräver rättigheter istället för som tidigare, att du får godkänna alla rättigheter innan du hämtar appen. Du behöver inte ge varje app fulla rättigheter för allt utan kan välja om den ska ha tillgång till kameran men inte till meddelanden, osv.

Att tillåta hantering av samtal är t.ex något som behövs om du ska kunna ringa ut med appen, det är alltså inte självklart att det handlar om automatisk uppringning eller annat suspekt. Huawei mobile service låter ju som att det skulle ha med telefonisystemet i telefonen att göra, så det kan ju vara bra att godkänna den om det är en tjänst som telefonen använder för att ringa, annars kommer du inte kunna ringa några samtal.

Om du är orolig kan du neka appen tillgång. Testa sedan att ringa och ta emot samtal. Funkar det så är det lugnt. Funkar det inte kan du gå in under inställningar > appar > "appens namn" > behörigheter och ändra där inne.
Citera
2017-05-19, 20:59
  #5
Medlem
Emmalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ingen aning, kanske dålig översättning?

Vad "exakt" gör appen?

Jag får frågan på de flesta appar, men just denna är en hälso-app. Håller koll på min aktivitet under dagen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback