Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 09:59
  #1
Medlem
Hej allesammns!

Jag håller egentligen till på http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ men tyvärr är det inte tillåtet att föra vapendiskussioner där. Därför tänkte jag starta den här tråden på flashback.

Om man nu är en prepper och vill förbereda sig för TEOTWAWKI(the end of the world as we know it), vilka vapen bör man då köpa när man har tagit jägarexamen? Användningsområdena för dessa blir både jakt och självförsvar.

Viktiga saker som är av värde:

1. Vapnen bör inte vara jättedyra, även ammunitionen bör vara billig.
2. Vapnen bör använda lättöverkomlig ammunition.
3. Vapnen bör vara användbara till jakt och skydd.
4. Vapnen måste kunna skaffas på jägarexamen.
5. Vapnen bör inte ha känsliga delar eller behöva mycket underhåll.

Vad tror ni man ska skaffa? Och i vilken kaliber?
Citera
2017-06-13, 10:22
  #2
Medlem
Supersmurfens avatar
Kaliber .308win, 30-06 och 6,5*55 är bra och billig jaktammo. Billig och vanlig. Även de billiga gevären funkar bra, satsa pengarna på bra sikte. Varför inte halvautomat? Det är bra som självförsvar. De bästa är ju en hagelbrakare för självförsvarsbössa. Varför inte en halvautomat .22:a?

De bössor en prepper bör ha är i min mening.

Älgstudsare: enkelrepetare (enkel att underhålla, sämre som försvarsbössa), halvautomat (svårare att underhålla, lite tung om man går långt, bra i försvarssituatuoner).

Hagelbrakare. Helst halvautomatisk. Funkar till jakt och om det hettar till. Med brännicke-skott så kan du döda allt vilt.

Salongsgevär, .22:a, halvautomatisk. Bra som självförsvar och jakt. Man kan döda älg men en 22:a. Bränn av fem snabba skott i lungorna så dör den såsmånigom. Etiskt? Under en shtf-situation så är det etiskt.
Citera
2017-06-13, 10:28
  #3
Avstängd
https://www.fritidochprylar.se/produkt/Hunter-compound-
Citera
2017-06-13, 11:45
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
...
Hagelbrakare. Helst halvautomatisk. Funkar till jakt och om det hettar till. Med brännicke-skott så kan du döda allt vilt...

En del halvautomater kan vara kinkiga med ammon. En pump är mindre känslig.
Citera
2017-06-13, 12:07
  #5
Medlem
GekkoBleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hektor74
Hej allesammns!

Jag håller egentligen till på http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ men tyvärr är det inte tillåtet att föra vapendiskussioner där. Därför tänkte jag starta den här tråden på flashback.

Om man nu är en prepper och vill förbereda sig för TEOTWAWKI(the end of the world as we know it), vilka vapen bör man då köpa när man har tagit jägarexamen? Användningsområdena för dessa blir både jakt och självförsvar.

Viktiga saker som är av värde:

1. Vapnen bör inte vara jättedyra, även ammunitionen bör vara billig.
2. Vapnen bör använda lättöverkomlig ammunition.
3. Vapnen bör vara användbara till jakt och skydd.
4. Vapnen måste kunna skaffas på jägarexamen.
5. Vapnen bör inte ha känsliga delar eller behöva mycket underhåll.

Vad tror ni man ska skaffa? Och i vilken kaliber?

Alla vapen kräver underhåll, men spontant är en hagelbock och en cylinder-repeter både de naturliga och vanligaste valen - oavsett domedag eller inte. Men frågan är ändå absurd för mig, att vapeninnehav skulle korsas med prepping alltså, att ta jägarexamen och söka vapenlicens och beväpna sig för att förbereda sig passivt. Vapeninnehav är någonting som är väldigt aktivt och pågående, du tränar, du följer information och du ansvarar i mycket stor utsträckning.

Jag tänker snarare att du är prepper - men också jägare. Det vill säga att du lever med jakt primärt, och har ett intresse för prepping sekundärt. Det är nog sundare att se det så, att du intresseras av jakt och vill jaga. Bara då ska du ta jägarexamen, då kommer du få svar på i stort sett samtliga av dina frågor.
Citera
2017-06-13, 12:08
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Är inte en vanlig dubbelpipig hagelbössa att föredra vad gäller underhållet? Inte så mycket ammunitionsmatning som kan bråka. Tyvärr är två skott ganska lite vid skydd/strid, så det kanske är bra att komplettera med pistol eller revolver (funkar nog inte på jaktlicens).

Ammunition, kan det vara lämpligt att köpa laddpress och eventuellt anpassa vapeninköpen så att samma tändhatt och krut används i så många vapen som möjligt för att minska antalet "artikelnummer"?
Citera
2017-06-13, 13:15
  #7
Medlem
Tack för svaren! Hur är det med Kombi bössor? Hittade en drös billiga på nätet, Brno, som är i 12/5,6X52R men det verkar vara en sällsynt uddakaliber, priset var klart avskräckadne. Finns Kombibössor i 12/308w?
Citera
2017-06-13, 13:31
  #8
Medlem
Ska man ha halvautomater tycker jag det är vettigast med rekylomladdning, oftast mindre antal delar som gör det driftsäkrare och enklare rengöring/underhåll.
Citera
2017-06-13, 14:15
  #9
Medlem
luftvapem, pistol eller gevär. perfect till fågel och smådjurskytte, är väldigt tysta av sig och kan används som skydd.
Citera
2017-06-13, 14:38
  #10
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Luftvapen är inget att ha utifrån skyddsfunktion.... åtminstone om vi pratar licensfritt.
Möjligen att man skulle kunna använda en PCP-bössa i fullfartsutförande för skydd, men det är långt ifrån optimalt.
Jag skulle säga att du har flera aspekter att ta hänsyn till när det gäller val av prepperbössa.
1. Vad kan man tänka sig att du behöver verka mot? Småvilt, storvilt, skydd?
2. Vilket avstånd är aktuellt att behöva nå?
3. Hur svårt är vapnet att få licens på? (En AR15 vore väl optimal, men IPSC kräver en hel del för att man ska få licens på en sådan)
4. Hur tillgänglig är ammunitionen? (En kaliber som förs av försvarsmakten eller motsvarande är ju lättare att få tag i efter att samhället störtat samman)
5. Kostnad (Hur mycket får bössan kosta, och hur mycket kostar ammunition?)
6. Uthållighet (Hur slittålig ska bössan vara?)
7. Eldkraft (Hur många skott per minut behöver du kunna få iväg?)
8. Väderbeständighet (Rostfri? Syntetstock?)
9. Hur mycket får den låta? Hur viktigt är det att du kan använda bössan utan att dra uppmärksamhet till dig?)
10. Mångsidighet (Hur många olika roller kan ett vapen ta? exvis kan en hagelbössa skjuta både hagel och slugs)

Det finns säkert fler parametrar, men detta är några som jag kom fram till såhär i brådrasket.

Min uppfattning är att en hagelbössa är rätt mångsidig, med låg ammunitionskostnad, hög magasinskapacitet (givet att du monterar förlängningsrör på pumpen), bra eldkraft, hyfsad räckvidd (hundra meter med slugs), kan köpas i rostfritt med syntetstock, är hyfsat lätt att få licens på, och ammunitionen finns över hela landet. Den enda nackdelen är väl att den låter en del, och ljuddämpare till hagel är inte så vanligt.

Så mitt förslag blir en Remington 870 med 20 tums slätborrad slugpipa och gevärsriktmedel, syntetstock och förlängt magasinsrör. En sån bössa får du för femtusen spänn, ny från fabrik, och den fyller alla kriterier förutom att den inte är rostfri.
Citera
2017-06-13, 14:40
  #11
Medlem
sprithitlers avatar
Jag vill slå ett slag för halvautomaten, i a f för klass ett bössan.
Skulle jag köpa vapen idag och hade sådär 30 000kr efter att skåpet är betalt så blev det en hagelbössa, pumphagel eller halvautomat, beroende på vad jag klarar bäst att skjuta lerduvor med. Pumpen är minst känslig avseende ammunition så helst en pump, med lite reservdelar och tillgång till ett fullkapacitetsmagasin.
Sedan en halvautomat i.308 med åtminstone några extra magasin (minst tioskotts) och ett bra rödpunktssikte, gärna ett som det går att köpa tillsatssikten för förstoring och mörkersikte till när budgeten medger.
Bössa tre blir en .22lr, endera en 10-22 eller en bra cylinderrepeter, hur som helst skall den vara precisionsbygd för skytteträning och småvilt och försedd med ett okej kikarsikte.
De här bössorna duger till de vanligare formerna av jakt. Sedan vill man nog gärna ha en .308 cylinderrepeter med god precision och riktigt bra sikte och en toppfågelstudsare i .222 eller möjligen 6,5*55.
Som sjätte bössa om man kommer så långt skulle en rådjursbössa i .223 ombrotchad till 5.56 passa fint, gärna halvautomat.

Fördel med halvautomater utöver snabb omladdning och lägre rekyl är att reservdelar ofta kräver mindre tillpassning och är lättare att byta själv.
Citera
2017-06-13, 14:49
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Prepping?

När allt brakat samman har man ju det man har, ammunitionstillverkning lär vara något som prioriteras ganska lågt. Det betyder att ammunition har ett högt värde, och kan kanske inte ersättas särskilt enkelt.

För att jaga torde fällor då vara att föredra före att förbruka bristvaran ammunition. Sedan kan man överväga pilbåge som vapenalternativ (man måste ju inte välja bort något), men man skall i så fall vara bra på bågskytte.

För att göra det enkelt med vapenvalet, välj enkla vapen i militära (eller fd militära) kalibrar. Ett dubbelpipigt hagelgevär är en klassiker, duger att jaga allt med, med rätt ammunition. En älgstudsare (6.5 eller 308, med ett bra sikte) är ett bra komplement, men om du väljer ett vapen, hagel.

(I det läge du beskriver är naturvårdsverkets och samhällets övriga regelverk helt obsoleta, så ett halvautomatisk hagelgevär kan mest troligt byggas om för att hålla fler patroner än jaktransonen.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback