Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 23:16
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Någon som tittar på detta? Går på TLC. Tyvärr ganska sent nuförtiden vid 00.00 men avsnitten finns även på youtube ex https://www.youtube.com/watch?v=iZZXJHOKINs

Personer på 600 lb (ca 300 kg) som berättar hur det kunde gå så långt och man får följa dem under ett år då dem ska gå ner i vikt. Vet inte varför jag fastnat för programmet. Men fascineras över att det kan gå så långt. Kan känna igen mig i att mat kan vara en tröst och att man kan lägga på sig mycket vikt men dem får det oftast att framstå som att något traumatiskt händer sen vips så väger man 340 kg bara sådär. Att varken familj vänner eller andra närstående eller ens en själv någon gång stannar upp och funderar på vad som händer är ju helt sjukt.

Man häpnar ochså över hur dem närstående hela tiden gör det möjligt för personerna att få tag i maten. Oftast ursäktar dem sig med att "om jag inte ger dem mat blir dem arga" (Se denna tex blir inte mer trash än dessa människor https://www.youtube.com/watch?v=VWVmtB9zVco ) eller "om ens barn vill ha mat vill man ge det till dem" för att i nästa scen gråta och säga att dem är rädda att deras barn ska dö på grund av sin vikt. Oftast föräldrar eller ens pojkvän (ibland flickvän men noterar ochså att det oftare är så att de överviktiga kvinnorna har pojkvän medans männen är singlar). I ett avsnitt beklagar sig mannen över sin feta flickvän och säger att han måste ta barnen och sticka om det inte blir en förändring för att i nästa scen komma med munkar till frukost.

Men ochså frustrerande då många av patienterna nekar hjälpen dem får och istället går upp i vikt när läkaren sätter dem på en diet och kommer med en massa ursäkter. Avsnittet jag länkade i toppen är just ett sådant exempel.
Citera
2017-06-21, 16:34
  #2
Medlem
Kloges avatar
Jag brukar också se på det! Men det är som att missbruka alkohol eller knark fast mat är enkelt att få tag på. De anhöriga blir medberoende
Citera
2017-06-21, 21:42
  #3
Medlem
GenesisPs avatar
Har ni sett dubbelavsnitten om de två bröderna? Dock fokuserar avsnitten mest på den ene av dem. Han ser helt grotesk ut, hans övervikt är så koncentrerad till nederdelen av hans kropp, bland annat ser hans fötter ut som något ur en skräckfilm. Han är gravt beroende av pizza, och käkade sex pizzor om dagen när det var som värst. Jag förvånas alltid hur mycket skräpmat de har råd att köpa. I Sverige skulle sex pizzor om dagen kosta runt 500 kr, det skulle väldigt få ha råd med, men i USA kan en hel familj beställa hämtmat mycket billigare än att handla och laga själv.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-06-21 kl. 21:49.
Citera
2017-06-21, 21:45
  #4
Medlem
GenesisPs avatar
Avsnittet med Pauline Potter är nästan legendariskt, så jävla mycket gnäll, stön och stånk från människan. Dock har hon nu lyckats gå ner mycket i vikt, bildgoogla henne så får ni se. Men i 600 var hon helt jävla hopplös.

Penny är en annan kvinna som hade rena vanföreställningar om sig själv och sin vikt. Vad jag vet är hon fortfarande lika tjock, hon var med i ett uppföljningsprogram senare, och ingenting hade förändrats, snarare var det värre.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-06-21 kl. 21:50.
Citera
2017-06-22, 00:02
  #5
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Har ni sett dubbelavsnitten om de två bröderna? Dock fokuserar avsnitten mest på den ene av dem. Han ser helt grotesk ut, hans övervikt är så koncentrerad till nederdelen av hans kropp, bland annat ser hans fötter ut som något ur en skräckfilm. Han är gravt beroende av pizza, och käkade sex pizzor om dagen när det var som värst. Jag förvånas alltid hur mycket skräpmat de har råd att köpa. I Sverige skulle sex pizzor om dagen kosta runt 500 kr, det skulle väldigt få ha råd med, men i USA kan en hel familj beställa hämtmat mycket billigare än att handla och laga själv.
Var det han som åkte i husbil från östkusten(tror jag det var) ner till Houston för att träffa en läkare? Det sjukaste med hans historia tycker jag är att se hur kuvad hans farsa var som bara gav efter när sonen tjatade om att få McDonaldsmat eller liknande. Att han inte var mer mån om sin sons liv och stod emot när han bad om mat. Minns dock inte hur hans historia slutade, hade varit intressant att få veta.
Citera
2017-06-22, 01:56
  #6
Medlem
Två saker slår mig med programmet.

1. De har sällan jobb men kör ofta runt och äter enorma mängder mat, oftast snabbmat. Hur försörjer de sig? Vissa bor hos sin förälder (ofta mamman), som också brukar vara överviktig och äldre, om hon nu är pensionär, räcker då pensionen till allt?

2. Hur länge till ska Dr Nowzaradan (doktorn som är med i alla program) orka utföra operationer? Han är 73 år.
Citera
2017-06-29, 00:39
  #7
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Två saker slår mig med programmet.

1. De har sällan jobb men kör ofta runt och äter enorma mängder mat, oftast snabbmat. Hur försörjer de sig? Vissa bor hos sin förälder (ofta mamman), som också brukar vara överviktig och äldre, om hon nu är pensionär, räcker då pensionen till allt?

2. Hur länge till ska Dr Nowzaradan (doktorn som är med i alla program) orka utföra operationer? Han är 73 år.
Ja den där dr now. Att han orkar. Inte bara åldern utan att ta hand om alla dessa patienter ochså. Dem är så jäkla gnälliga. Blir väl så när dem fått som dem vill hela livet men jag hade fan fått hjärnblödning av att ta hand om dessa människor. Sen alla som tar sig dit och sen går upp i vikt när han erbjuder dem hjälp. Hur dem har råd vet jag inte. Men gissar att dem inte spenderar pengar på annat än mat. Är ju inte så att dem kan göra annat med pengarna är att köpa mat då dem bara ligger i sängen om dagarna.
Citera
2017-06-29, 10:39
  #8
Medlem
15minFames avatar
Skräpmat i usa, speciellt storpack, är billigare än i Sverige. Samt att de gör inget annat och spenderar inte pengar på andra saker som vanliga människor. Så det är väl så de har råd med sitt beroende.

Jag tycker också det är intressant att se hur folk runtomkring är såna medberoende och hur mesiga de är. De försöker inte ens lägga till lite frukt och grönt utan bara gör stora portioner av vad det nu är de lagar. Crazy.
Citera
2017-07-07, 00:11
  #9
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Penny är en annan kvinna som hade rena vanföreställningar om sig själv och sin vikt. Vad jag vet är hon fortfarande lika tjock, hon var med i ett uppföljningsprogram senare, och ingenting hade förändrats, snarare var det värre.
Dem körde det här avsnittet igår. Har iochförsig sett det förut men man blir så frustrerad av att se denne penny. Förvånar mig inte om hon är lika fet fortfarande. Satt i slutet av programmet och sa till mig själv "hoppas hon dör och ungjäveln får stå och gråta på hennes begravning". Ja låter hemskt men hon satt och grina och ville gå ner i vikt och få hjälp just för att hennes son inte skulle mista henne. Och så slutar det som det gjorde i programmet. Och hon skyller och gnäller på andra trots att dem ställer upp för henne och hjälper. Läkaren hjälpte till. Dem ringde ju tom in någon jävla brandkår för att lyfta in kärringen i bilen. Dem sålde sitt hus för operationen. Sen bara skiter hon i det.
Citera
2017-07-07, 01:24
  #10
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Dem körde det här avsnittet igår. Har iochförsig sett det förut men man blir så frustrerad av att se denne penny. Förvånar mig inte om hon är lika fet fortfarande. Satt i slutet av programmet och sa till mig själv "hoppas hon dör och ungjäveln får stå och gråta på hennes begravning". Ja låter hemskt men hon satt och grina och ville gå ner i vikt och få hjälp just för att hennes son inte skulle mista henne. Och så slutar det som det gjorde i programmet. Och hon skyller och gnäller på andra trots att dem ställer upp för henne och hjälper. Läkaren hjälpte till. Dem ringde ju tom in någon jävla brandkår för att lyfta in kärringen i bilen. Dem sålde sitt hus för operationen. Sen bara skiter hon i det.

Mm. Och Pennys man både stör jag mig på och tycker synd om. Han verkar genuint snäll och som han faktiskt älskar henne. Men hon är så jävla dryg och elak emellanåt, ser honom enbart som en mathämtare. Dock borde mannen tvärt sluta att köpa henne maten, vill hon ha måste hon fixa det själv.

Penny kommer att dö i förtid vilken dag som helst.
Citera
2019-02-21, 01:44
  #11
Medlem
Charmaines avatar
My 600 lb life (Kanal 11)

Är det någon som följer denna serie? Den handlar om extremt överviktiga personer - från ca 600 pound (ca 270 kg) - som vill ha hjälp att förändra sina liv. Sjukvården brukar inte ta sig an så pass överviktiga patienter; mycket för att de inte har maskiner som klarar av storleken/vikten på patienterna. Men i Houston, texas, finns en läkrae, dr Nowzaradan, som är villig att hjälpa dem.

Man får i varje avsnitt följa ett år i en persons liv, från det att han/hon tar steget att söka hjälp. Jag tycker serien är mycket intressant att föja, dels för att de som är motiverade är så duktiga och verkligen kämpar på, dels för att dr Now, som läkaren kallas, är så skicklig, medkännande men även "pushande".

Jag tycker ofta synd om de här människorna, visst, de har orsakat sin situation själva men ofta beror det på någon tragisk/traumatisk händelse - övergrepp, missbrukande föräldrar, förlust av barn/make/maka etc - som gjort att de söker tröst i mat. Ibland kan man bli lite irriterad när de sitter och gråter att de är så feta och ser så hemslka ut samtidigt som de proppar i sig pizza, kakor och glass, men som sagt, serien är riktigt bra.

Det vore intressant att diskutera serien med andra!

OBS! Jag vill inte se en massa hånfulla och elaka inlägg, "tjockisskämt" eller liknande!

Kort Youtube-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=Is8Azhu5ABA
Citera
2019-02-21, 02:31
  #12
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Är det någon som följer denna serie? Den handlar om extremt överviktiga personer - från ca 600 pound (ca 270 kg) - som vill ha hjälp att förändra sina liv. Sjukvården brukar inte ta sig an så pass överviktiga patienter; mycket för att de inte har maskiner som klarar av storleken/vikten på patienterna. Men i Houston, texas, finns en läkrae, dr Nowzaradan, som är villig att hjälpa dem.

Man får i varje avsnitt följa ett år i en persons liv, från det att han/hon tar steget att söka hjälp. Jag tycker serien är mycket intressant att föja, dels för att de som är motiverade är så duktiga och verkligen kämpar på, dels för att dr Now, som läkaren kallas, är så skicklig, medkännande men även "pushande".

Jag tycker ofta synd om de här människorna, visst, de har orsakat sin situation själva men ofta beror det på någon tragisk/traumatisk händelse - övergrepp, missbrukande föräldrar, förlust av barn/make/maka etc - som gjort att de söker tröst i mat. Ibland kan man bli lite irriterad när de sitter och gråter att de är så feta och ser så hemslka ut samtidigt som de proppar i sig pizza, kakor och glass, men som sagt, serien är riktigt bra.

Det vore intressant att diskutera serien med andra!

OBS! Jag vill inte se en massa hånfulla och elaka inlägg, "tjockisskämt" eller liknande!

Kort Youtube-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=Is8Azhu5ABA

Kollar ibland. Sorglig serie.

Hemskt att se när de stackars människorna knappt kan gå på toaletten eller duscha.
Och de som har någon form av familj får ju hjälp av dem med sin hygien men även hjälp med att hämta all onyttig mat.

Några i serien är ju riktigt motiverade, de till och med flyttar så att de kan satsa på sej själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback