Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-10, 17:58
  #1
Medlem
Tjena alla. Har funderat på att köpa hem redskap för att kunna träna hemma istället för på gymmet. Har ni några tips på optimal uppsättning av redskap som man:
- Kan träna hela kroppen med
- Kan ställa in i något skåp när de inte används (gärna ihopfällbart ifall det är t.ex. en bänk)

Alla tips uppskattas!
Citera
2017-09-10, 18:07
  #2
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avenuez
Tjena alla. Har funderat på att köpa hem redskap för att kunna träna hemma istället för på gymmet. Har ni några tips på optimal uppsättning av redskap som man:
- Kan träna hela kroppen med
- Kan ställa in i något skåp när de inte används (gärna ihopfällbart ifall det är t.ex. en bänk)

Alla tips uppskattas!

Bodylastics och en Adidas door gym. Tar minimal plats och du kan träna hela kroppen.
Citera
2017-09-10, 18:19
  #3
Avstängd
Hantlar gummiband och en chinsstång kommer du jävligt långt med.
Citera
2017-09-10, 18:21
  #4
Medlem
Jag använder mina kettlebells till det mesta. Man kan till och med träna magen med dem, genom att ligga på rygg och lyfta kettlebellen med fötterna. Annars har jag även en pilatesboll, och motståndsband i tre olika grader.
Citera
2017-09-10, 18:30
  #5
Medlem
En skivstång och vikter.
Citera
2017-09-10, 18:46
  #6
Medlem
Europes avatar
Jag fick en bra bok av min sambo med olika träningsmoment (med ingående illustrationer över övningar, muskler o.s.v.), samt köpte en enkel chinstång för dörröppningen, ett hantelset, ett skivstångsset och en billigare träningsbänk. Sedan finns det ju en del övningar som inte kräver speciella redskap. Det räcker för att jag ska kunna köra runt 70 olika övningar (enligt ett rullande schema). Ja, nu har jag förvisso varit tvungen att köpa lite fler vikter, då det har blivit för lätt med de jag hade.
Citera
2017-09-10, 18:55
  #7
Medlem
Har en lite hylla typ en skohylla modell större med blandade grejor ex. hantlar i olika storlekar, gummiband, fjäder och en del annat.
Bullworker var populärt i Sverige på 70-talet och jäkligt bra, samt inte heller så utrymmes krävande. Att helt utelämna gymmet kan bli svårt om du verkligen inte vill avsätta ett mindre rum för diverse olika gymgrejor ex. magtränare, bänkpress, motionscykel osv. Sedan tycker jag man ska ju inte glömma bort den rent sociala biten. Det är ju både trevligt och inspirerande att se och träna med andra också på gymmet.

Bullworker
https://youtu.be/A-s8mVFOcr0
Citera
2017-09-10, 19:03
  #8
Medlem
Tack för alla svar! Är just nu inne på att köpa Bodylastics, adidas door gym och ett par hantlar. Har ni tips på bra hantlar? Jag såg ett par tidigare idag som man tydligen enkelt kunde ställa in vikten på. Problemet var att de kostade 6000...
Citera
2017-09-10, 20:06
  #9
Medlem
Ska du träna hemma så vill du helst ha riktiga grejer. Förstår inte alla som ska börja träna hemma, men sätter sådana restriktioner som att det ska vara billigt som tusan och helst vara så få grejer som möjligt. Du ska alltså ha ett litet barngym med grejer som håller så dålig kvalité att du tröttnar efter att ens ha lyft med skiten första gången? ;/
Se till att köpa Power rack, en bra stång. Då kan du köra det mesta. Lite ströutrustning om du känner för de. Kanske de där hantlarna du syftar på. Eller så köper du 5-10 stycken par hantlar där du själv kan ställa in vikterna genom att ta bort och lägga till vikter.

Power rack:
http://www.gorillasports.se/power-ca...iABEgLelPD_BwE
Citera
2017-09-10, 21:03
  #10
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avenuez
Tack för alla svar! Är just nu inne på att köpa Bodylastics, adidas door gym och ett par hantlar. Har ni tips på bra hantlar? Jag såg ett par tidigare idag som man tydligen enkelt kunde ställa in vikten på. Problemet var att de kostade 6000...

Det fina med resistance bands är att du tränar hela kroppen och övar balans på de flesta övningar. Och det är väldigt kul att brainstorma fram nya övningar. De är grymt mångsidigt. Dessutom kan du direkt flytta lite närmre fästpunkten om de sista repsen i ett set är omöjligt, blir på så vis lättare och du kan pressa ut den sista krämen i lemmarna.
Citera
2017-09-11, 00:31
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av avenuez
Tack för alla svar! Är just nu inne på att köpa Bodylastics, adidas door gym och ett par hantlar. Har ni tips på bra hantlar? Jag såg ett par tidigare idag som man tydligen enkelt kunde ställa in vikten på. Problemet var att de kostade 6000...

Hantlar köper man på Rusta allt annat är vansinne.
Citera
2017-09-11, 08:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ska du träna hemma så vill du helst ha riktiga grejer. Förstår inte alla som ska börja träna hemma, men sätter sådana restriktioner som att det ska vara billigt som tusan och helst vara så få grejer som möjligt. Du ska alltså ha ett litet barngym med grejer som håller så dålig kvalité att du tröttnar efter att ens ha lyft med skiten första gången? ;/
Se till att köpa Power rack, en bra stång. Då kan du köra det mesta. Lite ströutrustning om du känner för de. Kanske de där hantlarna du syftar på. Eller så köper du 5-10 stycken par hantlar där du själv kan ställa in vikterna genom att ta bort och lägga till vikter.

Power rack:
http://www.gorillasports.se/power-ca...iABEgLelPD_BwE


Detta!

Riktiga vikter är den bästa investeringen som du kan göra.

Jag har testat ganska mycket innom hemma-träning och det slutar alltid med att jag går tilbaka till gymmet då motståndet blir för lätt.

Om du inte har plats för en olympisk stång (50mm) på 220cm och tillhörande viktskiver så köp det näst bästa som är 25mm stång och viktskiver.
25mm stången kan du köpa i längderna 150cm och 180cm och det har ALLA plats till hemma. ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback