Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 11:04
  #1
Medlem
Itons avatar
Hej, min tjej och jag planerar att flytta in i (hyra) ett hus inom kort. Ägaren har sagt att vi måste fixa ett eget vattenkontrakt. Ursäkta min okunskap men ska jag då bara kontakta kommunen om det eller måste jag göra något annat/ytterligare?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att ha bott i ett hus tidigare.
Citera
2018-03-04, 11:06
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ring kommunens telefonväxel & förklara ditt ärende så hjälper dom dig.

Läs av vattenmätaren så du har dom siffrorna klara, det kommer dom att fråga om.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-03-04 kl. 11:09.
Citera
2018-03-04, 11:08
  #3
Medlem
Pallestroms avatar
Ja för förra husägarna måste säga upp sitt avtal så ni får skaffa ett eget.
Inget konstigt.
Citera
2018-03-04, 11:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hej, min tjej och jag planerar att flytta in i (hyra) ett hus inom kort. Ägaren har sagt att vi måste fixa ett eget vattenkontrakt. Ursäkta min okunskap men ska jag då bara kontakta kommunen om det eller måste jag göra något annat/ytterligare?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att ha bott i ett hus tidigare.

är det kommunalt va i huset så får ju VA abonnemanget flyttas över på dig samma som med el abonnemanget

Med vänlig hälsning
t
Citera
2018-03-04, 11:23
  #5
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
är det kommunalt va i huset så får ju VA abonnemanget flyttas över på dig samma som med el abonnemanget

Med vänlig hälsning
t

Tack Tergo. Då tar jag helt enkelt kontakt med kommunen inom kort och ser till att lösa det.
Citera
2018-03-04, 12:30
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Förutom att du måste teckna eget vattenabonnemang, så behöver du teckna eget avtal för sophämtningen. I vissa kommunen är vatten- och sop-abonnemangen sammanslagna. Så kolla med kommunen vad som gäller.

För elabonnemanget kan du behöva teckna två separata avtal: 1) Elöverföringsabonnemang. Det gör du med det företag som äger elledningarna där du bort. Ofta är det Vattenfall. 2) Eldistributionsabonnemang - Det elföretag som du väljer att köpa strömmen av det. Det finns en uppsjö sådana.
Citera
2018-03-04, 19:01
  #7
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hej, min tjej och jag planerar att flytta in i (hyra) ett hus inom kort. Ägaren har sagt att vi måste fixa ett eget vattenkontrakt. Ursäkta min okunskap men ska jag då bara kontakta kommunen om det eller måste jag göra något annat/ytterligare?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att ha bott i ett hus tidigare.

Som flera andra tedsn skrivit är det bara att ringa kommunen. Sannolikt har ni kommunalt vatten.

Kolla också om ni har toa-tank som måste tömmas eller om ni har kommunalt avlopp.

Och glöm för guds skull inte att teckna en hemförsäkring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback