Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 08:34
  #133
Medlem
Ringhals3s avatar
Frågan är väl snarare när man anses vara rik?
Citera
2024-04-24, 10:28
  #134
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hur tänkte du där?

1M USD räcker ju bara till ca 330000KWD
Jag vet inte varför du fokuserar på det och det är även oväsentligt.
Poängen med mitt inlägg är att har man tillgång till en miljon så är man miljonär.
Citera
2024-04-24, 17:30
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Jag vet inte varför du fokuserar på det och det är även oväsentligt.
Poängen med mitt inlägg är att har man tillgång till en miljon så är man miljonär.

Det kan väl omöjligt vara oväsentligt när du hävdar att med 1M USD är man miljonär I alla länder?
I USD ja,men då är man det likaväl med 1M IDR
Citera
2024-04-24, 17:32
  #136
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Håller inte riktigt med ditt resonemang ang tillgångar - skulder.
Är tillgångarna bundet kapital i ex en bostad - skulder = 1 miljon så är du inte miljonär, du kan bli miljonär men då krävs det att du avyttrar din fastighet och efter skatt och skulder har en miljon på banken, först då är du miljonär.

På älgjakten träffade jag en sån som du anser är miljonär, ägare av gård värd någon miljon som han haft länge dvs låga skulder. En miljonär som du kallar det. Han hade stora bekymmer då värmesystemet rasat, skulle kosta 80000, det var pengar som han inte hade utan efter klagan hur jävligt det var och imorgon kan jag inte vara med på jakten för ska till banken och låna pengar osv. Är det en miljonär? Tillgång - skuld= par miljoner?
Han har fan inte ens råd betala 80000 kontant. Miljonär blir han om han säljer gården vid dagens prisbild på jord/skog, innan dess är han inte miljonär.

Miljonär eller inte i svenska kronor beror enbart på om man har en nettoförmögenhet/nettotillgångar värda minst en miljon. Man behöver som du ser inte vara rik bara för det, en miljon sek är inte särskillt mycket numra, många vanliga personbilar kostar över en miljon sek nya idag.
Citera
2024-04-24, 21:37
  #137
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det kan väl omöjligt vara oväsentligt när du hävdar att med 1M USD är man miljonär I alla länder?
I USD ja,men då är man det likaväl med 1M IDR
Ok, jag kanske var otydlig, men det går ju inte att justera någonting efteråt här på flashback, inte ens stavfel
Min poäng var iaf att har man en miljon att spendera så är man miljonär oavsett valuta.
Citera
2024-04-24, 21:45
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Ok, jag kanske var otydlig, men det går ju inte att justera någonting efteråt här på flashback, inte ens stavfel
Min poäng var iaf att har man en miljon att spendera så är man miljonär oavsett valuta.

Där är vi helt överens
Citera
2024-04-24, 21:48
  #139
Medlem
Pungsvings avatar
När man kan ta ut en miljon för att köpa en Porsche och har råd med försäkringen och löpande service av den.
Citera
2024-04-25, 15:10
  #140
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
När man kan ta ut en miljon för att köpa en Porsche och har råd med försäkringen och löpande service av den.

Men inte om man köper en Ferrari?

Man är väl rik i båda fallen och miljonär, sedan är de flesta miljonärer inte rika numera eftersom en miljon kronor inte är något som imponerar 2024.

När miljonärerna och uttrycket dök upp i Sverige vid industrialiseringen i slutet av 1800-talet så var en miljon unefär det som motsvarar en miljard idag.

Dags att sluta tala om miljonärer och tala om miljardärer istället.

Hade vi infört euron så hade det krävts åtminstone lite mer för att bli miljonär.

I Venezuela så är man miljonär i Bolivares så fort man har tillgångar värda motsvarande tre svenska kronor. Trots att alla är miljonärer i Venezuela så är de inte rika...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback