Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 01:01
  #1
Medlem
läste att man måste ha en månadsinkomst på 700k (sju hundra tusen, ja) minst, för att räknas som miljonär. tror ni det kan stämma?
Citera
2018-10-23, 01:12
  #2
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
läste att man måste ha en månadsinkomst på 700k (sju hundra tusen, ja) minst, för att räknas som miljonär. tror ni det kan stämma?
På riktigt, tänk igenom det där......
Citera
2018-10-23, 01:19
  #3
Medlem
Sam.Boyds avatar
1 miljon Euro i kapital och värdepapper.

Egen bostad, konst och bilar räknas inte.
Citera
2018-10-23, 01:20
  #4
Medlem
1 krona, miljonär? NEJ
2 kronor, miljonär? NEJ
3 kronor, miljonär? NEJ
4 kronor, miljonär? NEJ
5 kronor, miljonär? NEJ
10 kronor, miljonär? NEJ
20 kronor, miljonär? NEJ
50 kronor, miljonär? NEJ
100 kronor, miljonär? NEJ
200 kronor, miljonär? NEJ
500 kronor, miljonär? NEJ
1 000 kronor, miljonär? NEJ
2 000 kronor, miljonär? NEJ
5 000 kronor, miljonär? NEJ
10 000 kronor, miljonär? NEJ
50 000 kronor, miljonär? NEJ
100 000 kronor, miljonär? NEJ
250 000 kronor, miljonär? NEJ
500 000 kronor, miljonär? NEJ
750 000 kronor, miljonär? NEJ
1 000 000 kronor, miljonär? JA! =) Euro/Dollarmiljonär? NEJ
Citera
2018-10-23, 01:27
  #5
Medlem
menar liksom multi miljonär. att man är det kontinuerligt. inte bara spara ihop 1 miljon o sen kalla sig miljonär
Citera
2018-10-23, 01:40
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Om du har en inkomst över 1,9 miljoner kronor så räknas du in i denna skaran:

Citat:
The recipients of Connoisseur Magazine belong to the half percent of the Swedish working population with an income above SEK 1.9 million per year (controlled by the Swedish tax office). We estimate the average income at around SEK 4 million per year.

http://www.connoisseurint.se/en/

Ja, då är du rik (miljonär)!
Citera
2018-10-23, 01:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
menar liksom multi miljonär. att man är det kontinuerligt. inte bara spara ihop 1 miljon o sen kalla sig miljonär
Herregud vilken korkad tråd.

Man är multi-miljonär när man har fler än 1 miljon i likvida medel i den valuta som omtalas.

Har man en stor förmögenhet i vissa länder med förmögenhetsskatt är det vanligt att man köper konst och dylikt för att undvika skatta lika mycket förmögenheten som man annars skulle ha gjort om allt var tillgängligt på kontot.

Skulle inte förvåna mig om TS var dollarmiljonär.
Korkade människor har en tendens att bli stenrika i dagens samhälle.
Citera
2018-10-23, 01:43
  #8
Medlem
Jag fattar inte vad du menar. När tillgångar minus skulder är minst 1 miljon i den valuta man väljer så är man ju miljonär. Det är det ordet betyder.

Syftar du kanske på ekonomiskt oberoende, att man kan leva helt på sitt sparande utan stt behöva arbeta mer? I så fall brukar det krävas ca 10 miljoner kr för att leva på räntan. Lever man snålt går det nog att komma billigare undan.

Viktigt att man låter pengarna växa minst 2% för att täcka inflationen, sedan kan man använda resten. Men det finns även dåliga år på börsen och börskrascher att ta hänsyn till. Jag hade nog inte velat ta ut mer än ca 3% av sparandet om året, och hoppas på en snittavkastning på 7%.

Samtidigt kan man ju tänka att man ska vara nere på noll när man dör. Så pengamaskinen behöver inte vara helt stabil, vara den håöler tillräckligt länge.
Citera
2018-10-23, 02:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Herregud vilken korkad tråd.

Man är multi-miljonär när man har fler än 1 miljon i likvida medel i den valuta som omtalas.

Har man en stor förmögenhet i vissa länder med förmögenhetsskatt är det vanligt att man köper konst och dylikt för att undvika skatta lika mycket förmögenheten som man annars skulle ha gjort om allt var tillgängligt på kontot.

Skulle inte förvåna mig om TS var dollarmiljonär.
Korkade människor har en tendens att bli stenrika i dagens samhälle.
haha jadu. har noll på kontot o arbetslös men drömma gör jag.
Citera
2018-10-23, 02:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Jag fattar inte vad du menar. När tillgångar minus skulder är minst 1 miljon i den valuta man väljer så är man ju miljonär. Det är det ordet betyder.

Syftar du kanske på ekonomiskt oberoende, att man kan leva helt på sitt sparande utan stt behöva arbeta mer? I så fall brukar det krävas ca 10 miljoner kr för att leva på räntan. Lever man snålt går det nog att komma billigare undan.

Viktigt att man låter pengarna växa minst 2% för att täcka inflationen, sedan kan man använda resten. Men det finns även dåliga år på börsen och börskrascher att ta hänsyn till. Jag hade nog inte velat ta ut mer än ca 3% av sparandet om året, och hoppas på en snittavkastning på 7%.

Samtidigt kan man ju tänka att man ska vara nere på noll när man dör. Så pengamaskinen behöver inte vara helt stabil, vara den håöler tillräckligt länge.
ekonomiskt oberoende! det var ordet ja sökte. men att vara det på miljonär skalan
Citera
2018-10-23, 03:33
  #11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Jag fattar inte vad du menar. När tillgångar minus skulder är minst 1 miljon i den valuta man väljer så är man ju miljonär. Det är det ordet betyder.

Syftar du kanske på ekonomiskt oberoende, att man kan leva helt på sitt sparande utan stt behöva arbeta mer? I så fall brukar det krävas ca 10 miljoner kr för att leva på räntan. Lever man snålt går det nog att komma billigare undan.

Viktigt att man låter pengarna växa minst 2% för att täcka inflationen, sedan kan man använda resten. Men det finns även dåliga år på börsen och börskrascher att ta hänsyn till. Jag hade nog inte velat ta ut mer än ca 3% av sparandet om året, och hoppas på en snittavkastning på 7%.

Samtidigt kan man ju tänka att man ska vara nere på noll när man dör. Så pengamaskinen behöver inte vara helt stabil, vara den håöler tillräckligt länge.
Helst skall ju kapitalets kopkraft bevaras om man skall vara riktigt oberoende rentier. Avkastningen skall alltsa helst tacka inflation, skatt och konsumtion. Att vara pa noll nar man avlider ar lite tattigt mot barnen, tycker jag men det ar ju upp till var och en.
Citera
2018-10-23, 05:41
  #12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Jag fattar inte vad du menar. När tillgångar minus skulder är minst 1 miljon i den valuta man väljer så är man ju miljonär. Det är det ordet betyder
Håller inte riktigt med ditt resonemang ang tillgångar - skulder.
Är tillgångarna bundet kapital i ex en bostad - skulder = 1 miljon så är du inte miljonär, du kan bli miljonär men då krävs det att du avyttrar din fastighet och efter skatt och skulder har en miljon på banken, först då är du miljonär.

På älgjakten träffade jag en sån som du anser är miljonär, ägare av gård värd någon miljon som han haft länge dvs låga skulder. En miljonär som du kallar det. Han hade stora bekymmer då värmesystemet rasat, skulle kosta 80000, det var pengar som han inte hade utan efter klagan hur jävligt det var och imorgon kan jag inte vara med på jakten för ska till banken och låna pengar osv. Är det en miljonär? Tillgång - skuld= par miljoner?
Han har fan inte ens råd betala 80000 kontant. Miljonär blir han om han säljer gården vid dagens prisbild på jord/skog, innan dess är han inte miljonär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback