Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-25, 09:16
  #1
Medlem
Jag är inte född eller uppvuxen i Sverige, så jag har stora kunskapsluckor gällande svensk musik. Nu har jag bott här i 11 år, så den nyare svenska musiken känner jag till, men vilka klassiker finns det som liksom tillhör allmänbildningen? Kan ni få till en liten lista som jag kan lyssna mig igenom? Tacksam för alla förslag!
Citera
2019-01-25, 09:25
  #2
Medlem
krossapatriakratets avatar
Du måste kunna hela Greace Soundtracked utantill på fyllan.

Gyllene Tider - Sommartider.
Freestyle - Fantasi.

Kan du inte redan "Final Countdown" kan du avsäga dig Sverige och åka till Kabul!
Citera
2019-01-25, 09:26
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halley
Jag är inte född eller uppvuxen i Sverige, så jag har stora kunskapsluckor gällande svensk musik. Nu har jag bott här i 11 år, så den nyare svenska musiken känner jag till, men vilka klassiker finns det som liksom tillhör allmänbildningen? Kan ni få till en liten lista som jag kan lyssna mig igenom? Tacksam för alla förslag!

Börja här:
(FB) Dom 10 Bästa svenska låtarna.
(FB) Tidernas bästa svenska låt?

Inte läst de trådarna själv men den bör vara rätt breda med tanke på antalet svar.

Trackslistans årssammanställningar bör täcka åren 1984-2010.
__________________
Senast redigerad av Dofterna 2019-01-25 kl. 09:30.
Citera
2019-01-25, 09:32
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossapatriakratet
Du måste kunna hela Greace Soundtracked utantill på fyllan.

Gyllene Tider - Sommartider.
Freestyle - Fantasi.

Kan du inte redan "Final Countdown" kan du avsäga dig Sverige och åka till Kabul!

Greace som Grease? Ett amerikanskt soundtrack till en amerikansk film?
Citera
2019-01-25, 09:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krossapatriakratet
Du måste kunna hela Greace Soundtracked utantill på fyllan.

Gyllene Tider - Sommartider.
Freestyle - Fantasi.

Kan du inte redan "Final Countdown" kan du avsäga dig Sverige och åka till Kabul!

Ok, jag får specificera: Svenska låtar på svenska :-)
Citera
2019-01-25, 09:44
  #6
Medlem
Taklampsfots avatar
Jag tänker härmed dela en låt som är en klassiker men som också speglar det svenska folket.

Magnus Uggla - Kung för en dag
Citera
2019-01-25, 09:48
  #7
Avstängd
Biggedys avatar
Roger Pontare - När vindarna viskar mitt namn.
Citera
2019-01-25, 09:48
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Kent med låten "Sverige".
"Sverige, Sverige älskade land.."
Citera
2019-01-25, 09:55
  #9
Medlem
Swe1227s avatar
Du bör iaf känna till Bellman och evert taube.
Citera
2019-01-25, 09:59
  #10
Medlem
bravehs avatar
Ulf Lundell - Öppna landskap

Idas sommarvisa, Nu tändas tusen juleljus...
Citera
2019-01-25, 09:59
  #11
Medlem
Förutom de för din åldersgrupp aktuella låtarna bör du kunna nynna ned i och kunna några strofer av Evert Taube, Carl-Mikael Bellman och Cornelius Wreesvijk, du kommer dock endast att träffa på dem vid midsommarfirande och kräftskivor tillsammans med dem dom är lite äldre än du. Hör till kulturarvet liksom.
Något som min svärdotter, som inte växt upp i Sverige upptäckte efter en viss tid. De barnprogram som var populära här när hon var liten känner hon inte till. De i hennes ålder refererar inte så sällan till dessa. Beppes godnattstund, Kalles klätterträd, Lillatrumpa och syster Yster. Många 70-80 talister har en hatkärlek till dessa. De kan vissa repliker och nynnar signaturmelodin och alla som var med börjar skratta och hon fattar aldrig ett dugg säger hon.
Citera
2019-01-25, 10:18
  #12
Medlem
ArtFevers avatar
Vill gärna inflika med Ted Gärdestads diskografi, särskilt:
  • Jag vill ha en egen måne
  • Sol, vind och vatten
  • Eiffeltornet
  • Satellit
  • Himlen är oskyldigt blå
  • För kärlekens skull
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback