Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-03, 12:54
  #1
Medlem
Bobby Knights avatar
Är det en bra idé att förlägga hotellvistelse i Neapel och använda staden som utgångspunkt för att besöka olika delar som Capri, Amalfikusten, Ischia, Postiano, mm?
Citera
2019-03-03, 12:58
  #2
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Har visserligen aldrig varit där, men hört (från två vänner oberoende av varandra) att staden är förfallen och att man blir blåst som turist.

Försök kolla upp. Jag är förstås också nyfiken om någon kan uppdatera mig. Mina källor är inte direkt färska.
Citera
2019-03-03, 13:41
  #3
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Är det en bra idé att förlägga hotellvistelse i Neapel och använda staden som utgångspunkt för att besöka olika delar som Capri, Amalfikusten, Ischia, Postiano, mm?
Utgick från Neapel när jag skulle till Pompeji. Ingen plats jag vill besöka igen. 8-åringar utanför hotellet som slangade bensin från moped att ha till molotovcocktail och varenda byggnadsmeter nedklottrad, inklusive kyrkor.
Känns som en plats där man kan bli rånmördad för fikabröd.
Citera
2019-03-03, 13:53
  #4
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag har varit där. Fascinerande stad - gammal bebyggelse, intressant historia, bitvis förfall, skräpigt och fantastiskt bullrigt. Ambulanser med krockskador, sirener och alla tutar. Ingen tutar egentligen för att de är upprörda eller för att begära företräde utan mest för att man ska låta mycket.

Ska man gå över gatan väntar man inte snällt som i Sverige utan man kliver bestämt och mycket synligt rätt ut. Då stannar bilarna.

Neapel är intressant. Jag ångrar inte att jag var där men tror inte jag åker dit igen.

På kvällen ska man välja var man går. Det finns en risk för rån men beter man sig klokt är sannolikeheten att man blir rånad inte stor.

Det var intressanta historieprogram om Neapel på TV för ett slag sedan. Det finns gångar under jorden, stora skyddsrum fulla med bilskrot från andra världskriget och en T-banestation man aldrig tagit i drift, hemliga gångar från något palats och om man går ännu längre ner tunnlar från romartiden.
Citera
2019-03-03, 15:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Är det en bra idé att förlägga hotellvistelse i Neapel och använda staden som utgångspunkt för att besöka olika delar som Capri, Amalfikusten, Ischia, Postiano, mm?

Man känner redan när man kommer till Neapels flygplats att stan är helt vrickad. Jag skulle köpa en bussbiljett, det gick inte att betala med kort. Den ena bankomaten var trasig och den andra bankomaten var sedlarna "slut" i. Däremot fanns det ett växlingskontor som gärna växlade till en "intressant" kurs. Atmosfären på flygplatser brukar ju vara ungefär likadan i stora delar av världen. Men i Neapel stod det tio poliser med k-pist utanför entrén till incheckningen.

Visst kan man åka in till Neapel och "kolla läget". Men som bas för en längre vistelse med dina önskemål om utflykter skulle jag rekommendera Sorrento. Visst, det är turistigt. Men inte på det där sunkiga sättet. Sorrento och Amalfikusten har stil. Dock bör man vara medveten om att Capri verkligen är helt invaderat av turister sommartid. Det vill säga, precis allting tar längre tid att göra än man tror att de ska göra.
Citera
2019-03-03, 16:45
  #6
Medlem
Bobby Knights avatar
Tack för tipsen alla. Blev sicilien istället :P
Citera
2019-05-11, 03:36
  #7
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Hyr inte bil ifrån Enterprise Locauto!!
Citera
2019-06-27, 00:54
  #8
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Man känner redan när man kommer till Neapels flygplats att stan är helt vrickad. Jag skulle köpa en bussbiljett, det gick inte att betala med kort. Den ena bankomaten var trasig och den andra bankomaten var sedlarna "slut" i. Däremot fanns det ett växlingskontor som gärna växlade till en "intressant" kurs. Atmosfären på flygplatser brukar ju vara ungefär likadan i stora delar av världen. Men i Neapel stod det tio poliser med k-pist utanför entrén till incheckningen.

Visst kan man åka in till Neapel och "kolla läget". Men som bas för en längre vistelse med dina önskemål om utflykter skulle jag rekommendera Sorrento. Visst, det är turistigt. Men inte på det där sunkiga sättet. Sorrento och Amalfikusten har stil. Dock bör man vara medveten om att Capri verkligen är helt invaderat av turister sommartid. Det vill säga, precis allting tar längre tid att göra än man tror att de ska göra.

Är det sant som det sägs att Neapel de senaste åren har blivit totalt invaderad av illegala invandrare från Sub-Sahara och MENA?Vi talar värre än Malmö.

Hade tänkt åka dit och Amalfiksuten med frugan i sommar.
Citera
2019-06-27, 10:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är det sant som det sägs att Neapel de senaste åren har blivit totalt invaderad av illegala invandrare från Sub-Sahara och MENA?Vi talar värre än Malmö.

Hade tänkt åka dit och Amalfiksuten med frugan i sommar.

Städerna i södra Italien är fattiga på ett sätt som är rätt främmande i Västeuropa. Alltså om du är i typ Neapel eller Catania och befinner dig i ett bostadsområde som är något "under medel" så kommer du att uppleva en desperation som är rätt svår att förstå som svensk. Vi pratar om folk som verkligen vänder på varenda jävla Euromynt.
Ja, det finns en massa afrikaner. Men även en massa fattiga infödda italienare samt östeuropéer och allehanda asiater.
Dock går det direktbuss från flygplatsen till Sorrento där du kan vandra omkring i en trygg miljö med andra turister och skapligt välbeställda italienare.
Citera
2019-06-27, 22:31
  #10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Städerna i södra Italien är fattiga på ett sätt som är rätt främmande i Västeuropa. Alltså om du är i typ Neapel eller Catania och befinner dig i ett bostadsområde som är något "under medel" så kommer du att uppleva en desperation som är rätt svår att förstå som svensk. Vi pratar om folk som verkligen vänder på varenda jävla Euromynt.
Ja, det finns en massa afrikaner. Men även en massa fattiga infödda italienare samt östeuropéer och allehanda asiater.
Dock går det direktbuss från flygplatsen till Sorrento där du kan vandra omkring i en trygg miljö med andra turister och skapligt välbeställda italienare.

Utmärkt beskrivelse av staden och det är exakt den kulturchock jag vill uppleva. Äktheten i Syditalien.
Dock är vi inte sugna på att bli rånmördade av 12 afrikaner när vi går genom Spaccanapoli.
Det afrikanska inslaget tillhör inte den "desperation " för överlevnad som alltid funnits i Syditalien i Neapel.
Citera
2020-03-02, 21:33
  #11
Medlem
Smutsig o äcklig stad.
Citera
2020-03-10, 02:17
  #12
Medlem
Rainbowmakers avatar
Äh hoppas ni inte har rätt i den här tråden, skall tillbringa 2 månader där i sommar med jobbet. Visst kommer det bli mycket jobb men lite fritid blir det och då skall jag ha roligt! Återkommer om hur min vistelse va där.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3024185

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback