Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-23, 17:08
  #49
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Jag har varit på Solkusten nyligen och besökt diverse platser. Det här är mina intryck av Marbella, för- och nackdelar.

Fördelar
-Fantastisk strandpromenad.
-Fina stränder även i centrum.
-Man kan gå till fots i staden.
-Stort utbud av restauranger och barer.
-Välvårdat och rent.
-Känns tryggt och säkert.

Nackdelar
-Många britter och ryssar.
-Ganska backigt på vissa ställen.
-Längre från flygplatsen och ingen tågförbindelse.
-Lite snobbigt.
-Överexploaterat på vissa ställen, har problem med vatten/el/vägar.
-Dyrt med objekt att köpa jämfört med andra delar av Solkusten.
-Högre levnadskostnader för mat, barer, restauranger.
Följer med intresse dina avrapporteringar då vi går i samma tankar. Har du varit till Nerja och vad var i så fall ditt intryck?
Citera
2020-09-23, 17:17
  #50
Avstängd
Xpander-s avatar
Köpte du något och hur ser du på alla bank repossessions. Är inte hela marknaden rätt rökt egentligen med överutbud?
Citera
2020-09-23, 17:43
  #51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Vad jag har hört så är de här ställena inte perfekta. Någon som känner till om det verkligen stämmer?

Fuengirola
Har blivit stökigt och bråkigt på nätterna i innerstan. Finländarna börjar dra sig mot Marbella istället.

Cabopino
Vacker hamn, bra för söndagslunch men inte för att bo permanent.

Benalmadena
Trevligt, fin utsikt, ligger högt, brant. "Billig" turism där med många engelsmän. Fint för en utflykt men inte att bo där.

Vet ingenting om Cabopino men du måste åka runt och testa själv. Jag skulle aldrig bo i varken Benalmadena eller Fuengirola men utkanterna ex. Mijas kan fungera om man har bil och området fungerar.

Det finns i princip oexploaterade delar av kusten både längs Costa Tropical och atlantkusten som är betydligt bättre än Malagaområdet om det viktigaste inte är att du kan köpa svensk husmanskost i närbutiken.
Citera
2020-09-23, 17:57
  #52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
För några år sedan kunde man till exempel köpa ett hus i Nueva Andalucia för 500 000-600 000 EUR. Sedan gjorde man ytliga renoveringar (måla om, öppna upp och installera nytt kök) och homestyling. Idag kan man sälja det för kanske 1 000 000 EUR. Det finns många, bl.a. svenskar, som arbetar med köp-renovering-sälj i området även om det inte går att göra samma klipp som för några år sedan. Man bör nog se upp med aktörer som bara satsar på att maximera försäljningspriset via ytliga renoveringar och homestyling.

Grejen är att det är dyrt och komplicerat att sälja bostäder i Spanien. Just Costa del Sol är inte det mest komplicerade området men du kan fortfarande räkna på hutlösa skatter och dolda avgifter både vid köp och försäljning. Jag rekommenderar inte husköp i Spanien förrän man har pengar över och vet vad man ger sig in på.
Citera
2020-09-28, 18:39
  #53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Är det inte rätt poänglöst att köpa i Spanien? Svag krona på en darrig marknad som dessutom har restriktioner mot att hyra ut. Vad är grejen? Att ha golfklubborna på plats? Värdeökning är väl knappast att räkna med?
Citera
2020-09-28, 23:37
  #54
Avstängd
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Är det inte rätt poänglöst att köpa i Spanien? Svag krona på en darrig marknad som dessutom har restriktioner mot att hyra ut. Vad är grejen? Att ha golfklubborna på plats? Värdeökning är väl knappast att räkna med?

ja, bor man inte där en hyffsat stor del av året, fattar jag inte varför man ska köpa något, om jag köpte något skulle jag aldrig hyra ut det och ha en massa främmande folk boendes där, känns inte alls fräscht.
Citera
2020-09-29, 09:28
  #55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Är det inte rätt poänglöst att köpa i Spanien? Svag krona på en darrig marknad som dessutom har restriktioner mot att hyra ut. Vad är grejen? Att ha golfklubborna på plats? Värdeökning är väl knappast att räkna med?
Ja det är väl lite det, ha allt på plats, bara köpa billiga flygstolar och handbagage.
Det gör ju att man drar ner många weekends typ tor-sön när det är tråkigt hemma. Självklart kan man göra det ändå och hyra varje gång men det blir ju inte av.
Känner flera som har lägenhet och de åker nog drygt 10ggr/år.
Jag funderar själv på att köpa i Fuengirola men frågan är hur marknaden kommer vara närmaste 2 åren?
Citera
2020-10-03, 13:56
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Följer med intresse dina avrapporteringar då vi går i samma tankar. Har du varit till Nerja och vad var i så fall ditt intryck?

Bra. Jag har varit i Nerja ungefär 5 dagar vid olika tillfällen men bara över dagen.

Fördelar
-Fina och mycket breda stränder öster om stadskärnan
-Många svenskar (om man gillar det)
-Bra och populär marknad för att hyra ut lägenheter. Många gillar Nerjas traditionella fiskeby-känsla och stränder. Man kan få bra ekonomi i ett lägenhetsköp med rätt timing, ställe och utformning
-Lägre priser på fastigheter än mer västerut mot och i Marbella
-Välvårdat och rent
-Känns tryggt och säkert

Nackdelar
-Har stora problem med toalettavfall på havsbotten efter att orenat avloppsvatten släpps ut direkt i havet
-Väldigt många turister, nästan året runt, inne i staden där man besöker Europas balkong
-Ingen riktigt stad. Det känns mer som ”gamla stan” som förvisso är pittoresk och har hög mysfaktor
-Backigt på vissa ställen
-Många restauranger är turistfällor
Citera
2020-10-03, 14:03
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kan det vara låg kriminalitet om där finns folk med pengar, pengar drar till sig brott? Inbrott, rån, kidnappning osv. Tillströmningen av MENA i Spanien har väl varit stor och oavsett bidrag eller ej så begår de brott? Man har väl galler för fönstren av en orsak!

Den spanska polisen är mycket effektiv och synlig ända ner på kommun- och bynivå. Det finns mer än 220000 poliser i Spanien.

Jag har fått berättat för mig att gallren för fönster och dörrar, för att skydda sig och sin egendom, är en kvarleva från Franco-tiden och som sitter djupt i den spanska folksjälen. Franco införde begränsad åsikts- & yttrandefrihet under 1939-1975 och fängslade två miljoner regimkritiker. Det fanns också en svår svält i befolkningen och många blev desperata, gjorde inbrott och plundrade.
Citera
2020-10-03, 14:25
  #58
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Bra. Jag har varit i Nerja ungefär 5 dagar vid olika tillfällen men bara över dagen.

Fördelar
-Fina och mycket breda stränder öster om stadskärnan
-Många svenskar (om man gillar det)
-Bra och populär marknad för att hyra ut lägenheter. Många gillar Nerjas traditionella fiskeby-känsla och stränder. Man kan få bra ekonomi i ett lägenhetsköp med rätt timing, ställe och utformning
-Lägre priser på fastigheter än mer västerut mot och i Marbella
-Välvårdat och rent
-Känns tryggt och säkert

Nackdelar
-Har stora problem med toalettavfall på havsbotten efter att orenat avloppsvatten släpps ut direkt i havet
-Väldigt många turister, nästan året runt, inne i staden där man besöker Europas balkong
-Ingen riktigt stad. Det känns mer som ”gamla stan” som förvisso är pittoresk och har hög mysfaktor
-Backigt på vissa ställen
-Många restauranger är turistfällor
Tack! Har fått en känsla av att det är vääldigt hög pensionärsfaktor. Det avskräcker.
Citera
2020-10-28, 19:09
  #59
Medlem
Hej,
Intressant tråd. Tittar ofta på den där brittiska serien som går på TV4, "En plats i solen", och de är ju väldigt ofta på solkusten med mycket britter vad det verkar. Känner igen flera av orterna som nämnts här från just det programmet.

Jag har lite funderingar kring hur det fungerar med bostad och boende i Spanien? Köper man bostadsrätt här hemma så är det (ofta) ett högt inköpspris och dessutom (ofta) en hög månadsavgift till bostadsrättsföreningen. Hur funkar det i Spanien? Jag har fått uppfattningen att man köper lägenheten och att det sen inte är någon månadsavgift, annat än avgift för skötsel av eventuell gemensam pool och grönområden, stämmer det? Vad tillkommer för avgifter vid köp? På En plats i solen så är det typ att de gör affär på köparnas budget något hundratusen pund, men man får aldrig veta om är inkulsive eventuella avgifter, provisioner och liknande eller om sånt tillkommer?

Fråga också hur det funkar med sjukvård där nere? Har man som bosatt men medborgare i annat EU-land rätt till sjukvård eller behövs någon separat sjukvårdsförsäkring?
Citera
2020-11-17, 17:24
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartKaffemugg
Hej,
Intressant tråd. Tittar ofta på den där brittiska serien som går på TV4, "En plats i solen", och de är ju väldigt ofta på solkusten med mycket britter vad det verkar. Känner igen flera av orterna som nämnts här från just det programmet.

Jag har lite funderingar kring hur det fungerar med bostad och boende i Spanien? Köper man bostadsrätt här hemma så är det (ofta) ett högt inköpspris och dessutom (ofta) en hög månadsavgift till bostadsrättsföreningen. Hur funkar det i Spanien? Jag har fått uppfattningen att man köper lägenheten och att det sen inte är någon månadsavgift, annat än avgift för skötsel av eventuell gemensam pool och grönområden, stämmer det? Vad tillkommer för avgifter vid köp? På En plats i solen så är det typ att de gör affär på köparnas budget något hundratusen pund, men man får aldrig veta om är inkulsive eventuella avgifter, provisioner och liknande eller om sånt tillkommer?

Fråga också hur det funkar med sjukvård där nere? Har man som bosatt men medborgare i annat EU-land rätt till sjukvård eller behövs någon separat sjukvårdsförsäkring?


Månadsavgiften är ofta lägre än i Sverige, eftersom den endast ska täcka löpande kostnader för communityn. Den baseras på lägenhetens storlek och kan ligga på 100-300 euro per månad och lägenhet. Den ska täcka kostnader för fastighetsskötsel, trädgårdsskötsel, poolskötsel, städning av allmänna utrymmen och security. Själva communityn har inga skulder som en bostadsrättsförening i Sverige och därför betalar man inga räntekostnader via månadsavgiften. Om communityn behöver göra investeringar eller större reparationer (exempelvis byta tak eller installera hissar), brukar det tillfälligt läggas på månadsavgiften som då blir högre under ett år eller så.

Vid köp brukar det för köparen tillkomma cirka 10-12% på försäljningspriset i extra kostnader för advokat, notarius publicus och skatter. Säljaren betalar mäklararvodet som brukar vara 3-5% av försäljningspriset.

Om man är bosatt i Spanien har man tillgång till den spanska offentliga sjukvården, på samma sätt som i Sverige. Det finns även möjlighet att teckna privat sjukförsäkring för att få högre tillgänglighet och service. Om man är turist, kan man få hjälp med sjukvård via sitt europeiska sjukförsäkringskort från Försäkringskassan eller via hemförsäkring som brukar gälla 45 dagar vid resa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback