Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-28, 12:51
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag har diskuterat med många från Finland. Dom som talar Svenska. Dom säger bland annat att Svenska i Finland skall man icke tala! Svenska språket är den största politiska frågan i Finland.

Sannfinländarna har gått stort frammåt i opinionen och valet igenom att driva frågor som kastar ut Svenskan ur Finland. Nu i Finland så är det upp till kommunerna att själv bestämma om de vill lära ut Svenska i Finland eller inte.

Hos finlandssvenskar så är det väldigt viktigt att inte skylta med sin Svenska för den uppfattas som stötande och kränkande hos etniska finländare.

Dom finlandssvenskar jag talade med säger att mellan Vasa och Åbo samt Åland så klarar man sig med Svenska utmärkt. Jag blev lite spektisk till detta med tanke på att svensktalande områden är halva västkusten i Finland nära Umeå. Kusten nära Estland och sedan Åland. Med andra ord:

* Jakobstad
* Vasa
* Närpes
* Tammerfors
* Åbo
* Raseborg
* Helsingfors
* Borgå
* Kotka

Finns det Finlandssvenskar och därmed så talas det Svenska där. Dock är dessa kommuner inte enbart Svenska, utan många av dem är offeciellt Finska, men Svenska går bra där. Rätta mig om jag har fel.

Men vad är egentligen orsaken varför finländare inte gillar Svenska? Jag bryr mig inte om någon talar Arabiska på bussen eller finska i Sverige. Men för finnen så är det väldigt noga att alla talar Finska. Är det den rätta mentaliteten som finnarna har, eller har jag bara hört lögner från finlandssvenskar?

Som jag misstänker så är det en ekonomisk klasskillnad mellan Svenskar och Finländare i Finland. De som talar Svenska = Det fina folket. De som talar Finska = Underklassen. Jag tror inte konflikten har med historien att göra, utan snarare dagens moderna samhälle av kultur och klass som sprutar gnistor mellan varandra.
Citera
2019-04-28, 12:59
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Om du skulle vara tvungen att lära dig finska i skolan som svensk i Sverige så skulle du förmodligen också kanske börja hata finska. Det är ju inget språk du kommer ha nytta av i livet. Skulle vara bättre att lära sig t.ex tyska än den här förbannande finskan och varför har vi en jävla massa skyltar på finska? Detta är Sverige här talar vi svenska! Ungefär så tror jag många finnar resonerar för där är det ju en realitet.
Citera
2019-04-28, 13:05
  #3
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men vad är egentligen orsaken varför finländare inte gillar Svenska? Jag bryr mig inte om någon talar Arabiska på bussen eller finska i Sverige. Men för finnen så är det väldigt noga att alla talar Finska.

Du verkar vara en sån där likgiltig person, som inte känner stolthet över ditt eget språk, land, folk eller kultur.

Finländare är inte sådana. De är stolta över sin identitet, sina föräldrar och förfäder, sitt land, sitt språk.

Jag stödjer finländarnas önskan att slippa tvångslära sig ett språk, utan anledning.
Citera
2019-04-28, 13:08
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Svenska är det språk som makteliten talat i Finland sedan medeltiden, så det är maktens språk. Den som inte haft det som modersmål har därmed hamnat i bakvattnet, så det är nog svaret på din fråga.
Citera
2019-04-28, 13:11
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Du verkar vara en sån där likgiltig person, som inte känner stolthet över ditt eget språk, land, folk eller kultur.

Finländare är inte sådana. De är stolta över sin identitet, sina föräldrar och förfäder, sitt land, sitt språk.

Jag stödjer finländarnas önskan att slippa tvångslära sig ett språk, utan anledning.

Egentligen borde de dock då prata svenska hela bunten. För 200 år sedan pratades det svenska av mer än 9 av 10 finnar. Det var ett ofog detta att finskan vann men sett till vad deras ättlingar pratade mest var det faktiskt svenska om vi ska vara helt ärliga. Sedan numera är det tvärtom så inte mycket att orda om där att många finnar är trötta på svenskan.

Sedan sett till fördel och mer nordisk gemenskap (och även att lättare kunna lära sig germanska språk som tyska t.ex) skulle finnarna förmodligen tjäna på att fortsatt mest snacka svenska men det var deras val att inte göra det.
Citera
2019-04-28, 13:23
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om du skulle vara tvungen att lära dig finska i skolan som svensk i Sverige så skulle du förmodligen också kanske börja hata finska. Det är ju inget språk du kommer ha nytta av i livet. Skulle vara bättre att lära sig t.ex tyska än den här förbannande finskan och varför har vi en jävla massa skyltar på finska? Detta är Sverige här talar vi svenska! Ungefär så tror jag många finnar resonerar för där är det ju en realitet.

Fast den logiken håller inte. Vi har massvis med ämnen i skolan som vi aldrig kommer att använda. Språk är ju det viktigaste ämnet i skolan jämfört med allt annat.

Låter mer som du tolkar finnen som fet och lat.
Citera
2019-04-28, 13:26
  #7
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Du verkar vara en sån där likgiltig person, som inte känner stolthet över ditt eget språk, land, folk eller kultur.

Finländare är inte sådana. De är stolta över sin identitet, sina föräldrar och förfäder, sitt land, sitt språk.

Jag stödjer finländarnas önskan att slippa tvångslära sig ett språk, utan anledning.

Deras identitiet, förfäder, sitt land, språk osv är väldigt mycket kopplat till Svenska.

Mikael Olofsson Agricola är fadern till Finska språket.
Finska kulturen är exakt det samma som Svenska. Bastu är ett undantag.
Finländare är inga skogsfinnar, utan vanligt liberalt västerländskt folk.
Finska språket har lånat massvis med ord från Svenskan och gjort om dem lite bara.

Jag känner stolthet med Sverige och vårat språk. Men jag går inte irritera upp mig när någon annan känner stolthet för sin kultur och sitt språk. Glöm icke att en sann nationalist vill att varje folkgrupp ska ha rätt till sitt eget språk och kultur. Finland och Ryssland måste vara länder som är anti-nationalistiska om vi ska gå efter nationalismens definition.
Citera
2019-04-28, 13:30
  #8
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Egentligen borde de dock då prata svenska hela bunten. För 200 år sedan pratades det svenska av mer än 9 av 10 finnar. Det var ett ofog detta att finskan vann men sett till vad deras ättlingar pratade mest var det faktiskt svenska om vi ska vara helt ärliga. Sedan numera är det tvärtom så inte mycket att orda om där att många finnar är trötta på svenskan.

Sedan sett till fördel och mer nordisk gemenskap (och även att lättare kunna lära sig germanska språk som tyska t.ex) skulle finnarna förmodligen tjäna på att fortsatt mest snacka svenska men det var deras val att inte göra det.

Fel. Svenska har alltid varit miniriotet i Finland. Tror den maximala siffran på 1800-talet var 20%. Även Finska talades uppe i norra Norrland i Sverige ända tills 1809 när de lågpannade ryssarna tog över Finland och gjorde det Ryskt.

Jag tror att finnarna vill inte lära sig andra språk. Hur ofta är det finnar som ute och reser? Som Svensk så klarar man sig bra med Svenska i typ Danmark(köpenhamn, Helsingör), Norge, Island (Danska i Island) och Färögarna(Också Danska där). Men med Finska så klarar man sig inte något, förutom i landet.
Citera
2019-04-28, 13:44
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Fel. Svenska har alltid varit miniriotet i Finland. Tror den maximala siffran på 1800-talet var 20%. Även Finska talades uppe i norra Norrland i Sverige ända tills 1809 när de lågpannade ryssarna tog över Finland och gjorde det Ryskt.

Jag tror att finnarna vill inte lära sig andra språk. Hur ofta är det finnar som ute och reser? Som Svensk så klarar man sig bra med Svenska i typ Danmark(köpenhamn, Helsingör), Norge, Island (Danska i Island) och Färögarna(Också Danska där). Men med Finska så klarar man sig inte något, förutom i landet.

Har läst att det varit en betydlig högre siffra. Faktum är ju dock att närmast alla som räknas som finska nationalister och finska hjältar pratade just svenska som modersmål. Det är bara under drygt 100 år som finskan tagit över. Till att som nu vara det som finska nationalister en viktig fråga att det ska vara det enda de måste lära sig.

Lite överdrivet kanske att de inte vill resa. Klart är ju dock att de skulle klara sig bättre på resande fot om de behärskade svenska. De nordiska språken är ju nära sammankopplade och det är även enklare att lära sig andra germanska språk som tyska och holländska. Just finskan är ju lite egen och den är ju inte direkt nära något annat språk (möjligen polska?).
Citera
2019-04-28, 13:50
  #10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har läst att det varit en betydlig högre siffra. Faktum är ju dock att närmast alla som räknas som finska nationalister och finska hjältar pratade just svenska som modersmål. Det är bara under drygt 100 år som finskan tagit över. Till att som nu vara det som finska nationalister en viktig fråga att det ska vara det enda de måste lära sig.

Lite överdrivet kanske att de inte vill resa. Klart är ju dock att de skulle klara sig bättre på resande fot om de behärskade svenska. De nordiska språken är ju nära sammankopplade och det är även enklare att lära sig andra germanska språk som tyska och holländska. Just finskan är ju lite egen och den är ju inte direkt nära något annat språk (möjligen polska?).

Jag tror att Finska nationalister sällan bryr sig om Finland's historia, med tanke på hur Svensk den är. Att åka till Finland är som att åka till vilken Svensk stad som helst.

Finska är släkt med Ungerskan och många asiatiska språk i öst, samt samiskan. Så Finska är i praktiken ett asiatiskt språk. Inte europeisk. Kan förklara också varför många finländare har vissa mongoliska gener. Men Finska förstår ändå inte Samiska eller Ungerskan. Finska förstår Finska.
__________________
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2019-04-28 kl. 13:53.
Citera
2019-04-28, 13:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har läst att det varit en betydlig högre siffra. Faktum är ju dock att närmast alla som räknas som finska nationalister och finska hjältar pratade just svenska som modersmål. Det är bara under drygt 100 år som finskan tagit över. Till att som nu vara det som finska nationalister en viktig fråga att det ska vara det enda de måste lära sig.

Lite överdrivet kanske att de inte vill resa. Klart är ju dock att de skulle klara sig bättre på resande fot om de behärskade svenska. De nordiska språken är ju nära sammankopplade och det är även enklare att lära sig andra germanska språk som tyska och holländska. Just finskan är ju lite egen och den är ju inte direkt nära något annat språk (möjligen polska?).
Citera
2019-04-28, 13:59
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackaregubbe

Det var det du klagade på! Inte vad Tom skrev. Den finska nerven alltså Hehe
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback