Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-27, 22:03
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

I Kungsbacka tycker jag att mopedbilar syns mera överallt. Det är än så länge mest ungdomar (så klart?) som kör dessa fordon. Bilarna är ganska snygga och små. Bilarna puttrar fram på sina små motorer.

Jag kan tänka mig att mopedbilar kommer att slå stort om man vill ha en bränslesnål bil att köra med i sin egna kommun.

I dessa tider när miljön är på tapeten kanske också mopedbilar kan komma få en statussymbol?
Citera
2019-05-27, 22:09
  #2
Medlem
franges avatar
Tycker man dessa små runkburkar är snygga så är man antingen fjorton eller direkt pervers...

Nej tvärt emot angående miljököret - dessa skitburkar är allt annat än miljövänliga.
Citat:
Till detta ska läggas att Axiam City är en riktig miljöbov eftersom den saknar avgasrening och partikelutsläppen är 164 (!) gånger högre än den lagstadgade gränsen för personbilar. Utsläppen av kväveoxider är sju gånger högre än vad som tillåts för persondieselbilar.
https://msverige.se/om-oss/opinion-o...maennens-test/
Citera
2019-05-27, 22:15
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag kan tänka mig att mopedbilar kommer att slå stort om man vill ha en bränslesnål bil att köra med i sin egna kommun.
Särskilt bränslesnåla är dom inte, 0.36L/10km
http://www.vibilagare.se/nyheter/mop...ljens-andrabil
Citera
2019-05-27, 22:15
  #4
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Dörrsidorna är inte sällan tygbeklädda kartongbitar. Lär inte bli mycket kvar av en förare vid en kollision.

Trodde bara det var fylltrattar som förlorat lappen som hade såna. Och bortskämda rikemansungar.
Citera
2019-05-27, 22:18
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

I Kungsbacka tycker jag att mopedbilar syns mera överallt. Det är än så länge mest ungdomar (så klart?) som kör dessa fordon. Bilarna är ganska snygga och små. Bilarna puttrar fram på sina små motorer.

Jag kan tänka mig att mopedbilar kommer att slå stort om man vill ha en bränslesnål bil att köra med i sin egna kommun.

I dessa tider när miljön är på tapeten kanske också mopedbilar kan komma få en statussymbol?

Mopedbilar har varit rätt vanliga i kungsbackaområdet rätt länge nu. Förr körde ungdomarna epa-traktorer men i Kungsbacka har epa-traktorer låg status och man blir ansedd som bonde om man kommer puttrande i en sådan. Epa-traktorer anses också lite för långsamma än de ca 50 som mopedbilarna kommer upp i.

En del bilhandlare i Kungsbacka med omnejd säljer också mopedbilar eftersom det är lätt att sälja nya bilar till de som byter in sin mopedbil då de uppnått tillräcklig ålder för riktigt körkort.
Citera
2019-05-27, 22:22
  #6
Medlem
Jag ser ofta mopedbilar men har reagerat på att det nästan bara är unga tjejer eller äldre gubbar som kör. Gemensamt för alla är att dom alltid går på full gas. Det ser rätt kul ut, hade jag varit i den åldern hade jag velat ha en men jag fick nöja mig med moped och sedan lätt mc.
Citera
2019-05-27, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Särskilt bränslesnåla är dom inte, 0.36L/10km
http://www.vibilagare.se/nyheter/mop...ljens-andrabil

Jämfört med min v8 som dricker en liter per milen så är det jävligt bränslesnålt.

Beror på vad man har för perspektiv.
Citera
2019-05-28, 03:12
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag ser ofta mopedbilar men har reagerat på att det nästan bara är unga tjejer eller äldre gubbar som kör. Gemensamt för alla är att dom alltid går på full gas. Det ser rätt kul ut, hade jag varit i den åldern hade jag velat ha en men jag fick nöja mig med moped och sedan lätt mc.
Finns inte så mycket mer än fullgas att välja på sen tror jag alla är utrustade med variator.



Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jämfört med min v8 som dricker en liter per milen så är det jävligt bränslesnålt.

Beror på vad man har för perspektiv.
Jämfört med fiat uno 3l så är det mycket, den bilen kan köras på under 0.3 liter milen och klarar dessutom motorvägsfart, allt är relativt
Citera
2019-05-28, 05:36
  #9
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Korrekt. Varenda rikemansunge glider runt i en nu för tiden.

Tiderna förändras. När jag var ung sågs mopedbil som något fjantigt, nu är det status. Säger en hel del om utvecklingen kan tyckas
Citera
2019-05-28, 11:16
  #10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

I Kungsbacka tycker jag att mopedbilar syns mera överallt. Det är än så länge mest ungdomar (så klart?) som kör dessa fordon. Bilarna är ganska snygga och små. Bilarna puttrar fram på sina små motorer.

Jag kan tänka mig att mopedbilar kommer att slå stort om man vill ha en bränslesnål bil att köra med i sin egna kommun.

I dessa tider när miljön är på tapeten kanske också mopedbilar kan komma få en statussymbol?

Har du åkt bakom en mopedbil? dom är hatade i Sthlm för de luktar hur mycket avgaser som helst, de är rena miljöförstörelsen och jag fattar inte varför man ens godkänner denna typ av fordon utan avgasrening.
Citera
2019-05-28, 11:17
  #11
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Särskilt bränslesnåla är dom inte, 0.36L/10km
http://www.vibilagare.se/nyheter/mop...ljens-andrabil

0,36 per mil är väl snålt så det räcker.
Citera
2019-05-28, 11:21
  #12
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag ser ofta mopedbilar men har reagerat på att det nästan bara är unga tjejer eller äldre gubbar som kör. Gemensamt för alla är att dom alltid går på full gas. Det ser rätt kul ut, hade jag varit i den åldern hade jag velat ha en men jag fick nöja mig med moped och sedan lätt mc.

Jag hade också haft en mopedbil om jag var under 18 år och på min tid :-)

Det är många tjejer som har mopedbilar. En mopedbil (till skillnad från en moped) förstör inte hår eller smink på dem :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback