Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 23:14
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Er det gjort noen vurdering på hvor sannsynlig det er at JHA skulle ha tatt med seg reservenøkkelen til VKs bod når han skulle ut å løpe? Kanskje noen som kjenner saken kan si om dette har vært et tema?

Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
JHA har sagt i avhør at VK syklet opp til Baneheia for å låne JHA sin reservenøkkel, så her er de enige. JHAs far bekrefter at VK ringte til deres fasttelefon for å få tak i reservenøkkelen.

Jo, det stemmer nok at de begge har fortalt at det var slik de møttes i Baneheia den kvelden.

Men det er også slik at begge har tilpasset sine forklaringer etter hvert som de har blitt oppmerksomme på - eller blitt konfrontert med, vitneobservasjoner om sine bevegelser denne kvelden.

Det er offentliggjort avhørsprotokoller som bekrefter dette.

Om VK faktisk låste seg ut av boden, eller om dette er en konstruert historie, får vi aldri vite.

Men, det som er vesentlig er at VKs historie balanserer på sannsynligheten for at JHA skulle ha tatt med seg sin reservenøkkel til bua inn i Baneheia den kvelden.

1. VK fikk nøkkelen og dro hjem til sitt.
2. VKs historie kollapser.

Det er her JHA og VK skiller lag.
Citera
2024-04-26, 11:01
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Om VK faktisk låste seg ut av boden, eller om dette er en konstruert historie, får vi aldri vite.
Tenker du at det er en sjanse for at VK hele tiden hadde nøklene, men likevel ringte til far til JH sin fasttelefon for å «stage» nøkkelinnlåsingen? Hva skulle i så tilfelle være hensikten med det?
Citera
2024-04-28, 11:59
  #663
Medlem
Hvilken kristen menighet er/var Jan Helge Andersen og familien medlem av?
Citera
2024-04-29, 13:58
  #664
Medlem
Klokken skal ha vært rundt 17.30 den 19. mai 2000. Omtrent halvannen time før Stine Sofie Sørstrønen (8) og Lena Sløgedal Paulsen (10) med sikkerhet ble sett i live for siste gang, på badebrygga ved 3. stampe i Baneheia.
Den ivrige turgåeren Kristen Gislefoss (68) gikk seg en lengre tur i bymarka i Kristiansand.
Her mener Gislefoss at han så Jan Helge Andersen ved to anledninger, et stykke nord for brygga. Andersen selv mener han var hjemme på dette tidspunktet.
"Samtlige ganger har Andersen forklart at han mener turgåeren tar feil, enten av selve observasjonen, datoen eller tidspunktet. – Jeg kan aldri huske å ha gått den ruta i motsatt retning, sa Andersen på spørsmål fra aktoratet torsdag 18. april.
Selv har tiltalte forklart at han var hjemme på Eg frem til han gikk til parkeringsplassen ved bommen rundt klokken 18.
TV 2 er kjent med at påtalemyndigheten fester lit til turgåerens vitnemål og at dette er en av grunnene til at de mener Andersens forklaring ikke er troverdig."
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...tvil/16646040/
Fetad: Hvorfor sa JHA dette, når han tydeligvis ikke var hjemme kl 17.47 da VK ringte?
Har det kommet frem detaljer om nøyaktig når JHA dro hjemmefra (og har en av JHAs foreldre eventuelt sagt noe om dette)?
"Kristiansen sier at han syklet forbi Svarttjønn og til nordenden av 3. Stampe, og ned igjen.
– Da jeg kom halvveis på sletta, eller begynnelsen av sletta, så jeg han komme ut fra Fant Olsens Stykke.
– Og vi gikk vel sammen bort til det som ble karakterisert som lekeplassen på Svarta. Og da kom ingen av HV-folka, som skulle trene, tydeligvis. Og så fikk jeg nøklene til bua og syklet ned.
Han blir videre spurt om en telefonsamtale klokken 17.47, fra fasttelefonen deres til fasttelefonen til Andersen. Han husker ikke hvorfor han brukte fasttelefon, men antar at det hadde med kostnader å gjøre på den tiden."
https://www.nrk.no/nyheter/forteller...dde-1.16855809
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2024-04-29 kl. 14:07.
Citera
2024-04-29, 14:33
  #665
Medlem
"TV 2 har lest avhørsprotokollen der det heter at Gislefoss umiddelbart pekte ut Andersen som mannen han hadde sett ved Fant Olsen og sør for Bånetjønn.
Andersen har blitt konfrontert med disse observasjonene en rekke ganger.
Både under den opprinnelige etterforskningen, i de opprinnelige rettssakene, under de nye avhørene etter gjenåpningen og senest da han forklarte seg for retten for halvannen uke siden.
Samtlige ganger har Andersen forklart at han mener turgåeren tar feil, enten av selve observasjonen, datoen eller tidspunktet.
– Jeg kan aldri huske å ha gått den ruta i motsatt retning, sa Andersen på spørsmål fra aktoratet torsdag 18. april."

"Kristiansen sier at han syklet forbi Svarttjønn og til nordenden av 3. Stampe, og ned igjen.
– Da jeg kom halvveis på sletta, eller begynnelsen av sletta, så jeg han komme ut fra Fant Olsens Stykke."
Se de to artiklene i forrige innlegg.
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2024-04-29 kl. 14:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback