Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-07-10, 19:44
  #1
Medlem
Har lite problem med dålig lukt i mitt hus, oklart vad det beror på i dagsläget, inga synliga skador vid golv etc.

Har läst flera annonser om Ozoneairs ozongeneratorer som kan ta bort dålig luft. De flesta annonser har varit i form av planterade artiklar i villatidningar, men även reportage i nätexpressen.

I stort sett allt jag läst verkar köpt, men de har ok omdömen på Trustpilot.

Är det någon som provat och vet om det faktiskt fungerar?
Citera
2019-07-10, 19:50
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Vet ej. Dålig lukt är dock sällan ett problem, snarare en indikator på ett annat problem såsom felbyggnation, undermålig ventilation eller annat. Dessa problem är det man bör åtgärda, inte lukten.
Citera
2019-07-10, 20:14
  #3
Medlem
SevenWayToHeavens avatar
Har varit med om att sådana används i stora gemensamma soprum och visst fungerar de bra. Men enligt fastighetsskötarna så är ozonet inte hälsosamt att andas in i stora mängder men den korta stund man spenderade i soprummet skadar inget alls. Så tveksamt om det är hälsosamt att ha igång i huset.
Citera
2019-07-10, 21:52
  #4
Medlem
Jag använder ozonrenare ibland i mitt yrke. Har provat några olika modeller, men de enda som funkat riktigt bra är Ozone tech’s maskiner. Lite dyrare men mycket bättre.
Citera
2019-07-10, 22:07
  #5
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Ozon fungerar galet bra mot dofter, det tar bort allt. Däremot får man ha lite koll på mängderna ozon som ens tilltänkta generator genererar. Ozon vid höga doser smälter cellväggar om jag inte minns helt fel.

Köper du en som är gjord för inomhusbruk ska det dock inte vara några problem.

Ps. Tänk på att Ozon är tyngre än luft, antingen ha den högt upp eller kombinera med fläkt.

Edit: har sett en cannabisodling som inte luktade alls pga ozongenerator som gick igång 1 min per 20 min. Helt otroligt!
__________________
Senast redigerad av Bomboclat.el.bombo 2019-07-10 kl. 22:11.
Citera
2023-03-25, 17:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Har lite problem med dålig lukt i mitt hus, oklart vad det beror på i dagsläget, inga synliga skador vid golv etc.

Har läst flera annonser om Ozoneairs ozongeneratorer som kan ta bort dålig luft. De flesta annonser har varit i form av planterade artiklar i villatidningar, men även reportage i nätexpressen.

I stort sett allt jag läst verkar köpt, men de har ok omdömen på Trustpilot.

Är det någon som provat och vet om det faktiskt fungerar?

Ozoneair har inte kommit på något själva. Finns mängder av ozon-generatorer.

Jag har en som kostar 400:-
Citera
2024-01-07, 13:25
  #7
Medlem
skogshuggarn68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstroem
Jag använder ozonrenare ibland i mitt yrke. Har provat några olika modeller, men de enda som funkat riktigt bra är Ozone tech’s maskiner. Lite dyrare men mycket bättre.

Jag läste på Karolinska institutets hemsida och citerer "Hälsoutfall inkluderar sjukhusinläggningar, nedsatt lungfunktion, ökade astmasymtom, ökade inflammatoriska reaktioner, luftrörsreaktivitet och genomsläpplighet i luftrörsslemhinnan. Även ökad risk för död i luftvägssjukdom har observerats i samband med tillfälligt förhöjda nivåer av ozon."

Om det nu är ozon som används dygnet runt i det nya folkhemmet för att rena och ta bort dålig lukt i stället för att åtgärda problemet. Det är att invagga folket i en falsk trygghet med möjligt något som är ännu sämre för hälsan.

Hade jag haft ett kändisskap skulle jag inte vilja medverka att sprida budskapet om ozongeneratorer i det Svenska folkhemmet.
Citera
2024-02-01, 01:05
  #8
Medlem
negers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggarn68
Jag läste på Karolinska institutets hemsida och citerer "Hälsoutfall inkluderar sjukhusinläggningar, nedsatt lungfunktion, ökade astmasymtom, ökade inflammatoriska reaktioner, luftrörsreaktivitet och genomsläpplighet i luftrörsslemhinnan. Även ökad risk för död i luftvägssjukdom har observerats i samband med tillfälligt förhöjda nivåer av ozon."

Om det nu är ozon som används dygnet runt i det nya folkhemmet för att rena och ta bort dålig lukt i stället för att åtgärda problemet. Det är att invagga folket i en falsk trygghet med möjligt något som är ännu sämre för hälsan.

Hade jag haft ett kändisskap skulle jag inte vilja medverka att sprida budskapet om ozongeneratorer i det Svenska folkhemmet.


Det finns med ozon och utan ozon. När man kör ozonfunktionen ska rummet tätas och ingen vara i rummet sedan ska det vädras ut innan man kan vara där igen. Men luftrenarfunktionen använder inte ozon utan partiklarna bränns sönder av någon typ av plasma i maskinen typ.
Citera
2024-02-07, 22:44
  #9
Medlem
skogshuggarn68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neger
Det finns med ozon och utan ozon. När man kör ozonfunktionen ska rummet tätas och ingen vara i rummet sedan ska det vädras ut innan man kan vara där igen. Men luftrenarfunktionen använder inte ozon utan partiklarna bränns sönder av någon typ av plasma i maskinen typ.

Snacka om att skapa ett behov! Varför ta bort symptomen och inte lösa problemet. Känns som om det finns många som är upplurade på läktaren och köper dessa mackapärer 🤣
Citera
2024-02-11, 23:56
  #10
Medlem
Veterinärer larmade nyligen att ozon är farligt för husdjur, det sjunker neråt och samlas i golvnivå. Låter väl farligt för småbarn också då?
Citera
2024-02-13, 22:20
  #11
Medlem
Min mor har en. Den fungerar men dock bara ett rum i taget och lukten försvinner i cirka 4-5 månader sen kommer den tillbaka! Och ja, det är giftigt för djur!
Citera
2024-02-13, 22:26
  #12
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Hade en bullig liten ozon maskin frpn kjell o co i vardagsrummet förr, stol och tuffade hela tiden. Tog effektivt bort rök o fylle dofter perfekt i drägg lägenheten.

Se över din ventilation först öka på den alt leta fukt skador.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback